| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 Etyka a ideał zdrowia psychicznego w psychoanalizie. Etyka, t. 8, 53-65, 1971. 
# zdrowie psychiczne # psychoanaliza # etyka # FROMM, Erich # 
TREŚĆ. (A) Etyka a pojęcie zdrowia psychicznego. (B) Propozycje psychoanalityczne. 
Rewolucja naukowo-techniczna a etyka. Studia Filozoficzne, 
nr 7, 119-128, 1973. 
# rewolucja naukowo-techniczna # etyka # wychowanie # 
TREŚĆ. Społeczne i ekonomiczne skutki ekspansywnego działania postępu 
naukowo-technicznego, pociągają za sobą pewne przemieszczenia w zakresie zjawisk 
podlegających ocenie moralnej. Z uwagi na daleko idące konsekwencje oraz wagę 
skutków działań podejmowanych w płaszczyźnie politycznej, społecznej i 
produkcyjnej - działania te rzutują w znacznie większym stopniu niż miało to 
miejsce w przeszłości, na sposób realizacji takich wartości, jak życie i zdrowie 
ludzkie. Teza o wzrastającej roli i wadze świadomości moralnej (jako korektora 
postępu naukowo-technicznego) ma, jak dotąd, charakter bardziej postulatywny niż 
opisowy, ale postulat ten w sytuacji moralnie indyferentnego charakteru rozwoju 
nauki i techniki - nabiera mocy imperatywu. W tej sytuacji szczególnego 
znaczenia nabiera problem formy wychowania moralnego. (Biologowie sygnalizują 
nam tendencję do obniżania wieku dojrzewania biologicznego człowieka, 
socjologowie zwracają uwagę na zmniejszanie się siły i czasu oddziaływania 
środowiska rodzinnego, a psychologowie zgodni są wyróżniając znaczenie wczesnej 
fazy rozwoju osobnika dla kształtowania się prawidłowej struktury uczuciowej i 
moralnej. W tej sytuacji wcześniejsze i skuteczniejsze wyposażenie jednostki w 
adekwatne przesłanki regulacji zachowań, wrażliwość moralną, staje się jednym z 
elementów reformy wychowania moralnego). 
 
"Ethics". [Rec. vol. 82, 1971/1972]. Studia Filozoficzne, 
nr 8, 125-131, 1973. 
Psychoterapia, etyka i wychowanie. Studia Filozoficzne, 
nr 1, 91-101, 1977. 
# psychoterapia # etyka # kryzys wartości # wychowanie # 
ABSTRAKT. Jednym z żywotnych zagadnień współczesności jest odnalezienie się 
człowieka w świecie zawrotnych nieraz zmian, jakie niesie z sobą rozwój 
społeczny, techniczny i naukowy. Złożoność wielu problemów 
społeczno-politycznych oraz zagadnień związanych z technicznym wykorzystanie 
możliwości odkrywanych przez myśl naukową obarcza współczesnego człowieka 
większą odpowiedzialnością moralną i wymaga wyższego poziomu dojrzałości 
psychicznej, niż to było niezbędne w minionych epokach. Mówiąc o dojrzałości 
psychicznej, mamy na uwadze nie tylko zdolność do logicznego myślenia i zasób 
wiedzy odnośnie istoty zjawisk, ale i dojrzałość uczuciową; zdolność do 
uczestnictwa w świecie wartości ludzkich wypracowanych przez historię. Symptomy 
kryzysu psychicznego człowieka współczesnego, znajdujące swój wyraz m. in. w 
zjawisku nasilonego zapotrzebowania na psychoterapię - są w gruncie rzeczy 
symptomem kryzysu wartości preferowanych przez merkantylny styl życia i etykę 
hedonistyczną, a więc kryzysem tej perspektywy, którą wyznacza kapitalizm. 
Ocena moralna a diagnoza psychiatryczna. Etyka, t. 17, 23-38, 1979. Promieńska, Halina. 
# ocena moralna # psychiatria # zdrowie psychiczne # 
Kilka uwag o moralnych aspektach postępu naukowo-technicznego. 
Studia Filozoficzne, nr 9, 103-115, 1979. 
# postęp naukowo-techniczny # ocena etyczna, moralna # sens 
życia # 
TREŚĆ. (A) Neokonkretyzm i abstrakcjonizm jako dwie formy współczesnego eliminowania zasadniczego problemu sensu życia człowieka. 
O skandalach w filozofii i kondycji epistemicznej człowieka nie tylko współczesnego. 
Studia Filozoficzne, nr 11-12, 89-104, 1984.
Promieńska, Halina. 
# metafilozofia # epistemologia # psychologia poznawcza # 
ABSTRAKT. Artykuł jest próbą zastanowienia się nad niejawnymi przesłankami i konsekwencjami uznawanego zakresu ważności myślenia racjonalnego. Wzrost znaczenia analiz epistemologicznych i metodologicznych w ocenie rozwiązań proponowanych przez filozofię w obszarze zagadnień ontologicznych i aksjologicznych, doprowadza z konieczności do postawienia sobie pytania o epistemologię epistemologii czy chociażby o psychologię epistemologii. Powstaje bowiem sytuacja, w której przerzucony zostaje pomost między ontologią i aksjologią, związany z przymierzaniem formułowanych w ich obrębie konstatacji nie do siebie, i nie do świata zewnętrznego, lecz do bardziej fundamentalnego pola odniesień poznawczych, jakim jest wiedza o prawidłowych strukturach epistemicznych człowieka i prawach oraz kierunkach ich rozwoju. Uchylenie tradycyjnej wersji sporu w kwestii statusu wiedzy o faktach i wiedzy o wartościach pociąga za sobą jednak inne, i nie wiadomo, czy nie głębsze i istotniejsze, problemy poznawcze. Jednym z nich jest uświadomienie sobie narastającej niepewności co do kryteriów różnicowania prawidłowych i nieprawidłowych struktur epistemicznych i programów epistemologicznych, ujmowanych w historycznej i psychogenetycznej perspektywie ich kształtowania się i rozwoju. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |