| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
   
Labourzystowska droga do "socjalizmu". [Rec. Dworkin, I. 
Ideołogija i politika prawych lejboristow na służbie monopoli]. Myśl 
Filozoficzna, nr 1, 253-259, 1955. 
Dlaczego personalizm? Człowiek i Światopogląd, nr 1, 
79-100, 1968. 
# personalizm # walka ideologiczna # 
Engelsowskie pojmowanie "zmierzchu filozofii" a marksizm 
współczesny. Człowiek i Światopogląd, nr 2, 110-124, 1971. 
# ENGELS, F. # marksizm # 
[Rec. Cackowski, Zdzisław. Filozoficzny 
rodowód marksistowskiej teorii religii]. Człowiek i Światopogląd, 
nr 3, 249-255, 1972. 
Struktura filozofii marksistowskiej. [Głos w dyskusji]. 
Człowiek i Światopogląd, nr 10, 102-121, 1971. 
# marksizm # 
TREŚĆ. * Marksizm a aprioryzm. * Ciśnienie tradycji. * Humanistyczny charakter 
ontologii marksistowskiej. * Problem filozofii człowieka. * Postawa marksistów 
wobec filozofii marksistowskiej. "Dziś jednak nie istnieją (o ile wiem) poważne 
filozofie, które negowałyby [prawa materializmu dialektycznego]". 
Człowiek i świat. [Rec. Legowicz, Jan. Filozofia. Istnienie, 
myślenie, działanie]. Człowiek i Światopogląd, nr 1, 
185-190, 1973. 
Działanie człowieka a działanie Boga. Studia Filozoficzne, nr 6, 111-120, 1976. 
# działanie # Bóg a człowiek # chrześcijaństwo # 
[Autobiogram]. Ruch Filozoficzny, nr 3, 304-306, 1988. Tanalski, Dionizy. 
# filozofia polska # autobiogram # 
Problem światopoglądu kultury socjalistycznej. (Zarys tematu). 
Studia Filozoficzne, nr 4, 3-11, 1988. 
# światopogląd # socjalizm # marksizm # katolicyzm # 
ABSTRAKT. W obrębie naszej kultury światopogląd religijny (chrześcijański, katolicki) i światopogląd świecki (materialistyczny, ateistyczny) są najaktywniejsze. Dająca się przewidzieć przyszła kultura socjalistyczna będzie najprawdopodobniej pluralistyczna światopoglądowo przynajmniej w ten sposób, że istnieć w niej będą oba te światopoglądy, choć nie wykluczone, że w zmienionej postaci. Oba bowiem mają zdolność ewoluowania i przystosowywania się do zmieniających się warunków istnienia ludzkości. Potwierdza to przewidywanie zarówno historia chrześcijaństwa, jak i historia marksizmu. 
Przewodniczący Rady Redakcyjnej "Studiów Filozoficznych". [W 
osiemdziesiątą rocznicę urodzin Profesora Jana Legowicza]. Studia 
Filozoficzne, nr 7-8, 3-4, 1989. 
Między kasandryzmem a euforią. O postępie technicznym i rewolucji przemysłowej. 
Studia Filozoficzne, nr 10, 161-180, 1989. 
# postęp naukowo-techniczny # marksizm a katolicyzm # 
zagrożenia cywilizacyjne # 
ABSTRAKT. Od najdawniejszych czasów postęp techniczny był wykorzystywany dla dobra ludzi i przeciw nim, również od początku myślenia teoretycznego tworzono teorie pesymistyczne i optymistyczne tegoż postępu. Żadne skrajnie optymistyczne lub skrajnie pesymistyczne historiozofie nie sprawdziły się, postęp nie okazał się ani doskonały, ani nie zgubił ludzkości. Błąd euforyzmu i katastrofizmu polega prawdopodobnie nie tylko na ich skrajności, lecz, być może, na nieuwzględnianiu adaptującej się do nowego świata ewolucji człowieka, Nowość nie musi być zgubna, jest bowiem naturalnym i trwałym stanem historii ludzkości - jednakże jest groźna. Czy ludzkość może uniknąć groźby samozniszczenia? 
Między ideologią a nauką - dylemat filozofii marksistowskiej. 
Studia Filozoficzne, nr 11, 45-59, 1989.
Tanalski, Dionizy. 
# marksizm # ideologia # zagrożenia cywilizacyjne # moralność 
społeczna # 
ABSTRAKT. Rozwiązania współczesnych i przyszłych dramatycznych problemów ludzkości trzeba szukać i w nauce, i w ideologii. Rośnie potęga środków działania ludzkości, a przez nie rośnie zasięg nauki. Umiejętne, choć bardzo trudne (niektórzy sądzą, że w ogóle niemożliwe - z czym się nie zgadzam), łączenie aktywności i nowoczesności naukowej z wrażliwością ideologiczną o charakterze humanistycznym uważam za wyróżnik marksizmu pośród różnych współczesnych systemów i sposobów myślenia, ale i za ludzki, gatunkowy obowiązek orz za szansę filozofii marksistowskiej na przyszłość. Bowiem w dającej się przewidzieć przyszłości ludzkość będzie kroczyć po krawędzi życia i śmierci (nagłej lub powolnej przez stopniowe samounicestwianie się), nauka i technika będą rozwijać się stale coraz szybciej, na skutek czego owa egzystencjalna krawędź będzie węższa. Aby panować nad tą sytuacją potrzebna będzie bardzo rozwinięta wrażliwość aksjologiczna, a wśród niej właśnie ideologia, którą niektórzy wolą nazywać moralnością społeczną lub społeczną nauką. 
W obronie "Studiów Filozoficznych" i filozofii w ogóle. 
Studia Filozoficzne, nr 1, I-II, 1990. 
  
  
  
  
 |