Obiektywizm etyczny Moore'a i Pritcharda. Studia
Filozoficzne, nr 5, 57-78, 1961.
Mejbaum, Barbara.
# MOORE, George Edward # PRITCHARD, Harold Arthur #
obiektywizm # intuicjonizm etyczny #
TREŚĆ. (A) Uwagi wstępne. 1. Charakterystyka koncepcji Moore'a i Pritcharda. (a)
Koncepcja Moore'a. (b) Koncepcja Pritcharda. 2. Krytyka intuicjonizmu. (a)
Koncepcja intuicjonistyczna jest sprzeczna wewnętrznie albo przeczy faktom. (b)
Czy poczucie oczywistości uprawnia do uznania sądu etycznego?
Moore a Stevenson: spór o znaczenie terminów wartościujących.
Etyka, t. 10, 105-117, 1972.
# MOORE, George Edward # STEVENSON, Charles # emotywizm # zdanie wartościujące #
TREŚĆ. (A) Metaetyka Moore`a a emotywizm. (B) Emotywne znaczenie terminu "dobry" u Stevensona (I schemat analizy). (C) Polemika Moore`a ze Stevensonem.
Etyczne oceny jednostkowe a zdania spostrzeżeniowe (szkic
problematyki).
Studia Filozoficzne, nr 2, 217-225, 1972.
# ocena etyczna # zdanie spostrzeżeniowe # metodologia etyki #
ABSTRAKT. Naszkicowane w artykule pojęcie zdania spostrzeżeniowego i etycznej
oceny jednostkowej podważa przekonanie o zachodzeniu analogii między obu
rodzajami zdań. Argumentacja sprowadza się w wypadku oceny do zwrócenia uwagi na
niespecyficzność reakcji moralnej (przeżycia aprobaty i dezaprobaty) która - w
myśl analogii ze zdaniem spostrzeżeniowym - jest odpowiednikiem doznania
zmysłowego. fakt ten uniemożliwia z jednej strony indukcyjne budowanie ocen
ogólnych na wzór generalizacji empirycznych i, z drugiej strony, utrudnia
zastosowanie wobec orzeczników etycznych procedury prowadzącej do
przyporządkowania orzecznikom spostrzeżeniowym określonych własności
obiektywnych. Zatem etyczne oceny jednostkowe w takich procedurach, jak
weryfikacja i falsyfikacja twierdzeń ogólnych, nie mogą pełnić identycznej
funkcji, jak zdania spostrzeżeniowe, a status metodologiczny orzeczników
etycznych jest inny niż orzeczników spostrzeżeniowych.
Relatywizm a dwie koncepcje znaczenia wyrażeń wartościujących
Charlesa L. Stevensona. Studia Filozoficzne, nr 4, 157-171, 1973.
# STEVENSON, Charles Leslie # relatywizm # emotywizm # zdanie
wartościujące #
TREŚĆ.
1. Emotywne znaczenie terminu "dobry" u Stevensona (I schemat analizy). 2.
Emotywizm Stevensona a zagadnienie prawdy (II schemat analizy). 3. Kontynuacja I
schematu analizy Stevensona - poglądy Mortona White’a. 4. Kontynuacja II
schematu analizy Stevensona - poglądy Paula Edwardsa. 5. Pewne uwagi krytyczne
dotyczące relatywizmu kulturowego.
Analiza ethosu i wzoru osobowego jako pojęć metodologicznych w pracach Marii Ossowskiej i Maxa Schelera.
Studia Filozoficzne, nr 6, 83-96, 1989.
Mejbaum, Barbara.
# wzór osobowy # OSSOWSKA, Maria # SCHELER, Max # ethos #
metodologia etyki #
TREŚĆ. 1. Wstępne rozważania. 2. Maria Ossowska jako badacz moralności. 3. Ethos a wzór osobowy w pacach Marii Ossowskiej. 4. Wzór osobowy i ethos w aksjologii Maxa Schelera. 5. Analiza i krytyka ethosu mieszczańskiego u Maxa Schelera. 6. Koncepcja Marii Ossowskiej a koncepcja Maxa Schelera. 7. Resume.
|