PRZEKŁAD. Lefebvre, Henri. Marks a idea wolności.
Warszawa, Książka i Wiedza, 1949.
[Rec. Cornforth, Maurice. Nauka przeciw idealizmowi].
Myśl Współczesna, nr 11-12, 304-311, 1951.
Metodologia ks. Kłósaka. Felieton filozoficzny. [Rec. Kłósak,
Kazimierz.
Materializm dialektyczny]. Myśl Filozoficzna, nr 1-2, 315-322,
1951.
Avicenna - lekarz dusz i ciał. Myśl Filozoficzna, nr 3, 36-55,
1952.
# AWICENNA, Ibn Sina # filozofia islamska #
Filozofia nieinterwencji. Głos w dyskusji nad radykalnym
konwencjonalizmem.
Myśl Filozoficzna, nr 2, 335-373, 1953.
# konwencjonalizm # AJDUKIEWICZ # prawo przyrody # definicja #
TREŚĆ. 1. Wartość nauki. 2. Konwencjonalizm radykalnie chybiony prof.
Ajdukiewicza.
Nauka przed sądem ciemnogrodu. Myśl Filozoficzna, nr
2, 374-388, 1953.
# religia a filozofia # katolicyzm # materializm dialektyczny
#
O tak zwanym realizmie tomistycznym. Myśl Filozoficzna,
nr 1, 188-227, 1954.
# realizm tomistyczny # idealizm # filozofia katolicka #
MARITAIN, Jacques #
TREŚĆ. (A) Uwaga o metodzie. (B) Zawartość realizmu tomistycznego. (C) Realizm
na usługach zabobonu. (D) Z kim walczy tomistyczny realizm?/p>
z: Baczko, Bronisław. Tradycje naukowego socjalizmu i zadania
marksistowskiej historiografii filozoficznej.
Myśl Filozoficzna, nr 4, 78-103, 1954.
# historiografia filozoficzna # marksizm #
TREŚĆ. 1. Z zagadnień metodologii badań nad postępowymi tradycjami filozofii. 2.
Postępowe tradycje polskiej myśli filozoficznej i społecznej w walce narodu
polskiego o pokój i socjalizm.
"Prawa osoby" przeciw prawom człowieka. Istotny sens
personalizmu chrześcijańskiego.
Myśl Filozoficzna, nr 1, 122-167, 1955.
# personalizm # filozofia katolicka # humanizm # antropologia
filozoficzna #
TREŚĆ. 1. Preliminaria historyczne. 2. Humanizm i rewolucja. 3. O jedności
antyludzkich humanizmów. 4. O nowym humanizmie starej teokracji. 5. Katolicka
filozofia wolności. 6. Optymizm chrześcijański i główne prawo osoby. 7. O
godności człowieka i o społecznej doskonałości. 8. O różnych urządzeniach
osobowych.
Spinoza i Francja. [Rec. Vernière, Paul. Spinoza et la
pensée française avant la Révolution].
Myśl Filozoficzna, nr 5-6, 333-344, 1955.
Kongres tomistyczny w Rzymie. Myśl Filozoficzna, nr
1, 233-239, 1956.
Aktualność sporu o powszechniki. Myśl Filozoficzna,
nr 2, 3-32, 1956.
# uniwersalia # nominalizm # realizm pojęciowy #
O łatwości rozstrzygnięcia problemu nominalizmu. [Polemika z:
Czerwiński, Zbigniew. W sprawie walki z nominalizmem].
Myśl Filozoficzna, nr 5, 150-155, 1956.
# nominalizm #
Światopogląd i życie codzienne.
Warszawa, Państwowy Inst. Wyd., 1957.
# światopogląd # marksizm # filozofia a nauka # filozofia
kultury # makiawelizm # wolność # sens życia # antysemityzm #
TREŚĆ. (A) Z czego żyją filozofowie? (B) Światopogląd i edukacja. (C)
Światopogląd i krytyka. (D) Wizjonerstwo i dogmatyzm. (E) O słuszności zasady:
cel uświęca środki. (F) Istota i istnienie w pojęciu wolności. (G) Platonizm,
empiryzm i opinia publiczna. (H) Katolicyzm i humanizm. (I) Antysemici. (J)
Światopogląd i życie codzienne.
Logika Spinozy jako doktryna moralna. Archiwum Historii
Filozofii i Myśli Społecznej, t. 1, 83-148, 1957.
# SPINOZA, Baruch # racjonalizm # wiara a rozum # etyka #
Indywiduum i nieskończoność materialna w metafizyce
spinozjańskiej.
Myśl Filozoficzna, nr 2, 132-162, 1957.
# SPINOZA, Baruch # nieskończoność # metafizyka #
Książka o teorii przekładu. [Rec. Wojtasiewicz, Olgierd.
Wstęp do teorii tłumaczenia]. Studia Filozoficzne, nr 2, 217-218,
1957.
Pascal i epistemologia historyczna Goldmanna. [Rec. Goldmann,
Lucien. Le dieu...]. Studia Filozoficzne, nr 3, 182-195, 1957.
Jednostka i nieskończoność. Wolność i antynomie
wolności w filozofii Spinozy. Warszawa, PWN, 1958; wyd. 2 2012.
# SPINOZA, Baruch # antropologia filozoficzna # człowiek # Bóg
# wolność # etyka # racjonalizm # wartości #
TREŚĆ. (A) Przedmowa. I. Emancypacja od objawienia. Logika Spinozy jako doktryna
moralna. 1. Wiara i rozum. 2. Zmysły i rozum. 3. Spinoza: teoria wiedzy i sądy
analityczne. Konieczność i wieczność w poznaniu. 4. Istnienie i nieistnienie
jako predykaty sądów analitycznych. 5. Krytyka doświadczenia jako krytyka
objawienia. 6. Wiedza a priori i życie moralne. 7. Tradycja racjonalizmu i jej
przezwyciężenie. II. Emancypacja od boga. 1. W sprawie pojęcia panteizmu. 2. O
przyczynie same siebie. 3. O wielości światów w jednej przyrodzie. 4. Substancja
i atrybuty. Pierwsza zasada nominalizmu. 5. Substancja rozciągła i modi.
Indywiduum i nieskończoność materialna. 6. Substancja myśląca i modi. 7.
Przyczynowość i wynikanie. 8. Istnienie i czas. 9. Konsekwencje ateizmu. 10.
Spinoza i materializm. III. Emancypacja od nieśmiertelności. 1. Materializm i
pozytywizm Spinozy. 2. Nieśmiertelność: kręgi tradycji. 3. Nieśmiertelność:
soteriologia doczesna Spinozy. IV. Wartość poznania. V. Człowiek jako twórca
wartości. 1. Nominalizm w etyce. 2. Racjonalizm w etyce. 3. Dualizm w etyce. 4.
Monizm w etyce. 5. Determinizm w etyce. 6. Część i całość w etyce. VI. Granice
wolności. 1. Prawo naturalne: Grotius, Hobbes, Spinoza. 2. Wolność religii.
Rozum teoretyczny i praktyczny. 3. Pismo święte. Problem CAUTE. 4. Wolność w
metafizyce i wolność w polityce. Antynomie wolności. (B) Zakończenie. Proces
spadkowy o Spinozę.
Karol Marks i klasyczna definicja prawdy. Studia
Filozoficzne, nr 2, 43-67, 1959.
# MARX, Karl # prawda # poznanie # epistemologia #
TREŚĆ. 1. Działalność praktyczna i prawda: dwie koncepcje. 2. Natura jako
produkt ludzki: Marks. 3. Granice analogii. 4. Poznanie historyczne. 5. Poznanie
wartości.
W sprawie ortodoksji Mikołaja z Kuzy. [Rec. Tokarski, Mikołaj.
Filozofia bytu u Mikołaja z Kuzy]. Studia Filozoficzne, nr 2,
173-178, 1959.
# Nicolaus Cusanus #
Mistyka i konflikt społeczny. O możliwości interpretacji
mistycyzmu metodami materialistycznego pojmowania dziejów.
Studia Filozoficzne, nr 3, 3-51, 1959.
# mistycyzm # materializm historyczny # konflikt społeczny #
religia #
TREŚĆ. 1. Główne założenia metody. 2. Obiekcje wobec metody historycznej. 3.
Definicja mistycyzmu. 4. Psychologia życia seksualnego i tłumaczenia
historyczne. 5. Model idealny ruchu reformatorów. 6. Reformacja i
kontrreformacja wobec mistyki.
"Determinizm i odpowiedzialność" w: Księga pamiątkowa ku
uczczeniu czterdziestolecia pracy nauczycielskiej w Uniwersytecie Warszawskim
profesora Tadeusza Kotarbińskiego. Kotarbińska, Janina i in. (red.), 25-43.
Warszawa, PWN, 1959.
# determinizm # odpowiedzialność # moralność # norma moralna #
Irracjonalizacja religii jako produkt racjonalizmu. Sprawa
Jana Bredenburga.
Studia Filozoficzne, nr 2-3, 193-237, 1960.
# filozofia religii # reformacja # racjonalizm # wiara #
TREŚĆ. 1. Kartezjanizm i druga reformacja holenderska. 2. Jan Bredenburg: faza
deizmu. 3. Jan Bredenburg: faza spinozyzmu. 4. Jan Bredenburg: faza fideizmu. 5.
Paradoks wiary: świadectwo Piotra Bayle'a. 6. Paradoks tolerancji.
Dirk Camphuysen i źródła religijności bezwyznaniowej.
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 6, 39-99, 1960.
# kalwinizm # humanizm # wiara a rozum # religijność
bezwyznaniowa #
TREŚĆ. I. Ortodoksja i herezja. II. Tradycja humanizmu: Dirk Coornhert. III.
Remonstranci. IV. Wiadomości biograficzne. V. Religia wewnętrzna i religia
praktyczna. VI. Łaska i uczynki. Możliwość życia doskonałego. VII. Objawienie i
mistyka. VIII. Religia przeciw Kościołowi.
Porażka chrześcijańskiej integracji racjonalizmu. Sprawa
Fryderyka van Leenhof.
Studia Filozoficzne, nr 2, 31-79, 1961.
# kontrreformacja # chrześcijaństwo # protestantyzm #
kartezjanizm #
TREŚĆ. 1. Dialektyka kontrreformacji. 2. Tendencja naczelna voecjanizmu. 3.
Wartość starego zakonu. 4. Chiliazm kokcejański. 5. Spór o egzegezę Pisma. 6.
Sens ideowy kokcejanizmu. 7. Przymierze z Kartezjuszem. 8. Kokcejanizm van
Leenhofa. 9. Niebo na ziemi. 10. Niebo przeciwko ziemi.
Kołakowski, Leszek. Nowe materiały spinozjańskie. [Rec. Revah,
I. S. Spinoza et le dr Juan de Prado]. Studia Filozoficzne, nr
3, 221-222, 1961.
Religijność mistyczna w strukturze urzeczowionej: Pierre de
Bérulle.
Studia Filozoficzne, nr 6, 43-116, 1961.
# kontrreformacja # jansenizm # mistycyzm # katolicyzm #
TREŚĆ. 1. Wstęp. 2. Nieempiryczność historii. 3. W sprawie pojęcia
kontrreformacji. 3. Tradycja hiszpańska. 3. Przykład dwuznaczności: Jan od
Krzyża. 4. Przykład ortodoksji na krawędzi: Benedykt de Canfeld. 5. Bérulle:
zwycięstwo struktury zreifikowanej.
Notatki o współczesnej kontrreformacji.
Warszawa, Książka i Wiedza, 1962.
# chrześcijaństwo # kontrreformacja # tomizm # historiozofia #
katolicyzm # uniwersalizm #
SPIS TREŚCI. 1. Przedmowa. 2. Chrześcijańska filozofia historii. (a) Tradycja
augustyńska. (b) Bezwyznaniowa chrześcijańska filozofia historii. (c)
Historiozofia wyznaniowa katolicka. (d) Metafizyczne podstawy historiozofii
tomistycznej. (e) Współczesna historiozofia tomistyczna. (f) Konkluzja. 3. Małe
tezy de sacro et profano. 4. Tricesimo anno. 5. Głos w dyskusji o uniwersalizmie
chrześcijańskim. 6. Głos w dyskusji o filozofii katolickiej. 7. Spowiedź z
grzechu zawiści. 8. Metafizyka wielkiej płodności. 9. O upadkach religijnych
reformatorów.
Antykonfesjonalny nurt mennonicki wobec religio rationalis.
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 9, 5-67, 1963.
Kołakowski, Leszek.
# mennonici # tolerancja religijna # reformacja # wiara a
rozum #
TREŚĆ. 1. Kolegianci holenderscy i problem tolerancji. 2. Galenus. Wiadomości
biograficzne. 3. Galenus. Założenia eklezjologiczne. 4. Galenus. Predestynacja a
stosunek do życia świeckiego. 5. Galenus. Suplement mistyczny. 6. Boreel.
Racjonalizm w mistyce. 7. Brenius. Chiliazm pseudoracjonalistyczny. 8 . Problem
"kręgu spinozjańskiego". 9. Balling. Empiria mistyczna i kwestia tolerancji. 10.
Jelles: unitariańska mistyka pseudoracjonalistyczna. 11. Zwicker. "Rozum" jako
platforma ireniczna. 12. Konkluzje. Pozorny charakter racjonalizmu
antykonfesjonalistów.
z: Morawski, Stefan. Dialog o sensowności uprawiania estetyki.
Studia Estetyczne, nr 1, 3-15, 1964. Kołakowski, Leszek.
# estetyka # metodologia estetyki # ocena estetyczna # wartość artystyczna / estetyczna #
Wokół Pascala. [Rec. Pascal présent]. Studia
Filozoficzne, nr 1, 180-184, 1965.
"Husserl - filozof doświadczenia rozumiejącego" w:
Filozofia i socjologia XX wieku. Część I. (Myśli i Ludzie), 273-298. Wyd. 2
rozsz. i uzup. Warszawa, Wiedza Powszechna, 1965.
# HUSSERL, Edmund #
TREŚĆ. (A) Pytanie psychologizmu. (B) Filozofia autonomiczna. (C) Opis zjawiska
i analiza ejdetyczna. (D) Redukcja fenomenologiczna. (E) Konstytucja świata w
świadomości. (F) Fenomenologia i filozofia egzystencjalna. (G) Dzieło Husserla i
tradycja marksizmu.
"Dwoje oczu Spinozy" w: Antynomie wolności. Drużkowski, Marian i Sokół, Krystyna (red.), 219-229, Warszawa, Książka i Wiedza, 1966.
# wolność # SPINOZA, Baruch #
Prawda i prawdomówność jako wartości kultury. Studia
Filozoficzne, nr 2, 35-51, 1966.
# prawda # wartość # hierarchia wartości #
TREŚĆ. 1. Zderzenia wartości. 2. Prawda jako wartość technologiczna. 3. Prawda
jako wartość społecznie użytkowa. 4. Prawda jako mit. 5. Prawdomówność jako
objaw nerwicowy.
Die irrationalisierung der Religion als Produkt des
Rationalismus (Der Fall Johannes Bredenburgs).
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 12, 225-274, 1966.
# kartezjanizm # irracjonalizm # religia a filozofia #
TREŚĆ. 1. Der Kartesianismus Und die Zweite Holländische Reformation. 2.
Johannes Bredenburg: Die Phase des Deismus. 3. Johannes Bredenburg: Die Phase
des Spinozismus. 4. Johannes Bredenburg: Die Phase des Fideismus. 5. Das Paradox
des Glaubens: Das Zeugnis von Pierre Bayle. 6. Das Paradox der Toleranz.
Filozofia pozytywistyczna: od Hume'a do Koła
Wiedeńskiego. Warszawa, PWN, 1966; wyd 2 2003; wyd. 3 WN PWN 2004;
wyd. 4 2009.
# pozytywizm # HUME, David # COMTE, Auguste # MILL, John
Stuart # AVENARIUS, Richard Heinrich Ludwig # konwencjonalizm # empiryzm
logiczny # pragmatyzm #
SPIS TREŚCI. Przedmowa. I. Ogólna charakterystyka pozytywizmu. II. Wczesne
wersje pozytywizmu i Dawid Hume. 1. Pozytywizm średniowieczny. 2. Wątki
pozytywistyczne w XVII w. 3. Pozytywizm Oświecenia. 4. Dawid Hume. 5.
Destrukcyjne wyniki dzieła Hume’a. III. August Comte - pozytywizm epoki
romantycznej. 1. Spór o Comte’a. 2. Życie Comte’a. 3. Idea reformy społecznej.
4. Reforma nauk. Prawo trzech stadiów. 5. Program nauki o społeczeństwie. 6.
Religia ludzkości. 7. Wyniki Comte’a. IV. Pozytywizm triumfujący. 1. Claude
Bernard: spontaniczny pozytywizm nauki. 2. Próba etyki pozytywistycznej: John
Stuart Mill. 3. Herbert Spencer: pozytywizm ewolucjonistyczny. V. Pozytywizm
epoki romantyzmu. 1. Miejsce empiriokrytycyzmu w kulturze. 2. Avenarius: idea
filozofii naukowej. 3. Avenarius: krytyka doświadczenia. 4. Krytyka introjekcji.
Koordynacja jaźni i otoczenia. 5. Zasada ekonomii. 6. Ernst Mach. 7. Krytyka
filozofii empiriokrytycznej. VI. Konwencjonalizm - destrukcja pojęcia faktu. 1.
Przewodnia myśl konwencjonalistycznej krytyki. 2. Niemożliwość weryfikacji i
falsyfikacji hipotez. 3. Krytyka. 4. Ideologiczne interpretacje
konwencjonalizmu. 5. Wyniki. VII. Metoda pragmatyczna wobec pozytywizmu. 1.
Pozytywizm Peirce’a. 2. Pragmatyczna rehabilitacja metafizyki. 3. Inne wersje
metody pragmatycznej. Jej sens ogólny. VIII. Empiryzm logiczny - scjentystyczna
obrona cywilizacji wobec kryzysu. 1. Źródła logicznego empiryzmu. Jego
samookreślenie. 2. Ludwik Wittgenstein. 3. Zdania naukowe i metafizyka. 4.
Fizykalistyczny program nauki. 5. Humanistyka i świat wartości. 6. Empiryzm
logiczny w Polsce. 7. Metodologia operacjonistyczna. 8. Sens ideowy empiryzmu
logicznego.
Badania nad nihilizmem. [Rec. Garewicz, Jan. Rozdroża
pesymizmu. Jednostka i społeczeństwo w koncepcji Artura Schopenhauera].
Studia Filozoficzne, nr 3, 244-247, 1967.
Kultura i fetysze. Zbiór rozpraw.
Warszawa, PWN, 1967; wyd. 4 WN PWN 2010.
# filozofia kultury # marksizm # epistemologia # prawda #
wartościowanie # rozumienie # nihilizm # humanistyka #
TREŚĆ. (A) Od autora. (B) Zakresowe i funkcjonalne rozumienie filozofii. (C)
Karol Marks i klasyczna definicja prawdy. (D) Cogito, materializm historyczny,
ekspresyjna interpretacja osobowości. (E) O osobowość w sakralnej i ekologicznej
wizji społeczeństwa. (F) Etyka bez kodeksu. (G) Prawda i prawdomówność jako
wartości kultury. (H) Rozumienie historyczne i zrozumiałość zdarzenia
historycznego. (I) Symbole religijne i kultura humanistyczna. (J) Wielkie i małe
kompleksy humanistów.
Filozoficzna rola reformacji. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 15, 159-176, 1969.
# reformacja # filozofia a religia #
Bóg rezonerów. [FR.: Religion. 1982]. Panufnik,
Maciej (tłum.). Znak, 368-369, 64-85, 1985.
# Bóg # dowody na istnienie Boga # filozofia a religia #
Komentarz do komentarza Heideggera do domniemanego komentarza Nietzschego do komentarza Hegla o potędze negatywności.
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 34, 125-131, 1989.
# HEDIEGGER, Martin # NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm # nazizm #
|