INDEKS AUTORSKI

Ludmiła Żuk-Łapińska


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Teologia, biologia i moralność. [Rec. Chauchard, Paul. Biologia i moralność]. Etyka, t. 5, 179-182, 1969.

Etyka w świetle psychologii rozwojowej. [Rec. Piaget, Jean. Rozwój ocen moralnych u dziecka]. Etyka, nr 8, 198-201, 1971.

# rozwój człowieka # etyka #

Etyka w "The Philosophical Quarterly". [Rec. vol. 21, 1971]. Etyka, t. 12, 189-192, 1973. Żuk-Łapińska, Ludmiła.

Humanizm i medycyna. [Rec. Jankowski, Kazimierz. Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej]. Etyka, t. 15, 224-232, 1977.

Relacja między złotą regułą i zasadą wzajemności. Studia Filozoficzne, nr 2, 99-117, 1977.

# etyka # złota reguła etyczna # zasady etyczne #
ABSTRAKT. Znaczenie Złotej Reguły porównywano ze znaczeniem zasady wzajemności, równości, życzliwości powszechnej, sprawiedliwości, uogólnialności oraz imperatywem kategorycznym Kanta. Ogromnie wieloznaczne pojęcie wzajemności może występować w rozważaniach etycznych jako teza empiryczna, może być również traktowane jako zasada moralna, mimo braku ustalonej formuły i interpretacji aksjologicznej. Złota Reguła porównywana z zasadą wzajemności na ogół dotyczy tego sposobu rozumienia, który akcentuje równość "dobro za dobro" oraz asymetrię altruistyczną, naruszającą równość dóbr na korzyść odbiorcy działań. Przy zastosowaniu zasady wzajemności kryterium wyboru czynu stanowi czyn doznany lub oczekiwany przez adresata reguły, w wypadku Złotej Reguły decydującą rolę odgrywa opinia adresata reguły. W obu wypadkach, szczególnie dotyczy to Złotej Reguły, kryterium wyboru czynu określają wstępne i często nie ujawniane założenia aksjologiczne, uznawana koncepcja człowieka, pojęcie słuszności moralnej, sposób rozumienia "dobrych racji", etc. Wspólnym elementem jest pojęcie równości praw moralnych lub inaczej mówiąc równości dóbr partnerów interakcji. Przy założeniu, że człowiek jest tylko przedstawicielem roli społecznej, istotą egocentryczną, subiektywne kryterium "tak, jak chciałbyś" jest zawodne i podejrzane moralnie. Przy założeniu, że człowiek jest przede wszystkim istotą rozumną, twórcą praw moralnych, to kryterium może być środkiem realizacji jego autonomii moralnej.

Problem konfliktu wartości. Studia Filozoficzne, nr 6, 61-79, 1987. Żuk-Łapińska, Ludmiła.

# wartość # konflikt etyczny # aksjologia # metodologia etyki #
ABSTRAKT. Jednym z warunków uniknięcia zamieszania w rozważaniach aksjologicznych jest wypracowanie odpowiednich kanonów klasyfikacji wartości. Z powodu zawiłego pojęcia charakteru wartości - obejmującego liczne i różne wymiary - jest to zadanie niezwykle trudne. Część badaczy proponuje zaczynanie budowy klasyfikacji od kategorii konkretnych, tak, jak przejawiają się one w praktyce życia codziennego, dopasowując do nich kategorie teoretyczne. Istnienie licznych wymiarów wartości wskazuje, że badania empiryczne nie mogą ograniczać się do prostego wyboru z przedstawionych list wartości. Próbą uporania się ze złożonym charakterem wartości jest tworzenie typologii jako zabiegu heurystycznego. Autor przedstawia próbę takiego porządkowania wyników badań empirycznych.