INDEKS AUTORSKI |
|
Hanna Buczyńska-Garewicz (1932-2019) |
|
|
Wokół sprawy wolności nauki. Myśl Filozoficzna, nr 3, 221-223, 1956. Dyskusja nad programem wykładów z materializmu dialektycznego. Myśl Filozoficzna, nr 4, 212-216, 1956. Kilka informacji o semantyce ogólnej. (Przegląd kwartalnika ETC: A Review of General Semantics). Studia Filozoficzne, nr 2, 232-236, 1958. Dwa artykuły o historii. [Rec. Hinshaw, Virgil. The Objectivity of History. Passmore, J. J. The Objectivity of History]. Studia Filozoficzne, nr 6, 187-189, 1958. Koło Wiedeńskie : początek neopozytywizmu. (Myśli i Ludzie, w metryczce błędnie podano: Wydanie II). Warszawa, Wiedza Powszechna, 1960; wyd. 2 Toruń, Comer, 1993. # SCHLICK, Moritz # CARNAP, Rudolf # WITTGENSTEIN, Ludwig # empiryzm
logiczny # zdanie obserwacyjne, protokolarne # weryfikacja, weryfikowalność # fizykalizm # Koło Wiedeńskie #
Cassirer. (Myśli i Ludzie). Warszawa, Wiedza Powszechna, 1963. # CASSIRER, Ernst # neokantyzm # symbolizm # filozofia kultury #
animal symbolicum # człowiek # mit #
Peirce. (Myśli i Ludzie). Warszawa, Wiedza Powszechna, 1965; wyd. 2 1966. PEIRCE, Charles Sanders # pragmatyzm # doświadczenie # empiryzm # poznanie # metodologia filozofii # znak # "Cassirer i symboliczne formy poznania" w: Filozofia i socjologia XX wieku. Część I. (Myśli i Ludzie), 49-64. Wyd. 2 rozsz. i uzup. Warszawa, Wiedza Powszechna, 1965. # CASSIRER, Ernst # "Schlick - próba eliminacji metafizyki" w: Filozofia i socjologia XX wieku. Część II. (Myśli i Ludzie), 371-383. Wyd. 2 rozsz. i uzup. Warszawa, Wiedza Powszechna, 1965. # SCHLICK, Moritz # Pragmatyczna koncepcja wartości instrumentalnej. Etyka, t. 5, 53-75, 1969. # fakty a wartości # wartość instrumentalna # instrumentalizm # DEWEY, John # Prawda jako dobro. Studia Filozoficzne, nr 5, 113-127, 1969. # prawda # pragmatyzm # JAMES, William # SCHILLER, Ferdinand Canning Scott # Wartości a fakty. [Rec. Olthuis, James H. Facts, Values and Ethics. A Confrontation with Twentieth Century British Moral Philosophy in Particular G. E. Moore]. Etyka, t. 7, 191-195, 1970. # wartości a fakty # MOORE, G. E. # Krytyka emotywizmu. [Rec. Urmson, J. O. The Emotive Theory of Ethics]. Etyka, nr 7, 196-200, 1970. Pragmatyzm i analiza. [Rec. Ayer, A. J. The Origins of Pragmatism]. Studia Filozoficzne, nr 1, 197-200, 1971. Ernst Mach i filozofia nauki. [Rec. Ernst Mach: Physicist and Philosopher]. Studia Filozoficzne, nr 3, 222-226, 1971. Wstęp do etyki. [Rec. Garner, Richard T. & Rosen, Bernard. Moral Philosophy. A Systematic Introduction to Normative Ethics and Metaphysics]. Etyka, t. 8, 195-197, 1971. Filozofia moralna Brentana. [Rec. Bausola, Adriano. Conoscenza e moralita in Franz Brentano]. Etyka, t. 9, 236-240, 1971. Chaos wokół pojęcia wartości. [Rec. Human Values and Natural Sciences. Laszlo, E., Wilbur, J. B. (eds)]. Etyka, t. 10, 180-183, 1972. Logika uczuć. Doktryna miłości i nienawiści F. Brentana. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 18, 19-48, 1972. # BRENTANO, Franz # aksjologia # uczucie # miłość # nienawiść # Amerykański kwartalnik poświęcony filozofii Peirce’a. [Rec. ransactions of Peirce Society]. Studia Filozoficzne, nr 5, 197-200, 1972. Koncepcja zmysłu moralnego. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 19, 73-104, 1973. # moralność # metodologia etyki # SHAFTESBURY, Anthon Ashley # HUTCHESON, Francis # HUME, David # Teoria wartości Alexiusa Meinonga. Etyka, t. 12, 57-78, 1973. # MEINONG, Alexius # aksjologia # uczucie # Fenomenologia uczuć Maxa Schelera. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 21, 99-120, 1975. # SCHELER, Max # fenomenologia # uczucie # Aktualne badania nad filozofią Peirce’a. Studia Filozoficzne, nr 8, 141-143, 1976. Husserlowska krytyka psychologizmu w aksjologii. Etyka, t. 14, 211-228. 1975. # HUSSERL, Edmund # aksjologia # psychologizm # Transcendentalny a obiektywny charakter przedmiotu znaku. Studia Filozoficzne, nr 6, 101-113, 1977. # PEIRCE, Charles # semiotyka # znak # znaczenie # Znaczenie a przeżycie. Studia Filozoficzne, nr 2, 43-61, 1978. # znaczenie # TWARDOWSKI, Kazimierz # HUSSERL, Edmund # przeżycie # Nowa edycja korespondencji Peirce'a. [Rec. Peirce, Charles. Semiotocs and Significs. The Correspondence between Ch. S. Peirce and V. Lady Welby]. Studia Filozoficzne, nr 6, 157-160, 1978. RFN-owskie publikacje poświęcone filozofii amerykańskiej. Studia Filozoficzne, nr 8-9, 294-295, 1978. Czasopismo poświęcone semiotyce. [Rec. Semiosis. Internationale Zeitschrift für Semiotik und Ihre Anwendungen. 1978]. Studia Filozoficzne, nr 2, 157-159, 1979. Teoria znaku a wątpienie kartezjańskie. Studia Filozoficzne, nr 4, 113-125, 1979. # PEIRCE, Charles Sanders # semiotyka # epistemologia # wątpienie # Mediacja a problem początku. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 25, 275-300, 1979. # epistemologia # poznanie bezpośrednie # oczywistość # reprezentacja # Myślenie a problem zła. [Rec. Arendt, Hannah. "Thinking"]. Etyka, t. 17, 266-271, 1979. Martin Buber i dylematy subiektywności. Znak, nr 313, 875-888, 1980. # BUBER, Martin # dialog # międzyludzkie # subiektywność # Peirce jako matematyk i przyrodnik. [Rec. Eisele, Carolyn. Studies in the Scientific Method and Mathematical Philosophy of Charles S. Peirce. Martin, R. M. (ed.)]. Studia Filozoficzne, nr 10, 155-158, 1980. # PEIRCE, Charles S. # Znak i świat przyrodniczy. [Rec. Sebeok, Thomas A. The Sign and Its Masters]. Studia Filozoficzne, nr 1, 176-180, 1981. # semiotyka # O Hannie Arendt. Znak, nr 327, 1282-1284, 1981. Sprawiedliwość jako racjonalność. Etyka, t. 19, 111-132, 1981. Buczyńska-Garewicz, Hanna. # sprawiedliwość # RAWLS, John # racjonalność # Znak i interpretacja. Semiotyka Peirce`a i hermeneutyka Heideggera. Studia Filozoficzne, nr 8-9, 33-46, 1985. Buczyńska-Garewicz, Hanna. # semiotyka # hermeneutyka # PEIRCE, Charles Sanders # znak # interpretacja # ABSTRAKT. Semiotykę i hermeneutykę można zdefiniować jako filozofię interpretacji: ich zainteresowania ogniskują się na fenomenie interpretacji oraz obie uważają, że interpretacja jest esencją myśli; obie też uznają ideę mediacji i odrzucają koncepcję bezzałożeniowości. Kiedy jednak oba nurty się porównuje, różnice są większe niż podobieństwa: struktura interpretacji w semiotyce jest postępująca, a w hermeneutyce - cykliczna. W części I artykułu wyjaśniam, w jaki sposób Peirce krytykuje ideę zawieszania i analizuję jego koncepcję myśli-znaku. W części II analizuję niektóre rozbieżności między obu nurtami, w szczególności odmienne koncepcje czasu i historyczności. Zaratustra jako nauczyciel radości. Studia Filozoficzne, nr 11, 125-145, 1986. # NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm # nihilizm # nadczłowiek #
|