| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 Leninowska koncepcja kultury - teoria i praktyka. [Rec. 
Kossak, Jerzy. Lenin i kultura]. Studia Filozoficzne, nr 5, 
239-242, 1971. 
Ludwika Krzywickiego teoria kultury masowej. Studia Filozoficzne, nr 3, 57-66, 1978. 
# KRZYWICKI, Ludwik # kultura masowa # filozofia kultury # kapitalizm # 
TREŚĆ. 1. Intrumentalno-ilościowa płaszczyzna funkcjonowania kultury masowej. 2. Aksjologiczna płaszczyzna funkcjonowania kultury masowej. 
Marksistowska filozofia kultury w Polsce do 1939 roku. (Zarys problematyki). 
Studia Filozoficzne, nr 7, 75-90, 1979. 
# marksizm # filozofia polska # filozofia kultury # 
Filozofia demokracji Ignacego Fika. 
Studia Filozoficzne, nr 8, 111-119, 1986. 
# FIK, Ignacy # demokracja # filozofia społeczna # państwo # 
ABSTRAKT. Artykuł przedstawia filozoficzne oraz ideologiczne poglądy o demokracji wyłożone w eseju pt. O ŻYWĄ TREŚĆ DEMOKRACJI, opublikowanym w 1938 roku. Formułowana przez niego koncepcja opiera się na pewnych wątkach rozwijanych w XVIII i XIX wieku - w szczególności autor przyjął wartości i powinności zalecane przez filozofów demokracji: godzenie interesów jednostki i społeczeństwa, wolność, sprawiedliwość itp. Nawiązując do poglądów Spinozy, Fik uzasadnia ideę demokracji totalnej, ogarniającej wszystkie dziedziny życia społecznego. Podejmuje także polemikę ze stanowiskiem oświeceniowym, iż demokracja i jej wartości stanowione są przez autonomiczny rozum. Krytykuje również pojęcie państwa jako instytucji przymusu społecznego. W ramach swej koncepcji Fik przedstawia istotnościowe cechy demokracji, która powinna wyrastać z trzech ruchów społecznych - tj. socjalizmu, syndykalizmu i kooperatywizmu. 
Prawda - znaczenie - kultura. (Rekonstrukcja poglądów J. Deweya). 
Studia Filozoficzne, nr 8, 64-76, 1987. 
# DEWEY, John # prawda # kultura # znaczenie # 
ABSTRAKT. Artykuł prezentuje poglądy Deweya dotyczące prawdy oraz znaczenia w poznawaniu kultury. Instrumentalizm Deweya jako pewna odmiana pragmatyzmu amerykańskiego, m.in. tym się charakteryzuje, że opisuje sens moralny oraz estetyczny prawdy, doprowadzając do pewnej personalizacji owej kategorii, która - jak sądził filozof - w neutralnej aksjologicznie nauce jako całości jest traktowana pozaosobowo. Dewey głosił, iż w poznaniu kultury, w tym sztuki, prawda nie znajduje zastosowania. Zaproponował kategorię znaczenia (w ujęciu aksjologicznym), która rozpoznaje wartości minionych epok, ustala wartości - cele kultury współczesnej, projektuje owe wartości dla przyszłości. Zdaniem Deweya sztuka koncentruje w sobie znaczenie kultury oraz najpełniej je wyraża, sprawiając, że kultura uzyskuje wyrazistą strukturę. 
Materializm historyczny Ludwika Krzywickiego. [Rec. Nazar, 
Ryszard. Z dziejów recepcji marksizmu w Polsce. Koncepcja materializmu 
historycznego w ujęciu Ludwika Krzywickiego]. Studia Filozoficzne, 
nr 3, 169-172, 1988.
Kaczocha, Włodzimierz. 
Filozofia społeczna Feliksa Grossa. Studia Filozoficzne, nr 1, 97-109, 1990. 
Kaczocha, Włodzimierz. 
# GROSS, Feliks # filozofia społeczna # demokracja # socjalizm 
# 
ABSTRAKT. W pierwszej części artykułu charakteryzuję założenia filozoficzne Grossa dotyczące demokracji oraz socjalizmu humanistycznego, że człowiek jest najwyższą wartością  ramach społeczeństwa, że rozwój społeczny polega na harmonizowaniu ekonomiki, polityki i moralności. W drugiej części pracy analizuję związki autora z filozofią społeczną XIX i XX wieku oraz przedstawiam jego teoretyczny model socjalizmu, a także radykalną koncepcję faszyzmu i stalinizmu. 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |