| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 Dyskusja wokół społecznej filozofii nauki szkoły edynburskiej. 
Studia Filozoficzne, nr 4, 87-102, 1989.
Kucia, Marek. 
# szkoła edynburska # socjologia nauki # filozofia nauki # 
relatywizm poznawczy # 
TREŚĆ. Artykuł omawia dyskusję Barry Barnesa i Davida Bloora, zwolenników "mocnego programu dla socjologii wiedzy" z jego oponentami w filozofii nauki reprezentującymi racjonalizm. Omówiona zostaje kontrowersja wokół dwóch głównych idei społecznej filozofii nauki szkoły edynburskiej - (1) naturalizmu, (2) relatywizmu. W punkcie pierwszym przedmiotem rozważań są argumenty o autonomii wiedzy, o jej empirycznej genezie oraz zarzut determinizmu. W punkcie drugim uwagę skupia krytyka zasady symetrii, a zwłaszcza tzw.  Argument przyczółka. W podsumowaniu wskazuje się na intelektualną wygraną edynburczyków w sporze z racjonalistami oraz zwraca się uwagę na koszty tego zwycięstwa. 
 
Wprowadzenie do filozofii nauki. [Rec. Harré, Rom. The 
Philosophies of Science - An Introductory Survey]. Studia Filozoficzne, 
nr 11, 195-199, 1989. Kucia, Marek. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |