INDEKS AUTORSKI


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Zagadnienia wojny i pokoju w programie KPZR. Studia Filozoficzne, nr 10, 109-126, 1987.

# wojna # pokój # marksizm-leninizm # socjalizm #
ABSTRAKT. W artykule rozważa się filozofie wojny i pokoju z punktu widzenia filozofii marksistowskiej. Koncepcja ta w odróżnieniu od poprzednich lokuje swe założenia i rozwiązania nie w sferze stosunków prawno-etycznych, lecz w sferze stosunków społeczno-ekonomicznych. Dostrzega również możliwość i konieczność swej realizacji, odwołując się do międzynarodowego ruchu robotniczego jako głównej siły, będącej w stanie realnie powiązać walkę o trwały pokój z podstawową walką o wyzwolenie i zbudowanie społeczeństwa bezklasowego. Autor, prezentując poszczególne etapy tych dążeń, włącznie z etapem leninowskim, zatrzymuje się dłużej nad formami realizacji tego zadania podjętymi w Związku Radzieckim oraz wiąże je z problemami "pieriestrojki" i nowym podejściem wynikającym z groźby zagłady nuklearnej.

Procesy poznawcze a funkcje układu ruchowego. Studia Filozoficzne, nr 10, 139-160, 1989. Wohl, Andrzej.

# poznanie # ewolucja biologiczna # ciało ludzkie #
ABSTRAKT. Rola układu ruchowego w kształtowaniu procesu poznawczego nie została dotąd w pełni wyjaśniona, choć ma ona fundamentalne znaczenie dla teorii poznania i choć istnieją dostateczne dane badawcze z zakresu nauk biologicznych, a w szczególności fizjologii. W artykule autor stwierdza, że na ewolucyjne ukształtowanie się zmysłów i mózgu oraz zakres ich funkcjonowania wpłynęły przede wszystkim potrzeby ruchowe zwierząt. Potrzeby te bowiem wymagały określonej wiedzy o środowisku, której nie mogła sprostać wrodzona wiedza instynktowna. Dlatego też istotny charakter przebiegu poznawczego ujawnia się dopiero w jego powiązaniu z układem ruchowym. Z punktu widzenia sprzężeń zwrotnych między układem ruchowym a systemem zmysłów i centralnego układu ruchowego rozpatruje się w artykule system odruchowo-warunkowy, pamięć ruchową, działania i nawyki ruchowe aż do zachowań i działań kreatywnych.