INDEKS AUTORSKI

Tadeusz Wójcik


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Informatyka - jej zadania i cele. W obliczu eksplozji informacyjnej. Studia Filozoficzne, nr 1, 57-78, 1970.

# informatyka # modele # poznanie # komunikat #
TREŚĆ. (A) Rozważania wstępne. (B) Model procesu działania. (C) Model procesów poznawczych. (a) Wprowadzenie. (b) Poznawanie zmysłowe. (c) Poznawanie symptomowe. (d) Poznawanie komunikatowe. (e) Optymalność komunikatora. (D) Funkcjonowanie - uogólnione działanie. (E) Przedmiot, cel, zadanie informatyki. (a) Przedmiot dyscypliny naukowej - w ogóle, jej cele i zadanie. (b) Przedmiot informatyki. (c) Integrat informatyki. (E) Uwagi końcowe.

Semiotechnika muzyczna w świetle teorii optymalnego komunikatu. Studia Filozoficzne, nr 4, 87-104, 1975. Wójcik, Tadeusz.

# komunikat # notacja # muzyka #
ABSTRAKT. Problematyka semiotechniki muzycznej jest ukazana na tle dyscyplin metodologicznie wcześniejszych - prakseosemiotyki, teorii optymalnego komunikatu, oraz komunikatoryki - teorii poznawania komunikatowego, a nawet - kooperatoryki, ogólnej teorii działania. Nowoczesne systemy znaków muzycznych to problematyka ujęta w cztery grupy. Podstawowa jest notacja muzyczna służąca kompozytorom i wykonawcom. Pozwala ona przedstawić utwór muzyczny w postaci wykresu na układzie współrzędnych. Jej liniatura w swej szerokości jest przejrzystą podziałką osi wysokości dźwięków, w swej długości natomiast jest osią czasu. Punkty na liniaturze wyznaczają wysokości dźwięków, a zespoły kresek i ich połączeń są jedynie graficznym ułatwieniem przedstawiania stosunków czasowych w utworze. Notacja arytmetyczna w czterech odmianach, użytecznych dla różnych zadań teorii i praktyki, jest nie tylko dogodną terminologią wysokości dźwiękowych. Służyć ma nadto teoretycznemu opisowi aspektu dźwiękowego utworu, umożliwiając przeprowadzenie badań nad stylami muzycznymi za pomocą komputera. Klawiatura instrumentów muzycznych, zbudowana w optymalnym dostosowaniu zarówno do rzeczywistości dźwiękowej, jak też ergonomicznej, umożliwia wielokrotną redukcję zupełnie zbędnej ekwilibrystyki palców, odciążając znacznie psychikę pianistów. Maszyna do pisania nut sprzężona z fortepianem umożliwia pełne zautomatyzowanie zapisu kompozytorskiego, a tym samym - znaczne usprawnienie techniki komponowania. Zastosowanie wyników nowoczesnej semiotechniki muzycznej umożliwia osiągnięcie rezultatów nieosiągalnych w oparciu o błędnie ongiś skonstruowane, wielce nieoszczędne, narzędzia znakowe. Organizowane dotąd badania i opinie wybitnych osobistości świata muzycznego potwierdzają tę tezę, a prowadzone aktualnie analizy semioekonomiczne ukażą opłacalność projektowanych reform.