polski indeks filozoficzny
indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady
|
Kilka uwag w sprawie J. Huberta definicji twórczości. Studia Filozoficzne, nr 8, 131-133, 1974.
# twórczość #
Numer "Woprosow Fiłosofii" z okazji Międzynarodowego Kongresu Heglowskiego.
[Rec. nr 8, 1974]. Studia Filozoficzne, nr 1, 145-154, 1975.
Posiedzenie Rad Redakcyjnych "Studiów Filozoficznych" i "Dialectics
and Humanism". Studia Filozoficzne, nr 9, 177-181, 1975.
XIII narada redaktorów czasopism filozoficznych i
socjologicznych krajów socjalistycznych. Studia Filozoficzne, nr 4,
177-184, 1978.
Przemoc wszechobecna. (Kwartalnik UNESCO o przemocy). [Polemika z: Domenach, Jean-Marie, The Ubiquity of Violence.
International Social Science Journal, nr 4, 1978].
Studia Filozoficzne, nr 9, 99-109, 1980.
Stawiński, Janusz.
# przemoc # kryzys cywilizacji # filozofia społeczna # pokój #
ABSTRAKT. W tekście poniższym zajmuję się zasadniczo jednym artykułem - o charakterze par excellence filozoficznym - z wydania kwartalnika UNESCO, "International Social Science Journal", poświęconego przemocy. Jest to rozprawa pt. "Wszechobecność przemocy" ("The Ubiquity of Violence"), pióra J. M. Domenacha. W kontekście dyskusji z tym tekstem traktuję również o niektórych innych artykułach z rzeczonego tomu.
Moja próba krytyki stanowiska Domenacha streszcza się do: 1. Immanentnego wykazania istotnych niekoherencji jego ontologicznej wykładni przemocy i powikłań płynących z nazbyt szerokiego zaprojektowania tej kategorii, odbierającego jej w zasadzie sens operacyjny; 2. Zinterpretowania utajonych w nim przeświadczeń ideologicznych i niektórych płynących stąd konsekwencji, osobliwie dla teorii społecznej; 3. Wykazania niemocy jego - "katastroficznego" - projektu w usiłowaniach określenia położenia i perspektyw ludzkości w obliczu współczesnej "totalności przemocy", czyli nuklearnej techniki militarnej.
Nie poważam się przy tym na sprecyzowanie definicji przemocy, pozwalając moim poglądom wyrażać się implicite w opozycji do wykładni Domenacha (oponuję zwłaszcza przeciw absolutyzacji tego pojęcia i zjawiska, starając się pokazać jego sens warunkowy i niesamoistność bytową, słowem w ogólności zakorzenienie historyczne i społeczne). Moje zaś stanowisko, jeśli idzie o oszacowanie społecznych i politycznych realiów świata współczesnego, jest zdroworozsądkowe i sceptyczne co do możliwości globalnych rozwiązań. Cele stawiałem sobie ograniczone: przypomnienie o sprzecznościach przenikających samą politykę pokojową, które dzieli ona z ogólną sytuacją społeczną.
"Biblioteka Studiów nad Marksizmem" (w dwadzieścia lat
później). [Rec.]. Studia Filozoficzne, nr 3, 216-221, 1983.
Na odsiecz człowiekowi etycznemu. [Rec. Lewis, Hywel D.
Freedom and Alienation]. Studia Filozoficzne,
nr 9, 199-206, 1987. Stawiński, Janusz.
# etyka #
|