polski indeks filozoficzny
indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady
|
Roślinna filozofia (czyli myślenie rośl-inności). Czas
Kultury, nr 5, 8-16, 2008.
# Deleuze # kłącze # myślenie rhizomatyczne # myśl nomadyczna
#
Klony, fragmenty i to, co pozostaje - o filmie "Nie opuszczaj
mnie". Czas Kultury, nr 6, 28-35, 2010.
# Derrida # hauntologia # estetyka # klony #
Poza zasadą sprawności - subwersywne działania teatralne osób
o sprawności nienormatywnej/hybrydycznej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja,
nr 4, 144-156, 2010.
# disability studies # estetyka # niepełnosprawność # teatr
fizyczny (Physical Theatre) # hybrydyczność #
Différance Derridy. Czy błąd daje się (wy)tłumaczyć?,
Przekładaniec. Półrocznik Katedry UNESCO do Badań nad Przekładem i
Komunikacją Międzykulturową UJ, nr 24, 263-279, 2010.
# Derrida # dekonstrukcja # różnia (différance) # przekład #
rórznica (différance) #
Głównym celem artykułu jest podjęcie refleksji nad problemem przekładu pojęcia "différence"
Derridy na język polski. Błąd ortograficzny popełniony przez francuskiego
filozofa może zostać przetłumaczony dwojako: rużnica/rórznica. Rozpoczynając od
analizy powstałych dotychczas propozycji translatorskich (B. Banasiaka, T.
Sławka, S. Cichowicza oraz J. Skoczylas) autor stara się podjąć namysł nad próbą
oddania "différence" w języku polskim z właściwym jej błędem ortograficznym.
Następnie zastanawia się, czy należy na gruncie rodzimej myśli poprawiać błąd
celowo popełniony przez filozofa, a także czy jego korekta w tym przypadku jest
w ogóle uzasadniona. Autor rozważa, jakie konsekwencje oraz perspektywy
interpretacyjne mogłoby nieść ze sobą tłumaczenie (différance/différence)
wysuwające na pierwszy plan iterację. Jednocześnie docieka, czy ten
nietypowy, inny przekład współgra z takimi pojęciami Derridy jak "suplement", "farmakon",
"clinamen", "odwleczenie", "rozsunięcie", "ślad", "rozplenianie". Propozycja, by
ten kontrowersyjny termin Derridy tłumaczyć za pomocą polskiego nowo-tworu,
neografizmu "rórznica", ma szansę według Autora stać się pomysłem niezwykle
płodnym, pozwalającym na udaną krytykę logocentryzmu i fonocentryzmu i przede
wszystkim otwierającym na wielość interpretacji.
A(b)normalne, abiektalne - skandal w sztuce współczesnej.
Tematy z Szewskiej, nr 2, 259-267, 2011.
# Lacan # estetyka # Realne # sztuka współczesna # abject art
#
Głównym celem artykułu jest zbadanie źródeł zjawiska skandalu w sztuce
współczesnej oraz zaprezentowanie w tym kontekście artystycznych działań
Abnormals Gallery. Wychodząc od założeń psychoanalizy lacanowskiej przyglądam
się dwóm strategiom posługiwania się perwersją w sztuce, mającym na celu
wyrażenie sprzeciwu wobec Prawa Ojca. Męska twórczość (père-version) polega na
tworzeniu alternatywnej wizji świata, będącej infantylną karykaturą ojcowskiego
porządku. Natomiast kobieca działalność artystyczna (père-aversion) ujawnia się
w radykalnym, gwałtownym zerwaniu z opresyjnym porządkiem patriarchalnym za
pomocą cielesności. Następnie przedstawiam zjawisko Abnormals Gallery, której
funkcjonowanie w specyficzny sposób żywi się skandalem. Opisuję zatem cielesne
performance’y Lukasa Zpiry, spreparowane zwłoki zwierząt Iris Schieferstein,
kontrowersyjne, zanurzone w popkulturze prace Maxa Papeschiego oraz fotografie
Michela Valentino.
Zmierzch natury. W stronę ekologii politycznej Bruno Latoura.
Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka, nr 1, 210-216,
2011.
# Latour, Bruno # ekologia polityczna # natura #
hybryda #
The aesthetics of hospitality - deconstructions of the at-home.
Art Inquiry.
Recherches sur les arts, Vol XIII,19-33, 2011.
Marzec, Andrzej.
# Derrida # estetyka # gościnność # dekonstrukcja # opozycje binarne
# Inny #
Autor czyni koncepcję gościnności Jacquesa Derridy punktem wyjścia dla refleksji
o sztuce współczesnej. Ta doskonale pozwala na opisanie doświadczenia wyrwania z
poczucia zadomowienia i ujawnia dezintegrującą inwazję Inności w przestrzeń
domostwa. Teoria Jacquesa Derridy umożliwia zdekonstruowanie znanej przestrzeni
domu, która jednak nie stanowi w żadnym wypadku jej destrukcji. Ukazując
skomplikowany i niejednoznaczny charakter wyzwania gościnności, autor wiąże
poczucie zadomowienia (bycia w swoim domu) jako jeden z niezbędnych warunków
fundujących stabilny podmiot. To właśnie on najbardziej obawia się Inności,
która mogłaby zakłócić, zachwiać jego trwałą strukturę i poczucie pewności.
Toteż autor wnikliwie śledzi lęk przed obcością oraz nostalgiczne tęsknoty za
poczuciem bycia w domu, skoncentrowane w filmowej twórczości Davida Lyncha oraz
Michaela Hanekego. Następnie przechodzi na grunt sztuki współczesnej, która nie
tylko ujawnia fakt, że z domem jaki do tej pory znaliśmy coś się stało, lecz
również pozwala na twórczą dekonstrukcję zadomowienia. Wybrane przez autora
prace artystek doprowadzają do zwichnięcia opozycji binarnych: własne/cudze,
swoje/obce (Jessica Sue Layton), bliskie/dalekie (Shizuka Yokomizo) i wreszcie
najważniejszej wnętrze/zewnętrze (Marja Pirilä, Eve Dent).
The Author would like to point out
Derrida's concept of hospitality which perfectly describes the experience of
loosing the sense of feeling at home and reveals the disintegrating entrance of
the Otherness into a coherent home space. Jacques Derrida's theory makes it
possible to deconstruct the familiar home space, which, however, does not
constitute in any case its destruction. Revealing a complex and ambiguous nature
of the challenge of hospitality, he perceives the sense of feeling at home as
one of the necessary conditions of a stable subject. This is the subject that
most fears the Otherness which could disrupt, unsettle their permanent structure
and a sense of certainty. Therefore, the Author follows closely the fear of
strangeness and the nostalgic longing for the sense of feeling at home as
depicted by David Lynch and Michael Haneke in their films. Then he passes on to
the field of contemporary art which not only reveals the fact that something has
happened to the house we have known so far, but it also allows for creative
deconstruction of the feeling at home. The artistic works selected by the Author
break the binary oppositions: one’s own/someone else’s, familiar/strange
(Jessica Sue Layton), close/distant (Shizuka Yokomizo) and finally the most
important one: interior/exterior (Marja Pirilä, Eve Dent).
|