| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 Realizm z bożego przyzwolenia. Człowiek i Światopogląd, 
nr 12, 86-103, 1969. 
# realizm # epistemologia # tomizm # GILSON, Etienne # 
Próba współczesnej tomistycznej teorii osoby ludzkiej. [Rec. Wojtyła, Karol. Osoba i czyn].
Człowiek i Światopogląd, nr 4, 91-98, 1971. 
Neotomizm polski. Człowiek i Światopogląd, nr 7, 
5-25, 1971. 
# filozofia polska # neotomizm # 
Teoria osoby w klamrach metodologii. [Sprawozdanie z dyskusji 
na KUL nt. Wojtyła, Karol. Osoba i czyn]. Człowiek i 
Światopogląd, nr 2, 223-228, 1972. 
# WOJTYŁA, Karol # osoba # 
	Wiara poszukująca zrozumienia. [Rec.	Burlikowski, Bronisław.
Anzelma z Aosty próba racjonalizacji wiary]. Człowiek i 
Światopogląd, nr 7, 208-214, 1972. 
	Tomiści o "przygodności bytu". [Sprawozdanie z sympozjum na 
ATK]. Człowiek i Światopogląd, 
nr 1, 177-184, 1973. Piluś, Henryk. 
# tomizm # przygodność # filozofia polska # 
O godności człowieka jako osoby. Studia Filozoficzne, nr 7-8, 163-182, 1989. 
# filozofia człowieka # godność # osoba # 
ABSTRAKT. zagadnienie człowieka jako osoby autor zanalizował w świetle literatury filozoficznej w ujęciach zwłaszcza autorów katolickich. Stwierdza bowiem, że pojęcie godności jest terminem wieloznacznym i trudnym do ustalenia. Wyróżnia godność osobową i godność osobistą lub poczucie godności osobistej. Godność osobowa jest więc wartością wynikającą z racji bycia osobą. Godność osobista zaś lub godność własna (poczucie godności) to taka właściwość, która jest indywidualna, specyficzna i właściwa każdej jednostce. 
Autor wskazuje na różnice i zbieżności, jakie występują między tymi wyróżnionymi ujęciami godności. Analizy godności człowieka jako osoby doprowadzają autora do konkluzji, że godność osobowa jest absolutna, a godność osobista jest relatywna. Na godności osobowej nadbudowuje się godność osobistą. Godność osobowa staje się bowiem normą personalistyczną i zarazem prawem osoby do własnej podmiotowości. Godność osoby ludzkiej stanowi podstawę do formułowania praw człowieka. 
Katolicka nauka społeczna. Studia Filozoficzne, nr 4, 101-115, 1990.
Piluś, Henryk. 
# katolicka nauka społeczna # WOJTYŁA, Karol # 
ABSTRAKT. Zagadnienie katolickiej nauki społecznej autor analizuje w świetle dokumentów Kościoła (encykliki) oraz poglądów społecznych niektórych autorów katolickich. Stwierdza, że katolicka nauka społeczna jest konglomeratem sądów opisowych i normatywnych. Jest nauką teoretyczno-praktyczną. Stąd też autor wskazuje na trudności metodologiczne w określeniu jej statusu jako odrębnej autonomicznej nauki społecznej, niezależnej od teologii. Autor, przedstawiając możliwie szeroką panoramę problemów wchodzących w zakres katolickiej nauki społecznej w świetle dzisiejszych doświadczeń społecznych, wskazuje na stosowalność praktyczną jej podstawowych zasad. 
W przedstawiony przez siebie schemat katolickiej nauki społecznej autor wpisał teologię polityczną oraz podkreślił znaczenie czynnika egzystencjalnego, a mianowicie problematykę wyboru i decyzji zinterpretowanych w aspekcie społecznym. Autor zrekonstruował też poglądy Jana Pawła II na katolicką naukę społeczną. W ujęciu papieża nauka ta ma charakter dynamiczny; stanowi część teologii moralnej - jest połączeniem refleksji teologicznej z oceną styczną. W ujęciu papieża widoczne są nowe elementy katolickiej nauki społecznej. 
  
  
  
  
  
 |