| 
								  
								POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY 
								 
								indeks tematyczny 
								indeks autorski 
								indeks recenzji 
								przekłady 
																 
													
  | 
												
 U progu rewolucji naukowo-technicznej. [Rec. Richta, Radowan i zespół. Cywilizacja na 
rozdrożu - konsekwencje rewolucji naukowo-technicznej dla społeczeństwa i dla 
człowieka. Hodoly, Andrzej (tłum.)]. Człowiek i Światopogląd, nr 
11-12, 332-341, 1972. 
Zmiany techniczne a zmiany społeczne. (Problemy sterowania rozwojem w dobie rewolucji naukowo-technicznej). 
Studia Filozoficzne, nr 7, 97-104, 1973. 
# rewolucja naukowo-techniczna # filozofia społeczna # postęp społeczny # 
TREŚĆ. Artykuł traktuje o niektórych aspektach współzależności zmian technicznych i zmian społecznych w warunkach nadchodzącej rewolucji naukowo-technicznej. Współzależność ta staje się jednym z centralnych problemów zwłaszcza w aspekcie sterowania tymi zmianami. Zmiany techniczne zwiększają gwałtownie spectrum możliwości otwartych dla człowieka i społeczeństwa. Wykorzystanie tych możliwości, przyjmowanie określonych kierunków rozwoju zależy od systemu wartości panującego w danym społeczeństwie. Rewolucja naukowo-techniczna rozsadza systemy tradycyjnych wartości. Społeczeństwa można we współczesnym świecie podzielić na "technicznie dominujące" i "technicznie podporządkowane". Katastroficzne wizje dalszego rozwoju świata - przedstawiane coraz częściej przez zespoły uczonych, intelektualistów czy publicystów - pozytywnie oddziałują na systemy wartości społeczeństw doby rewolucji naukowo-technicznej. 
 
z: Olszewski, Eugeniusz. Człowiek - nauka - technika. [Rec.
Czełowiek - nauka - technika. (Opyt marksistskogo analiza 
nauczno-tiechniczeskoj riewolucii) i wyd. ang. Man, Science, 
Technology. A Marxist analysis of the Scientific and Technological Revolution].
Studia Filozoficzne, nr 3, 203-209, 1974. 
Socjalistyczna wersja rewolucji naukowo-technicznej. [Rec. 
Rewolucja naukowo-techniczna jako czynnik rozwoju. Gilejko, L. (red.)]. 
Studia Filozoficzne, nr 10-11, 147-151, 1975. Zacher, Lech. 
Rewolucja naukowo-techniczna. Niektóre konsekwencje metodologiczne. 
Studia Filozoficzne, nr 7, 137-150, 1976. 
# rewolucja naukowo-techniczna # rozwój nauki # postęp 
społeczny # 
ABSTRAKT. W artykule przedstawiono niektóre konsekwencje metodologiczne, które występują w dyskusjach dotyczących rewolucji naukowo-technicznej. Trudno odpowiedzieć rozstrzygająco na pytanie, czy możliwa jest teoria rewolucji naukowo-technicznej. Podejmowane w krajach socjalistycznych próby stworzenia zrębów takiej teorii natrafiają na następujące trudności: brak jednomyślności co do definicji podstawowego pojęcia - "rewolucja naukowo-techniczna"; weryfikacja twierdzeń i hipotez jest poważnie ograniczona, bowiem identyfikacja procesów i zjawisk charakteryzujących rewolucję naukowo-techniczną następuje w znacznej mierze w sferze prognostyki czy futurologii (świat dopiero wchodzi we wstępną fazę tej rewolucji); jeśli traktować wspomnianą rewolucję jako zjawisko jednorazowe, wówczas uogólnienia z nim związane przybierają raczej charakter strategii (naukowo-technicznej, społeczno-ekonomicznej itp.), aniżeli odrębnej teorii. 
Rozważania wokół rewolucji naukowo-technicznej należy chyba włączyć do teorii rozwoju nauki i techniki czy teorii postępu naukowo-technicznego. Obiecującym kierunkiem poszukiwań jest zawężenie pojęcia rewolucji naukowo-technicznej do samej sfery nauki i techniki (do systemu "nauka-technika"). Wtedy badania nad rewolucją naukowo-techniczną dotyczyłyby głównie problemów rozwoju nauki i techniki i miałyby charakter interdyscyplinowych badań nauko- i technoznawczych, a także związanych z polityką naukową i techniczną, z prognozowaniem rozwoju nauki i techniki itp. Byłoby wówczas łatwiej wmontować zagadnienia współczesnych zmian społecznych w ramy istniejących teorii rozwoju społecznego (np. w ramy teorii rozwiniętego społeczeństwa socjalistycznego). 
Charakterystyczne dla większości rozważań dotyczących rewolucji naukowo-technicznej są niekonsekwencje definicyjne (zwłaszcza jeśli idzie o pojęcia "nauka" czy "technika"). Istnieją również kontrowersje w odniesieniu do interpretacji stosunku nauki do sił wytwórczych. Siła wytwórczą jest nie tyle nauka, co wiedza społeczna. Nauka jest dziedziną świadomości społecznej. Autonomizowanie nauki - która jest wytworem ludzi i oddziaływa na procesy produkcji przez ludzi - nie wydaje się słuszne. Analiza takiego oddziaływania wymaga m.in. zrelatywizowania rozważań do określonych typów badań oraz dyscyplin naukowych. 
 
z: Falborska-Roś, Jadwiga. Konferencja w Mikuszowicach. [Człowiek 
w perspektywie cywilizacji technicznej]. Studia Filozoficzne, nr 
10, 181-185, 1978. 
Eutyfronika. [Rec. Bańka, Józef. Humanizacja techniki. 
Główne zagadnienia i kierunki eutyfroniki]. Studia Filozoficzne, 
nr 11, 151-155, 1978. 
Mieć czy być - czyli Zachodnie poszukiwania szansy przetrwania. 
Studia Filozoficzne, nr 9, 27-44, 1980. 
# cywilizacja współczesna # kryzys kultury # kryzys 
cywilizacji # 
Sprawozdanie. [Z seminarium: "Perspektywy rozwoju człowieka i 
społeczeństwa w kontekście uwarunkowań cywilizacyjno-kulturowych", Wałbrzych 
1980]. Studia Filozoficzne, nr 10, 165-166, 1980. 
Technika i społeczeństwo jako przedmiot badań w Polsce. Studia Filozoficzne, nr 1, 137-147, 1981. 
# technika # filozofia polska # rewolucja naukowo-techniczna # 
Racjonalność technicznych działań ludzi. Studia Filozoficzne, nr 7-8, 101-107, 1981. 
# racjonalność # technika # działalność, działanie # postęp naukowo-techniczny # 
Cywilizacja techniczna jako przedmiot edukacji. Studia Filozoficzne, nr 8-9, 227-238, 1983.
Zacher, Lech. 
# cywilizacja techniczna # edukacja # społeczna rola techniki # filozofia techniki # 
ABSTRAKT. Artykuł Jest propozycją programu nauczania na temat cywilizacji technicznej jako przedmiotu wielo-, trans- i interdyscyplinarnego. Konieczność wprowadzenia takiego przedmiotu nauczania wynika z roli, jaką odgrywa technika w życiu współczesnych społeczeństw. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 |