INDEKS AUTORSKI

Seweryn Żurawicki


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Miejsce "Kapitału" K. Marksa w rozwoju metodologii nauk. [Polemika z: Topolski, Jerzy. Założenia metodologiczne "Kapitału" Marksa, 1968). Studia Filozoficzne, nr 3, 133-143, 1969. 

# metodologia nauk społecznych # marksizm #
TREŚĆ. (A) Marksizm a analiza strukturalno-funkcjonalna. (B) Czy potrzebna jest "modernizacja" Kapitału? (C) Poszukiwania "równowagi" czy sprzeczności? (D) Poszukiwanie tendencji rozwojowych czy "futurologia"? (E) Modelowanie rzeczywistości czy ustalanie prawidłowości? (F) Rozwój marksizmu czy eklektyzm? (F) Instrumentalizm zamaskowanym nihilizmem poznawczym.

W sprawie współczesnego stanu filozofii marksistowskiej. [Polemika z: Szewczyk, Jan. O istocie marksowskiej filozofii]. Studia Filozoficzne, nr 4, 131-134, 1969.

# marksizm # praca #

Marksizm w oczach jego przeciwników. [Rec. Marksismusstudien]. Studia Filozoficzne, nr 2, 194-201, 1970.

Negatywna dialektyka Theodora W. Adorno. Człowiek i Światopogląd, nr 6, 83-104, 1970.

# ADORNO # dialektyka #

Praca - socjalizm - humanizm. Człowiek i Światopogląd, nr 9, 25-43, 1970.

# praca # socjalizm # humanizm #

W kręgu lewackich mistyfikacji: H. Marcuse, M. Horkheimer, J. Habermas. Człowiek i Światopogląd, nr 12, 23-39, 1970.

# MARCUSE, H. # HURKHEIMER, M. # HABERMAS, J. #

"Twórczy" marksizm czy lewacki "radykalizm". (Na marginesie zagrzebskiego czasopisma Praxis). Studia Filozoficzne, nr 6, 103-117, 1970.

# marksizm # humanizm # rewolucja społeczna #
TREŚĆ. (A) Czy kryzys myśli współczesnej? (B) Czego pragnie jugosłowiańska "Praxis"? (C) Krąg tematyczny "Praxis". (D) "Historia marksizmu i miejsce marksizmu w połowie XX wieku". (E) Co "Praxis" rozumie przez humanizm? (F) Jak "Praxis" rozumie rewolucję? (G) Oblicze ideowe "Praxis".

Dokąd zmierza ludzkość - czy dokąd zmierza Fourastié? [Rec. Fourastié, Jean. Lettre ouverte à quatre milliards d'hommes]. Studia Filozoficzne, nr 5, 242-247, 1971.

Czy potrzebna jest reinterpretacja metody badawczej Karola Marksa? Człowiek i Światopogląd, nr 103-114, 1971.

# MARX, Karl # metodologia nauk społecznych #

Tak zwana szkoła frankfurcka (Th. W. Adorno i M. Horkheimer). Ruch Filozoficzny, XXIX, 227-236, 1971.

# szkoła frankfurcka # ADORNO, Theodor # HORKHEIMER, Max #

Jeszcze raz w sprawie "Czy potrzebna jest reinterpretacja metody badawczej Marksa?". [Polemika z: Kmita, Jerzy]. Człowiek i Światopogląd, nr 9, 76-79, 1971.

# MARX, Karl # metodologia nauk społecznych #

Filozofia pokoju. Studia Filozoficzne, nr 5, 97-99, 1972.

# pokój #

Teoriopoznawcze aspekty prognozowania. Człowiek i Światopogląd, nr 7, 175-188, 1972.

# epistemologia # futurologia #

Przewidywanie zjawisk społecznych. Ruch Filozoficzny, XXX (3-4), 253-259, 1972.

# przewidywanie # metodologia nauk społecznych #

W poszukiwaniu dróg dociekań w naukach społecznych. (Artykuł polemiczny). Ruch Filozoficzny, XXXI (2-4), 207-211, 1973.

# KMITA, Jerzy # NOWAK, Leszek #

Klasyczna ekonomia polityczna jako jedno ze źródeł marksizmu. Studia Filozoficzne, nr 7, 195-205, 1974. Żurawicki, Seweryn.

# marksizm # ekonomia # stosunki społeczne #
TREŚĆ. Marksizm pojawił się w XIX wieku na głównym szlaku rozwoju cywilizacji światowej, koncepcje marksowskie były kontynuacją i twórczym rozwinięciem myśli najwybitniejszych przedstawicieli filozofii, ekonomii politycznej i socjalizmu. Klasyczna ekonomia burżuazyjna dokonała analizy czynników kształtujących stosunki kapitalistyczne. Adam Smith i David Ricardo dali też początek teorii wywodzącej wartość z pracy, jakkolwiek czynili to jeszcze w sposób niekonsekwentny i z rozlicznymi wahaniami. Marks poszedł w tym zakresie dużo dalej. Rozwinął tę teorię i płynące z niej implikacje. Jednocześnie oczyścił rozważania ekonomiczne z reifikacyjnych nalotów. Tam gdzie Smith i Ricardo widzieli tylko stosunek pomiędzy rzeczami, w postaci stosunku wymiennego, tam Marks ujawnił stosunek między ludźmi i wskazał na prawidłowości rządzące tymi stosunkami. Nadał też dociekaniom ekonomicznym filozoficzny sens. Klasyczna ekonomia burżuazyjna stała się źródłem marksizmu na równi z klasyczną filozofia niemiecką, jak i francuskim socjalizmem. Nie sposób zrozumieć genezy i wagi marksizmu w rozwoju myśli ludzkiej nie sięgając do jego korzeni społecznych i filiacji myślowych, stąd i konieczność zaznajomienia się z głównymi wątkami angielskiej klasycznej ekonomii.

Integracja nauk czy integracja wiedzy? Studia Filozoficzne, nr 4, 35-43, 1975. Żurawicki, Seweryn.

# integracja nauk # wiedza naukowa # rozwój nauki #
TREŚĆ. 1. Geneza i charakter wiedzy. 2.. Narodziny i rola nauki. 3. Wpływ nauki na działalność ludzką.

Ars procedendi i ars inveniendi. [Głos w dyskusji]. Studia Filozoficzne, nr 8-9, 51-52, 1978.

# twórczość #