polski indeks filozoficzny
indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady
|
Gandhi w perspektywie dziejowej. Znak, nr 12,
398-416, 1948.
Osobowość twórcza artysty. Przegląd Filozoficzny, nr
4, 422-424, 1948.
# osobowość # artysta #
[Rec. Friedländer, Paul. Platon. Band I. Seinswahrheit und Lebenswirklichkeit. Band II. Die platonischen Schriften. Erste Periode].
Ruch Filozoficzny, XVIII (1-3), 21-22, 1958.
[Rec. Schlechta, Karl. Der Fall Nietzsche].
Ruch Filozoficzny, XIX (1-2), 41-43, 1959.
[Rec. Russell, Bertrand. My Philosophical Development].
Ruch Filozoficzny, XIX (3-4), 153-156, 1959/1960.
Ekspresja pozaestetyczna i estetyczna. Estetyka, I, 49-65, 1960.
# estetyka # ekspresja # animizacja #
"Ideał zbawienia na gruncie etyki czystej" w: Charisteria. Rozprawy filozoficzne złożone w darze Władysławowi Tatarkiewiczowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin.. Czeżowski, Tadeusz (red.), 41-54. Warszawa, PWN, 1960.
# zbawienie # etyka # elioryzm # soteryzm #
[Rec. Friedländer, Paul. Platon. Band III.]. Ruch
Filozoficzny, XX (4), 269-270, 1961.
Z Dzienników 1941-1960. Znak, nr 81, 302-365, 1961.
Brutus albo przekleństwo cnoty. Znak, nr 102,
1891-1900, 1962.
# Szekspir # moralność #
[Rec. Tatarkiewicz, Władysław. Historia
estetyki]. Ruch Filozoficzny, XXI (1), 28-34, 1962.
Przeciwko hedonizmowi. [Autoreferat]. Ruch Filozoficzny,
XXII (1), 47-54, 1963.
Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Kraków, Znak, 1963.
Zob. wyd. 2002.
"Domniemany immanentyzm Berkeleya w świetle analizy tekstów" w:
Szkice filozoficzne: Romanowi Ingardenowi w darze. Żarnecka, Zofia (red.), 27-48. Kraków, PWN, 1964.
# BERKELEY, George # subiektywizm # immanentyzm # idea #
TREŚĆ. 1. Wyjaśnienia wstępne. 2. Teza subiektywistyczna ramowa. 3. Tradycyjna interpretacja subiektywizmu Berkeleya i jej zachwianie. 4. Immanentyzm okresu wczesnego i jego zanik. 5. Istnienie rzeczy
"w umyśle". 6. Pojęcie idei.
Próby kontaktu. Eseje i studia krytyczne. Kraków, Znak, 1966.
## krytyka literacka # literatura # estetyka # ahimsa # GANDHI, Mohandas Karamchand #
TREŚĆ. Wstęp. I. Studia krytyczne. 1. Żeromskiego Sułkowski (1911) 2. Berenta
Żywe kamienie (1920). 3. O Borowym, o Kasprowiczu i o niektórych kłopotach z ocenami estetycznymi
(1935). 4. Rabindranath Tagore jako poeta liryczny (1920). 5. Tagorego klika dzieł prozą
(1922). 6. Rolland, Duhamel, France (1922). 7. Villers de l'Isle-Adam, Maeterlinck, Claudel
(1923). 8. Anatol France (1924). 9. Rolland, Malraux, Aragon, Mauriac (1935). 10. Gide, Valéry, Malraux - Boy, Rogowicz, Kołoniecki jako tłumacze
(1936). 11. Próby Montaigne'a (1939, pierwodruk). 12. Martin du Gard, Vercors, Ronsard, Rimbaud. Powojenne nawiązanie kontaktów z literaturą francuską
(1956). II. Eseje. 1. Troska o myśl (O początkach mojego filozofowania) (1959). 2. O indywidualności w nauce
(1917). 3. Legiony i romantyzm (1917). 4. Zły estetyk i jego sława (1935). 5. Wielkość i my (Z powodu dyskusji o Mickiewiczu)
(1929). 6. Lukrecjusz i materializm (1927). 7. Brutus czyli przekleństwo cnoty
(1962). 8. Ahimsa i pacyfizm. Rzecz o gandyzmie (1934). 9. Gandhi w perspektywie dziejowej
(1948). Nota bibliograficzna.
Wartość i człowiek. Rozprawy z humanistyki i filozofii. Toruń, PWN, 1966; wyd. 2 Toruń, Wyd. UMK, 2005.
# etyka # estetyka # filozofia kultury # teoria literatury # perfekcjonizm etyczny # wartość etyczna, moralna # powinność #
piękno #
TREŚĆ. (A) Wstęp. I. Pojęcie wartości perfekcyjnej (1935), 9-11. II. O różnicy między pięknem a dobrem (1933), 12-24. III. Piękno moralne (1962), 25-28. IV. Etyczny charakter sztuki (1935), 29-32. V. Estetyka jako dyscyplina wartościująca (1936), 33-42. VI. Zabarwienie uczuciowe jako zjawisko estetyczne (1937), 43-48. VII. Ekspresja pozaestetyczna i estetyczna (1960), 49-63. VIII. Osobowość twórcza artysty (1948), 64-69. IX. W sprawie estetyzmu w literaturze (1935), 70-82. X. Nauka o literaturze czy krytyka literacka? (1925), 83-89 XI. W sprawie podstaw krytyki literackiej (1926), 90-93. XII. Etyka wyrzeczenia. Czym jest i jak bywa uzasadniana (1925), 94-112. XIII. Powinność i rozkaz (1936), 113-118. XIV. Przeciwko hedonizmowi (1963), 119-128. XV. Realizm praktyczny w etyce a naczelne wartości życia ludzkiego (1963), 129-135. XVI. Ideał zbawienia na gruncie etyki czystej (1960), 136-149. XVII. Nauka i barbarzyństwo (1930), 150-159. XVIII. O funkcji komunikatywno-poznawczej wysławiania się obrazowego (1928), 160-178. (B) Aneks do pozycji VIII: Problem osobowości twórczej (1938), 180-184.
Przeżycia związane z przyrodą. Znak, nr 181-182, 984-996,
1969.
Zależność i niezależność etyki od obrazu świata. Znak,
nr 284, 163-170, 1978.
# etyka # oceny etyczne # normy etyczne # fakty a wartości #
obraz świata #
TREŚĆ. I. Treść ocen i norm; ich materia; ich kierunkowość. II. Zależność ocen
ze względu na materię. III. Zależność norm ze względu na materię. IV.
Kierunkowość ocen i norm. V. Naiwne przekonania o zależności kierunkowości etyki
od obrazu świata. VI. Zależność kierunkowości oceny od przekonań dotyczących
przedmiotu ocenianego.
Spór o zależność etyki od religii. Znak, nr 284,
171-182, 1978.
# etyka a religia # autorytet # obraz świata #
TREŚĆ. Wstęp. I. Zależność postępowania faktycznie zgodnego z wymaganiami etyki,
obowiązującej w danym społeczeństwie, od sankcji religijnej. II. Zależność
treści etyki od autorytetu boskiego. III. Inne zależności związane z autorytetem
boskim. IV. Czy uzależnienie etyki od religii (autorytetu boskiego) jest
niezbędne? V. Zależność etyki od obrazu świata obowiązującego w danej religii.
Pro domo philosophorum. [Pierwodruk: 1929]. Studia Filozoficzne, nr 12, 7-11, 1986.
# nauczanie filozofii #
Motywacja etyczna (wartość w religii i kulturze). Studia Filozoficzne, nr 12, 13-18, 1986.
# motywacja # wartość etyczna #
Wartość ostateczna i wartość pochodna. ("Tekst żemłosławski", rozdział V).
Studia Filozoficzne, nr 12, 19-21, 1986.
# wartość etyczna #
Wartość ujemna. Studia Filozoficzne, nr 12, 23-28, 1986.
# metodologia etyki # wartość #
TREŚĆ. 1. Czego wymagamy od definicji wartości ujemnej (i definicji cechy wartościotwórczej, która jest dana z nią razem)? 2. Teorie stosunku cechy ujemnie wartościotwórczej do cechy dodatnio wartościotwórczej. 3. Proponowana definicja wartości spełnia te wymagania. 4. Przy niezdefiniowanym pojęciu wartości (dodatniej) nie można spełnić wymagań powyższych.
O tzw. maksymalizacji dobra jako zasadzie obowiązku. Studia Filozoficzne, nr 12, 29-38, 1986.
# MOORE, George Edward # obowiązek # etyka #
TREŚĆ. I. Wstęp. 1. Zasada maksymalizacji u Moore’a. 2. Podstawa Moore’owskiej zasady maksymalizacji. 3. Prakseologiczna zasada maksymalizacji w sformułowaniu poprawnym. II. (Czy i w jakim stopniu obowiązek jest poznawalny?). 1. Niepoznawalność obowiązku u Moore’a i jej odpowiednik przy ujęciu obiektywnym. 2. Racje za niepoznawalnością u Moore’a i w moim ujęciu. 3. Konsekwencje niepoznawalności: konflikt z etyką obiegową i bezsilność etyki racjonalnej w wyznaczeniu dyrektywy postępowania. 4. Analiza kontrolna tezy o niepoznawalności i wynikającego z niej wniosku destrukcyjnego. Część pierwsza. 5. Analiza kontrolna itd. Część druga: niepoznawalność przyszłości. 6. Jak się wobec tego wniosku zachować?
Rzeczywista podstawa etyki. Studia Filozoficzne, nr 12, 39-47, 1986.
# metodologia etyki # dobro #
Uwagi do "Bhagawadgity". Studia Filozoficzne, nr 12, 49-54, 1986.
# hinduizm # etyka # obowiązek #
TREŚĆ. I. Streszczenie. II. Komentarz (część etyczna). 1. Obowiązek działania. 2. Zrzeczenie się owoców. III. Uzupełnienie do komentarza.
Rękopisy etyczne (I). Schrade, Ulryk i Wolniewicz, Bogusław (przygot. i wstęp), 249.
Etyka, nr 24, 249-264, 1988.
# aksjologia # utylitaryzm # potrzeba # pożądanie #
TREŚĆ. (A) Wartość w znaczeniu utylitarnym. (B) Do kwestii potrzeby i pożądania.
Konfrontacja mojej estetyki z estetyką Crocego. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 34, 357-360, 1989.
Elzenberg, Henryk.
# CROCE, Benedetto # estetyka # piękno # sztuka #
TREŚĆ. 1. Piękno i sztuka (1 marca 1944). 2. Sztuka jako poznanie czy jako twórczość? 3. Piękno jako wartość. 4. Autonomia sztuki, ale bez piękna (7 marca 1944).
Wartość i powinność. Tekst żemłosławski. Etyka, nr
25, 19-45, 1990.
# wartość # powinność #
Ewentualny odczyt o kulturze. Etyka, nr 25, 47-49,
1990.
# kultura # religia #
Cztery listy do Mieczysława Wallisa. Etyka, nr 25,
52-59, 1990.
Naród i wojna. Etyka, nr 25, 67-86, 1990.
# naród # wojna #
Podwójna motywacja czynów (postępowania) jako potrzeba
moralna. Etyka, nr 25, 103-106, 1990.
# motywacja # moralność #
Dobro. Rozmyślania w Wilnie. Etyka, nr 25, 107-111,
1990. Elzenberg, Henryk.
# dobro #
Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Kraków, Znak, 1963; wyd. 2 (zm. i uzup.) 1994;
wyd. popr. i uzup. Toruń, Wyd. UMK, 2002.
# aforyzmy o mądrości życia # etyka # filozofia # religia #
sztuka # sens życia #
|