| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 II Ogólnopolskie Warsztaty Filozoficzne. Studia 
Filozoficzne, nr 8, 149-152, 1980. 
O alternatywności procesu transformacji kapitalizmu w socjalizm. (Michała Kaleckiego koncepcja "ustroju pośredniego" w świetle zagadnień teorii transformacji). 
Studia Filozoficzne, nr 4, 113-132, 1987. 
# kapitalizm # socjalizm # materializm historyczny # rozwój 
społeczny # 
ABSTRAKT. Artykuł broni tezy o powszechności procesu transformacji kapitalizmu w socjalizm, wychodząc z założenia, że skoro kapitalizm doprowadził do scalenia różnorakich form wyzysku i podporządkowania ich formom historycznie dominującym, to absurdalne byłoby tworzenie teorii transformacji kapitalizmu w socjalizm, która opisywałaby proces przypadkowy czy marginalny, a sam socjalizm czyniłaby zjawiskiem ograniczonym w czasie i przestrzeni. 
Historia sztuki w ujęciu radzieckiej teorii "sztuki produkcyjnej" lat dwudziestych. 
Studia Filozoficzne, nr 8, 167-182, 1987. Sikorski, Cezary. 
# historia sztuki # filozofia radziecka # estetyka # społeczna rola sztuki # 
Heglowska wizja ekspansji i kapitalizmu. Studia Filozoficzne, nr 4, 127-145, 1990.
Sikorski, Cezary. 
# HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich # kapitalizm # społeczeństwo obywatelskie # 
ABSTRAKT. W artykule analizowane są Heglowskie kategorie opisujące prehistoryczną oraz  historyczną reprodukcję człowieka. Przeciwstawność tych dwóch form znajduje swą kulminację w prawidłowościach reprodukcji "społeczeństwa obywatelskiego". W ujęciu Hegla rozszerzona reprodukcja własności zaciera różnicę między przyrodą i prehistorią "społeczeństwa obywatelskiego". Dlatego w trakcie ekspansji "społeczeństwa obywatelskiego" społeczności prehistoryczne są unicestwiane i przekształcane w towar tak, jak przedmioty przyrody. Podlegając zniewoleniu nie mogą uczestniczyć w konkretyzacji wolności. Ale wolność spoczywa na tym zniewoleniu, gdyż rozszerzenie zakresu własności jest ugruntowaniem wolności. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |