| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 Konferencja filozoficzno-socjologiczna w Piotrkowie 
Trybunalskim. Studia Filozoficzne, nr 1, 185-187, 1979. 
Feuerbach, Marks i lewica heglowska w kwartalniku "The Philosophical Forum". 
Studia Filozoficzne, nr 11, 173-179, 1980. 
# FEUERBACH, Ludwig # lewica heglowska # MARX, Karl # 
Klasyczna wykładnia prawdy w świetle "Logiki" Hegla. Studia Filozoficzne, nr 7, 89-98, 1985. 
# prawda # HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich # 
ABSTRAKT. Ponieważ każda księga heglowskiej Logiki przedstawia tylko jej właściwy sposób przejawiania się bytu, więc zakłada ona także - określaną przez ten sposób przejawiania się bytu - charakterystyczną wykładnie prawdy. Niedowolna kolejność poszczególnych ksiąg określa wtedy także porządek, w jaki układają się założone w nich wykładnie prawdy. Skorelowanie klasycznej i innych wykładni prawy z odpowiednimi księgami 
Logiki pozwala więc wykorzystać porządek Logiki do odtworzenia struktury całości prawdy, tzn. także do objaśnienia miejsca, jakie klasyczna wykładnia zajmuje zarówno w obrębie całości prawdy, jak i wśród wykładni pozostałych. 
Pojęcie i rzeczywistość. Wpływ Hegla na Marksowską koncepcję 
prawdy. [Rec. Prokopczyk, Czesław. Truth and Reality in Marx and Hegel. A 
Reassessment]. Studia Filozoficzne, nr 10, 114-122, 1985. 
# HEGEL # MARX # prawda # 
Marksowska idea negatywnie zniesionego kapitalizmu. Szkic do rekonstrukcji. 
Studia Filozoficzne, nr 1-2, 51-58, 1986. 
# MARX, Karl # kapitalizm # 
Państwo i społeczeństwo obywatelskie w filozofii politycznej Hegla. 
[Rec. The State and Civil Society. Studies in Hegel's Political 
Philosophy. Pelczynski, Z. A. (ed.)]. Studia 
Filozoficzne, nr 6, 183-188, 1986. 
# HEGEL # filozofia polityki # 
Karol Marks i nasza era. Studia Filozoficzne, nr 8, 3-19, 1986.
Kozłowski, Marek. 
# MARX, Karl # marksizm a religia # historiozofia # 
ABSTRAKT. Uniwersalny, powszechno-dziejowy wymiar marksowskiej koncepcji dziejów zakłada, że projektuje ona swój własny kalendarz, który nie tylko określa sens całości dziejów, lecz także wyznacza sobie właściwy sposób odliczania historycznego czasu. Ten zakodowany w marksowskiej historiozofii kalendarz powinien więc zostać skonfrontowany z kalendarzem dotychczas obowiązującym, zgodnie z którym centralnym wydarzeniem określającym sens dziejów są "narodziny Chrystusa". Najpierw zarysowana zostaje filozoficzna argumentacja na rzecz tezy, że - będąca metafizyczną podstawą chrześcijańskiego kalendarza - dziejowa misja Boga-człowieka dobiegła końca. Następnie zwraca się uwagę na rolę, jaką w marksowskiej historiozofii odgrywa "kapitał w ogóle" i wykazuje, że to właśnie "narodziny kapitału" składają się na kluczowe wydarzenie, które określa sens całych dziejów i wyznacza sobą nowy początek "naszej ery". 
Filozofia wobec problemów ekologii. Międzynarodowa konferencja 
"Człowiek - Przyroda -Kosmos". [Podklasztor, 24-28.05.1988]. Studia 
Filozoficzne, nr 10, 217-219, 1989. 
Kozłowski, Marek. 
  
  
  
  
  
  
  
  
 |