POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY
strona główna | indeks autorski | indeks tematyczny | indeks przekładów | indeks recenzji
polskie książki filozoficzne od 1946 do 2019 | polskie książki filozoficzne od 2019 | polskie czasopisma filozoficzne
polskie czasopisma filozoficzne 1979
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej t. 25
Grygorowicz, Marek. Natura i społeczeństwo w myśli ekonomicznej końca XVIII i początku XIX wieku. Od reakcji antyfizjokratycznej do reakcji antychrematystycznej. (Szkice ujęcia tematu).
Gromiec, Włodzimierz. Kant a Rewolucja Francuska.
Pieróg, Stanisław. Rozum i uniwersum. (Filozofia polityczna J. K. Szaniawskiego).
Garewicz, Jan. Fichte i polska filozofia czynu.
Sobotka, Milan. Wpływ Schellinga na Hegla podczas ich współpracy w „Kritisches Jahrbuch der Philosophie”.
Panasiuk, Ryszard. Myśl polityczna Hegla wobec Rewolucji Francuskiej.
Grinberg, Daniel. Myśl polityczna wczesnych Fabian.
Skarga, Barbara. Mill i Marcuse o polityce Comte’a. (Z dziejów interpretacji doktryny).
Kuderowicz, Zbigniew. Artur Górski jako teoretyk kultury.
Borzym, Stanisław. Transformacje idei Bergsonowskich: Sorel i Brzozowski.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Mediacja i problem początku.
Krasnodębski, Zdzisław. Rozumienie i emancypacja. Spór między teorią krytyczną a hermeneutyką.
Tarnowski, Karol. Problem rozumienia u wczesnego Heideggera.
Etyka t. 17
Hołówka, Jacek. Relatywizm i obiektywizm etyczny. 7-22.
Promieńska, Halina. Ocena moralna a diagnoza psychiatryczna. 23-38.
Gołaszewska, Maria. Wzory moralne a sztuka. 39-52.
Tokarczyk, Roman. Nowa Lewica amerykańska w poszukiwaniu autentycznego człowieka. 53-82.
Karpiński, Jakub. Marii Ossowskiej Socjologia moralności z metodologicznego punktu widzenia. 84-92.
Buczkowski, Piotr; Nowak, Leszek. Wartości i klasy społeczne. 93-121.
Dżafarli, Tejmuraz. O pojęciu kategerii etycznych. 123-134.
Angiełow, Stefan. Etyka jako nauka. 135-142.
Jaspers, Karl. Problem winy. 143-207.
DEBATA
Jankowski, Henryk; Starczewska, Krystyna; Grzegorczyk, Andrzej; Przełęcki, Marian; Michalik, Mieczysław; Promieńska, Halina; Zapaśnik, Stanisław; Hołówka, Jacek; Szmyd, Jan. Granice obowiązku. 209-253.
RECENZJE
Ziembiński, Zygmunt. Swoisty sposób rozprawiania o moralności i prawie. [Rec. Lon L. Fuller, Moralność prawa]. 255-260.
Smoczyński, Paweł. Drogi i bezdroża ludzkiej godności. [Rec. Józef Kozielecki, O godności człowieka]. 260-264.
Jedynak, Stanisław. Moralność a nauka. [Rec. W. T. Ganżin, Nrawstwiennost' i nauka]. 265-266.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Myślenie a problem zła. [Rec. Hannah Arendt, Thinking]. 266-271.
Hołówka, Jacek. Powtórka z etyki. [Rec. Bernard Rosen, Strategies of Ethics oraz Instructor's Manual]. 272-276.
Przyłuska, Alicja. Dwie teorie moralności. [Rec. Stuart Hampshire. Two Theories of Morality]. 276-278.
Ruch Filozoficzny
Studia Estetyczne t.
Studia Filozoficzne nr 1 (158)
Łubnicki, Narcyz. Mikołaj Czernyszewski — myśliciel i reformator życia społecznego (w 150 rocznicę urodzin. 3-33.
Michalik, Mieczysław. Ruch społeczny i utrwalenie socjalistycznego ładu moralnego. 35-48.
Czerniak, Stanisław. Metanauka a tożsamość filozofii. [Polemika z J. Krakowski, "Filozofia jako metanauka"]. 49-56.
Kozakiewicz, Helena. Pewne refleksje o „marksizmie nieobiegowym”. [polemika z Leszek Nowak, U podstaw dialektyki Marksowskiej]. 57-75.
Kaniowski, Andrzej M. Krytyczny racjonalizm K. R. Poppera a teoria krytyczna szkoły francuskiej. 77-96.
Lorenc, Włodzimierz. W ramach sporu o „Geschichte und Klassenbewusstein”. 97-110.
Pawłowski, Tadeusz. Pojęcie happeningu. 111-140.
Pawłowska, Janina. Wzór osobowy psychoterapeuty. 141-153.
Grodziński, Eugeniusz. O pojęciu „nadwyżki myślenia nad mową”. 155-164.
Mieciński, Maciej. Informacja o działalności, dorobki i zadaniach redakcji literatury filozoficznej „Książki i Wiedzy”. 165-171.
RECENZJE
Migasiński, Jacek. Kant. [Rec. Arsenij Gułyga, Kant]. 173-175.
Łoziński, Jerzy. Aktualność rewolucji. [Rec. Z. M. Kowalewski, Guerilla latyno-amerykańska, szkice z dziejów rewolucyjnych walk partyzanckich XX wieku]. 175-182.
Poliński, Daniel. Myśli ludzi wielkich. [Rec. K. Marks Myśli; F. Engels, Myśli]. 182-184.
* *
Kozłowski, Marek. Konferencja filozoficzno-socjologiczna w Piotrkowie Trybunalskim. 185-187.
Batóg, Tadeusz. Seweryna Łuszczewska-Romahnowa (1904-1978). 189-194.
Kuczyński, Janusz. Dźwignąć świat. 195-206.
Studia Filozoficzne nr 2 (159)
Topolski, Jerzy. Materializm historyczny jako teoria i metodologia historii. 3-10.
Mejbaum, Wacław. Zmiana i struktura. 11-26.
Opara, Stefan. Przyczynek do analizy idei postępu społecznego. 27-36.
Urbankowski, Bohdan. Świat jako dzieło sztuki. 37-50.
Stanisław, Czerniak. Od tłumacza. 51.
Scheler, Max. Metafizyka i sztuka. 51-65.
Czerniak. Stanisław. Socjologia wiedzy Maxa Schelera. 67-88.
Porębski, Czesław. Krytyka wzoru osobowości twórczej. 89-105.
Piotrowska, Ewa. Gerrit Mannoury — jako współtwórca ruchu sygnifiki. 107-118.
Głuchowski, Gerard. Problem kosmologii w jodze indyjskiej. 119-133.
Lang, Wiesław. Kształtowanie i upowszechnianie moralności socjalistycznej w społeczeństwie. 135- 139.
Ziemski, Stefan. Postęp w nauce. 141-145.
Skarżyński, Edmund. Problem elementarności w mikrofizyce. 147-156.
RECENZJE
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Czasopismo poświęcone semiotyce [Semiosis nry 1-11]. 157-159.
Koj, Leon. Monizm a dualizm. [Rec. Eugeniusz Grodziński, Monizm a dualizm: z dziejów refleksji filozoficznej nad myśleniem i mową]. 161-164.
Grodziński, Eugeniusz. Odpowiedź. 164-167.
Boczar, Mieczysław. Odkrywanie jednostki ludzkiej w XII wieku. [Rec. C. Morris, The Discovery of the Individual. 1050-1200]. 167-171.
Skrzypek, Marian. Radzieckie wydanie „Dzieł” La Mettriego. [Rec. Ziulien Ofrei Łamietri [Joulien Offray de La Mettrie], Soczinienija]. 171-174.
* * *
Kuczyński, Janusz. Umiłowanie dziedzictwa i tworzenie przyszłości. 175-189.
Studia Filozoficzne nr 3 (160)
Od Redakcji. [Uwagi edytorskie ma temat Marks, Karol. Ogólna…]. 3.
Marks, Karol. Ogólna charakterystyka społeczeństwa burżuazyjnego w odróżnieniu od przedkapitalistycznych formacji społecznych i przyszłego społeczeństwa komunistycznego. 3-15.
Redakcja „Studiów Filozoficznych” i „Dialectism and Humanism”. Od Redakcji. [O V i VI Ogólnopolskim Spotkaniu Młodych Marksistów]. 17.
Jachowicz, Jerzy. V Ogólnopolskie Spotkanie Młodych Marksistów. Sprawozdanie. 19-22.
Bartnik, Czesław. Prolegomena do dyskusji nad sensem dziejów. 23-31.
Kasia, Andrzej. Historia, egzystencja, wolność. 33-45.
Rudziński, Roman. Przesłanki dialogu filozofii marksistowskiej i chrześcijańskiej o sensie życia i dziejów. 47-58.
Kuczyński, Janusz. Sens słowa, sens bytu. 59-70.
Rudziński, Roman. Teoria i rzeczywistość. 71-88.
Lorenc, Włodzimierz. György Lukács i problemy filozofii marksistowskiej. 89-105.
Botwina, Ryszard. Dialektyka świadomości klasowej klasy robotniczej i empirycznej świadomości członków klasy robotniczej. 107-118.
Jaworski, Wit. Uwagi o ontologii. Ontologia a marksizm. 119-128.
Magala, Sławomir. Sprawozdanie [z dyskusji „Kontrowersje we współczesnym marksizmie” na V Ogólnopolskim Spotkaniu Młodych Marksistów]. 129-133.
Urbankowski, Bohdan. Romantyzm jako model kultury narodowej. 135-147.
Gabszewicz, Ludwika. Sprawozdanie [z dyskusji na temat aktualności polskiego romantyzmu na V Ogólnopolskim Spotkaniu Młodych Marksistów]. 149-152.
Mizińska, Jadwiga. Metodologiczne i psychologiczne aspekty procesu twórczego. Sprawozdanie [z sesji poświęconej twórczości V Ogólnopolskiego Spotkaniu Młodych Marksistów]. 153-154.
Klimowicz, Ewa. Tworzenie osobowości w procesie dydaktyki. Sprawozdanie. 155-162.
Šmid, Wacław. Nauczanie filozofii (głos w dyskusji). 163-165.
RECENZJE
Szymański, Jerzy. Sterowanie postępem naukowo-technicznym. [Rec. L. Zacher, Sterowanie procesem rewolucji naukowo-technicznej]. 167-169.
Ugniewska, Joanna. Miejsce techniki w kulturze. [Rec. Paolo Rossi, Filozofowie i maszyny]. 169-172.
Baran, Bohdan. Sztuka rozmowy. [Rec. Hans-Georg Gadamer, Variationen]. 172-176.
Studia Filozoficzne nr 4 (161)
Kuczyński, Janusz. Człowiek jako jedyny twórca sensu. 3-23.
red. [O Karolu Libelcie i jego „Odwadze cywilnej”]. 25.
Libelt, Karol. O odwadze cywilnej. 26-40.
Gromczyński, Wiesław. Dwa modele humanizmu. 41-57.
Rożalska-Czyżkowska, Bożena. Społeczna rzeczywistość wartości. 59-59.
Stolarczyk, Zofia. Rola procesu pracy w ontycznym zróżnicowaniu istnienia. 71-82.
Fąfara, Richard J. Interpretacje współczesnej teorii idei Malebranche’a. 83-97.
Zachariasz, Andrzej L. Problem prawomocności poznania teoretycznego w filozofii transcendentalnej. 99-112.
Buczyńska-Garewicz, Hanna. Teoria znaku a wątpienie kartezjańskie. 113-125.
Wójcik, Zbigniew Marian. Badania sztucznej inteligencji jako skuteczny środek poznania świata. 127- 144.
Madejski, Aleksander. Czy można poddać krytyce filozofię Noama Chomsky’ego? 145-153.
RECENZJE
Mackiewicz, Witold. Dialektyka rozumu i ducha. [Rec. Bohdan Urbankowski, Dostojewski — dramat humanizmów]. 155-161.
Magala, Sławomir. Na Zachodzie zmiany. [Rec. Western Marxism. A Critical Reader]. 161-165.
J. G. Nowe wydanie Fichtego w „Bibliotece Filozoficznej” Meinera. 165-168.
Studia Filozoficzne nr 5 (162)
Lukács, György. Młody Hegel: ekonomia okresu jenajskiego. 3-20.
Such, Jan. Wymiary dialektyki. Kilka propozycji w sprawie dialektycznej teorii rzeczywistości oraz dialektycznej metody badań. 21-39.
Panasiuk, Ryszard. Marksizm a współczesna myśl burżuazyjna. Problemy badawcze i dydaktyczne. 41-52.
Dziamski, Seweryn. Róża Luksemburg. W sześćdziesięciolecie śmierci. 53-65.
Musiał, Zbigniew. Z historii leninowskiej definicji materii. 67-76.
Pisarek, Henryk. Svetozar Marković — krytyk socjalizmu utopijnego. 77-88.
Libelt, Karol. O odwadze cywilnej (II). 89-112.
Fryzeł, Tadeusz. Baasizm — polityczna doktryna Socjalistycznej Partii Odrodzenia Arabskiego — BAAS. 113-127.
Grodziński, Eugeniusz. Hume’izm determinizm, indeterminizm. 129-135.
Lewicki, Paweł. O kryzysie w psychologii społecznej. 137-149.
Garewicz, Jan. Schopenhaueriana I. 151-158.
RECENZJE
Szmatka, Jacek. Filozofia nauk przyrodniczych czy filozofia wszelkiej nauki empirycznej? [Rec. Władysław Krajewski, Correspondence Principle and Growth of Science]. 159-165.
Smoczyński, Paweł J. Trzy studia z filozofii prawa. [Rec. Grzegorz L. Seidler, Z zagadnień filozofii prawa]. 166-170.
Jadacki, Jacek J. Semiotica inter universitatem litterarum. 171-173.
Studia Filozoficzne nr 6 (163)
Borgosz, Józef. Tradycje wychowania dla pokoju w polskiej myśli filozoficzno-społecznej. Przyczynek do zagadnienia. 3-19.
Z. K. [O Alfredzie Schützu]. 21-22.
Schütz, Alfred. Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. 22-54.
Waldenfels, Bernhard. Rozumienie i porozumienie. Społeczna filozofia A. Schütza. 69-93.
Łoziński, Jerzy. Fenomenologia i realizm. 69-93.
Żytkow, Jan M. Spójny zbiór procedur operacyjnych jako interpretacja terminu operacyjnego. (I). 95 112.
Gordon, Mieczysław. Subiektywno-idealistyczne utożsamienie postrzeganego świata z treścią świadomości a wulgarno-materialistyczne utożsamienie przeżyć psychicznych z procesami neurofizjologicznymi. 113-122.
Śliwa, Michał. Z powojennych koncepcji tzw. socjalizmu bezpaństwowego. Poglądy Bronisława Siwika. 123-133.
Broszkiewicz, Jerzy. Ochrona środowiska wewnętrznego człowieka. 135-138.
Kurek, Jalu. Refleksje na temat awangardy. 139-144.
RECENZJE
Głombik, Czesław. Współtworzenie kultury świeckiej. [Rec. Studia Religiologica 1977-1978]. 145-146.
Magala, Sławomir. O niewspółmierności rozwoju. [Rec. Daniel Bell, Cultural Contradictions of Capitalism]. 147-164.
Michalski, Krzysztof. Świat, dzieje, mit i polityka. [Rec. Gerd Brand Welt, Geschichte, Mythos und Politik]. 165-167.
Studia Filozoficzne nr 7 (164)
Lukács, György. Młody Hegel „Tragedia w łonie etyczności”. 3-24.
Żytkow, Jan M. Spójny zbiór procedur operacyjnych jako interpretacja terminu empirycznego (II). 25- 38.
Czyżewski, Marek. Co to jest etnometodologia? 39-56.
Sarkowicz, Ryszard. O metaforze w nauce. 57-64.
Lewandowski, Władysław. Krytyka nierówności społecznej na łamach poznańskiego „Ruchu”. 65-74.
Kaczocha, Włodzimierz. Marksistowska filozofia kultury w Polsce do 1939 roku. (Zarys problematyki). 75-90.
Łuka, Grażyna. Stanowisko teoretyczne J. P. Sartre’a w „Critique de la Raison Dialectique”. 91-106.
Piórczyński, Józef. Theodora Adorna dialektyka podmiot — przedmiot. 107-122.
Płużański, Tadeusz. Antropogeneza. 123-127.
Krawczyk, Zbigniew. Aksjologia ciała. 129-139.
Jadacki, Jacek Juliusz. Współcześni badacze radzieccy o Edmundzie Husserlu. 141-149.
Machowski, Jacek. Zasada wolności badań naukowych w świetle prawa międzynarodowego. 151-165.
RECENZJE
Witkowski, Lech. Psycholog jako epistemolog. [Rec. Jean Piaget, Psychologia i epistemologia]. 167- 170.
Zdanowicz, Piotr. Filozofia systemów. [Rec. Ervin Laszlo, Systemowy obraz świata]. 170-174.
Czapik, Aleksander. O twórczości. [Rec. Adam T. Troskolański, O twórczości. Piśmiennictwo naukowo-techniczne]. 174-176.
Załuska, Andrzej. Myślenie i pytanie. 176-179.
Studia Filozoficzne nr 8 (165)
Redakcja „Studiów Filozoficznych” i „Dialectics and Humanism”. Od Redakcji. 3.
List Przewodniczącego Komitetu Nauk Filozoficznych prof. dra Marka Fritzhanda. List Sekretarza Wydziału I PAN, prof. dra Władysława Markiewicza. List prof. dra Tadeusza Czeżowskiego. Czeżowski, Tadeusz. Aforyzmy. 5-7.
Gumański, Leon. Zręby filozofii Tadeusza Czeżowskiego. 9-13.
Voisé, Waldemar. Tadeusz Czeżowski i historia logiki. 15-18.
Dąmbska, Izydora. O niektórych punktach stycznych filozofii Tadeusza Czeżowskiego i Franciszka Brentany. 19-25.
Słupecki, Jerzy. Klasyfikacja rozumowań podana przez Tadeusz Czeżowskiego. 27-31.
Pelc, Jerzy. Średniowieczna nauka o superpozycjach terminów. (Przyczynek do genealogii semiotyki). 33-37.
Jadacki, Jacek Juliusz. U źródeł współczesnej logiki polski. 39-56.
Skarga, Barbara. Historia nauki i formacje intelektualne. 57-72.
Wolniewicz, Bogusław. Obiektyw negacji. 73-82.
Sztumski, Wiesław. Próba klasyfikacji związków przyczynowych. 93-95.
Alek-Kowalski, Tadeusz. Niektóre zagadnienia społecznych funkcji nauki. 97-110.
Mikulski, Andrzej. O intuicjonizmie etycznym Tadeusza Czeżowskiego. 111-118.
Jedynak, Stanisław. Etyka polska w kręgu szkoły lwowsko-warszawskiej. 119-130.
Tyburski, Włodzimierz. Dyskusje wokół modelu etyki w polskiej filozofii przełomu XIX i XX wieku. 131-143.
Lang, Wiesław. Normy i oceny jako odzwierciedlenie rzeczywistości społecznej. 145-165.
Czarkowski, Józef. Osoba i świat w ujęciu E. Mouniera i P. Teilharda de Chardin. 167-179.
Żelazny, Mirosław. O źródle i granicach historii w filozofii Karla Jaspersa. 181-190.
Pawlak, Józef. Poznanie i rzeczywistość w ujęciu Mikołaja Konstantynowicza Michajłowskiego. 191- 206.
Masłowski, Andrzej; Witkowski, Lech. Informacja o działalności toruńskiego środowiska filozoficznego w latach 1945-1978. 207-212.
Komitet Organizacyjny. VII Spotkanie młodych marksistów: „Ku nowym formom życia społecznego”. 213-214.
Studia Filozoficzne nr 10 (167)
Od Redakcji. 3.
Szczepański, Jan. Myślenie — działanie — cywilizacja. 5-12.
Przełęcki, Maria. „O tym, czego nie ma” (na marginesie „Sofisty” Platona). 13-21.
Dembińska-Siury, Dobrochna. Seneki marzenie o idealnym władcy. 23-33.
Pelc, Jerzy. O modystach — Karta z dziejów semiotyki średniowiecznej. 35-37.
Domańska, Alicja. Koncepcja czynu moralnego w etyce Piotra Abelarda. 39-52.
Boczar, Mieczysław. Filozofia prawa — w ujęciu Jana z Salisbury. 53-69.
Kuksewicz, Zdzisław. Ewolucja poglądów Rogera Bacona w sprawie duszy w okresie paryskim. 71-97.
Wielgus, Stanisław. Problem realności czasu w „Quaestiones super octo libros Physicorum Arisotelis” Benedykta Hesse — najznakomitszego przedstawiciela burydanizmu na Krakowskim Uniwersytecie w XV w. 99-114.
Kasia, Andrzej. O genezie pojęcia „średniowiecze” 115-146.
Domański, Juliusz. Etyka a osobowość filozofa. Uwagi o pojęciu filozofii i żywotach filozofów w XIV i XV w. 147-160.
Palacz, Ryszard. Humanizm i osobliwości nauczania filozofii w Polsce XV w. 161-171.
Kuderowicz, Zbigniew. Obrońca wartości zagrożonych. 173-179.
Głombik, Czesław. Neoscholastyka polska w perspektywie „realitas historica”. 180-196.
Nowicki, Andrzej. Dialektyka spotkań i autokreacji w „Filozofii nauczyciela” Jana Legowicza. 197-202.
Augustynek, Zdzisław. Separacja czasowa. 203-208.
Studia Filozoficzne nr 11 (168)
Althusser, Louis. Lenin i filozofia. 3-28.
Migasiński, Jacek. Od tłumacza. 29-31.
Walentowicz, Halina. Czym jest uspołecznienie (na podstawie Kapitału Marksa). 33-49.
Tittenburn, Jacek. Działanie a praca czyli o dwóch rozumieniach ogólności (na przykładzie koncepcji Talcotta Parsonsa). 51-58.
Jodkowski, Kazimierz. Filozofia nauki Paula K. Feyerabenda. Studium umiarkowane. 59-75.
Pałubińska, Krystyna; Kobyliński Zbigniew. Rola metafor w kategorialnym porządkowaniu rzeczywistości. 77-89.
Osmańska, Krystyna. Człowiek wobec śmierci według Prób Michaela de Montaigne’a. 91-107.
Brozi, Krzysztof. Metoda funkcjonalna Bronisława Malinowskiego w badaniach zjawisk społeczno- kulturowych. 109-120.
Woleński, Jan. W sprawie Dróg współczesnej filozofii. 121-132.
Mizińska, Jadwiga; Bytniewski, Paweł. Problem wzajemnego stosunku myślenia i języka. (Sprawozdanie z dyskusji, która toczyła się na łamach Woprosow Fiłosofii w 1997 r.). 133-143.
Zagórska, Anna. Mind w 1978 roku. 145-156.
RECENZJE
Miś, Andrzej. Świadomość historii. [Rec. Stanisław Rainko. Świadomość i historia. Studia nad społeczną rolą świadomości]. 157-161.
Witkowski, Lech. O nowym racjonalizmie. [Rec. N. G. Michaj, Naucznoje poznanije i neoracjonalizm]. 162-165.
Czerska, Barbara. Ćwiczenie myślenia twórczego. [Rec. J. P. Guilford, Natura inteligencji człowieka]. 165-170.
* * *
Borgosz, Józef. Komunikat. [O XIV Konferencji redaktorów pism filozoficznych i socjologicznych krajów socjalistycznych]. 171-172.
Borgosz, Józef. Sprawozdanie z XIV Konferencji redaktorów pism filozoficznych i socjologicznych krajów socjalistycznych]. 173-182.
Studia Filozoficzne nr 12 (169)
Urbankowski, Bohdan. Wstęp do Słowackiego. 3-26.
Brożyna, Piotr. Myśl i dziedzictwo polityczne Juliusza Słowackiego. 27-38.
Kaniuk, Roman. Koncepcja rozwoju u Juliusza Słowackiego jako wyraz romantycznej postawy wobec świata. 39-45.
Warenica, Janusz. Przyczynek do problematu ontycznych determinant człowieka. 47-60.
Dziekanowski, Czesław. Samorealizacja w teorii dezintegracji pozytywnej. 61-75.
Pawłowska, Joanna Psychoterapia jako ruch społeczny. 77-86.
Kasia, Andrzej. Człowiek, Bóg i Urząd. 87-98.
Tomkowski, Jan. U podstaw filozofii natury Jakuba Böhmego. 99-114.
Modzelewski, Edward. Czy twierdzenie o pierwotności materii wobec świadomości nie jest tezą materializmu dialektycznego? [Polemika z M. Hempoliński, "Czy tezą materializmu jest twierdzenie o pierwotności materii wobec świadomości?"]. 115-130.
Szperling, Danuta. Niektóre problemy metodologiczne historii filozofii w radzieckim czasopiśmiennictwie filozoficznym [w ostatnich dwudziestu latach]. 131-142.
RECENZJE
K.S. Oganiezow. Idea komplementarności. [Rec. Princip dopołnitielnosti i matierialisticzeskaja dialiektika]. 143-148.
Skubis, Włodzimierz. Filozofia oświeceniowa Tadeusza Kościuszki. [Rec. Józef Żuraw, Myśl filozoficzna i społeczna Tadeusza Kościuszki. (Tradycja i współczesność)]. 148-151.