| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 O twórczości w perspektywie kosmologicznej. [Rec. Bril, Jacques. L'Invention comme phénomène anthropologique].
Studia Filozoficzne, nr 7, 169-175, 1976. 
Natura sztuki. [Rec. Liłow, Aleksander. Natura sztuki. 
Studia krytyczne o współczesnych burżuazyjnych koncepcjach estetycznych].
Studia Filozoficzne, nr 2, 180-185, 1977. 
Odbicie a twórczość u G. Lukása. Studia Filozoficzne, nr 1, 85-90, 1978. 
# LUKÁCS, György # twórczość # 
Problemy teorii twórczości artystycznej w filozofii L. Goldmanna. 
Studia Filozoficzne, nr 11, 141-154, 1981. 
# GOLDMANN, Lucien # twórczość # filozofia sztuki # strukturalizm # 
TREŚĆ. (A) Punkt widzenia totalności jako punkt widzenia historii; rola kategorii działania. (B) Zagadnienie celu i wektoru ruchu historii a model twórczości. (C) Pytanie o warunki twórczości w społeczeństwie urzeczowionym. (a) Separacja podmiotu i przedmiotu jako wynik stosunków urzeczowienia. (b) Homologia struktur twórczości artystycznej i działalności ekonomicznej. (D) Zagadnienie podmiotu twórczości. (a) Światopogląd jako wyraz potencjalnej świadomości klasy. (b) Podmiot społeczno-historycznej totalności a podmiot twórczości artystycznej. 
Totalność sztuki a totalność społeczno-historycznej 
rzeczywistości w ujęciu późnego Lukása. Colloquia Communia, nr 1(12), 
149-158, 1984. Lorenc, Iwona. 
# LUKÁCS, György # sztuka a społeczeństwo # 
TREŚĆ. * Droga do artystycznego ujmowania istoty rzeczywistości. * Rola 
totalności sztuki w rozwoju społeczno-historycznej rzeczywistości. 
Relacja sztuki i filozofii u młodego Schellinga a kryzys filozofii sztuki. 
Studia Filozoficzne, nr 5-6, 113-127, 1985. 
# SCHELLING, Friedrich Wilhelm Joseph von # filozofia sztuki # 
filozofia a sztuka # 
ABSTRAKT. Lektura dzieł młodego Schellinga może okazać się owocna dla badaczy teoretycznych źródeł kryzysu we współczesnej refleksji filozoficznej nad sztuką. Artykuł doszukuje się tych źródeł w wewnętrznym rozdwojeniu filozofii sztuki, a rozdwojenie to jest nieuchronnie związane z samą racją bytu tej dyscypliny, z tkwiącym u jej podstaw paradoksem wypływającym z dwuznacznego charakteru zadania wypełnianego przez filozofię sztuki. Jest nim równoczesna instrumentalizacja i zachowanie autonomiczności przedmiotu. Przedmiot ów - sztuka - jest atrakcyjny dla filozofii sztuki o tyle, o ile dysponuje możliwościami, które z zasady są niedostępne myśleniu filozoficznemu. Możliwości te tylko wówczas mają dla filozofii jakieś znaczenie, jeśli są włączone w dyskurs filozoficzny, jeśli "przemawiają" językiem filozofii. Transcendentalizm niemiecki przełomu XVIII i XIX wieku ujawnił problemowość tej sytuacji. 
"Fenomenologia ducha": droga do rzeczywistości myślenia. Studia Filozoficzne, nr 5, 39-53, 1986.
Lorenc, Iwona. 
# HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich # absolut # SCHELLING, Friedrich Wilhelm Joseph von # świadomość # 
ABSTRAKT. Niniejsza analiza wybranych wątków Fenomenologii ducha dąży do zrekonstruowania Heglowskiej koncepcji drogi ku filozofii. Ponieważ koncepcja ta zdaje się wyrastać z opozycyjnego wobec Schellinga rozumienia absolutu, przeto naszym punktem wyjścia czynimy polemikę berlińskiego filozofia z autorem 
Systemu idealizmu transcendentalnego. To tutaj zrodził się heglowski postulat nadania filozofii statusu bytowego. Fenomenologię ducha potraktujemy jako warunek i zapowiedź urzeczywistnienia tego postulatu. Postaramy się również wskazać na mechanizm wyłaniania się u Hegla konieczności rozwiązań idealistycznych w tym obszarze problemowym. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |