POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY
strona główna | indeks autorski | indeks tematyczny | indeks przekładów | indeks recenzji
polskie książki filozoficzne od 1946 do 2019 | polskie książki filozoficzne od 2019 | polskie czasopisma filozoficzne
polskie czasopisma filozoficzne 1984
Etyka t. 21
Lazari-Pawłowska, Ija. Relatywizm etyczny. 7-23.
Garewicz, Jan. Z perspektywy Schopenhauera: wina Piłata - wina Parsifala. 25-40.
Szawarski, Zbigniew. Wartość życia. 41-69.
Smoczyński, Paweł J. Oceny i normy postępowania w psychologistycznej koncepcji prawa i moralności Leona Petrażyckiego. 71-102.
Goćkowski, Janusz. Sytuacje testujące wierność uczonych wobec ich ethosu. 103-129.
Curyło-Gonzáles, Irena. Koncepcje człowieka w kulturze nahuatl. 131-149.
Hare, Richard. Gra w obiecywanie. 151-164.
Jankowski, Henryk. Kilka uwag na marginesie artykułu J. Goćkowskiego "Sytuacje testujące wierność uczonych wobec ich ethosu". 165-170.
Goćkowski, Janusz. Odpowiedź na uwagi Henryka Jankowskiego. 171-175.
RECENZJE
Michalik, Mieczysław. Wiedza o faktach i uzasadnianie wartości. [Rec. Marek Fritzhand, Wartości a fakty]. 177-182.
Fritzhand, Marek. Etyka marksistowska a praktyka. [Rec. Henryk Jankowski, Etyka marksistowska a praktyka]. 182-183.
Jadacki, Jacek Juliusz. Świat wartości. [Rec. Gerhard Kloska, Pojęcia, teorie i badania wartości w naukach społecznych]. 184-186.
Wróblewski, Jerzy. Idee Leona Petrażyckiego - analiza i inspiracja. [Rec. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska'', Sectio G, vol. XXVIII, 1981]. 187-191.
Porębski, Czesław. Racjonalność działań i pragnień. [Rec. Richard B. Brandt, A Theory of the Good and the Right]. 191-198.
Miłuński, Zbigniew. Platon Hare'a. [Rec. R. M. Hare, Plato]. 198-201.
Szawarski, Zbigniew. Samobójstwo i eutanazja. [Rec. Suicide and Euthanasia. The Rights of Personhood, S. E. Wallace, A. Eser (eds)]. 201-205.
Ruch Filozoficzny
Studia Estetyczne t.
Studia Filozoficzne nr 1 (218)
Dębowski, Józef. Idea bezzałożeniowości w filozofii Arystotelesa. 3-18.
Kozielecki, Józef. Transgresyjna koncepcja człowieka. 19-44.
Franzen, Winfried. Uwagi do problemu naturalistycznego pojmowania człowieka. 45-53.
Wieczorek, Krzysztof. Rola kategorii „spotkania: w antropologii J. Tischnera. 55-68.
Żelazna, Jolanta. „Myślenie istotne” Martina Heideggera jako kontynuacja nietzscheańskiej filozofii czasu. 69-84.
Böhme, Gernot; von den Daele, Wolfgang; Krohn, Wolfgang. Finalizacja nauki. (przekład Stanisław Czerniak). 85-106.
Czerniak, Stanisław. Słowo od tłumacza: nauka w postparadygmatycznym stadium rozwoju teorii. 106-108.
Jodkowski, Kazimierz. Problem wyboru spośród niewspółmiernych teorii. Analiza stanowiska Paula K. Feyerabenda z tzw. okresu umiarkowanego. 109-120.
Danek, Zbigniew. Lukrecjusz o początkach rodzaju ludzkiego. 121-134.
Borzym, Stanisław. Z dziejów historii filozofii w Polsce (lata 1863-1918). 135-157.
Sadziński, Eugeniusz. Marksizm jako perspektywa teoretyczna „Myśli Współczesnej” w latach 1949- 1951. 159-177.
Smoczyński, Paweł J. Życie zwrócone ku wartościom. [Polemika z Zdzisław Cackowski, Trud i sens ludzkiego życia]. 179-192.
Perzanowski, Jerzy. Nadwerbalizm logiki.? [Polemika z Zdzisław Cackowski, Epistemologia L. Flecka]. 193-196.
RECENZJE
Borgosz, Józef. Hegel i heglizm. [Rec. Jacques D’Hondt, Hegel et l’hégélianisme]. 197-200.
Papuziński, Andrzej. O pojęciach etyki. [Rec. Jaroszewski, Tadeusz Maciej (red.), Słownik filozofii marksistowskiej]. 201-204.
Bryll, Grzegorz. Nowy podręcznik logiki. [Leon Gumański, Wprowadzenie w logikę współczesną]. 204- 207.
Woleński, Jan. Nowe wydawnictwo poświęcone logice. [Rec. Studies in Logic, Gamar and Rhetoric]. 207-209.
Studia Filozoficzne nr 4 (221)
Głowacki, Marek K. „Byt” i „sens”. Krytyka transcendentalna jako samowiedza kryzysu. 3-26.
Paśniczek, Jacek. Struktura ontologiczna przedmiotów nieistniejących. Meinong i Ingarden. 27-41.
Czarnawska, Mirosława. O uwarunkowaniach Arystotelesowej interpretacji teorii idei. 43-56.
Zabieglik, Stefan. Pojęcie „zdrowego rozsądku” we współczesnej filozofii katolickiej. 57-74.
Pietruska-Madej, Elżbieta. Odkrycie naukowe a indukcja. 75-87.
Kmita, Jerzy. Kultura a „obiektywne” stosunkli społeczno-ekonomiczne. 93-103.
Mizińska, Jadwiga. Wartości moralne i wartości utylitarne, czyli jak walczyć z dżumą. 105-119.
Filek, Jacek. Pytanie o istotę wychowania. 121-134.
Skoczyński, Jan. Marian Zdziechowski i niemiecka filozofia życia. 135-146.
Walosik, Jerzy. Rozumienie zjawiska nierówności społecznej w marksistowskim nurcie polskiej mysli społecznej lat 1882-1939. 147-156.
Aleksandrowicz, Dariusz. Spór o pozytywizm w socjologii niemieckiej jako konflikt modeli racjonalności. 157-165.
Dmochowski, Czesław. Zrozumieć Husserla. (Polemika z artykułem J. J. Jadackiego „tractatum contra phenomenologiam”). 67-172.
Jadacki, Jacek Juliusz. Glossarium ad tractatum contra phenomenologiam, czyli manowce czystego myślenia. 173-193.
Dmochowski, Czesław. Odpowiedź Autorowi „Glossarium ad tractatum contra phenomenologiam”. 195-196.
RECENZJE
Morawski, Stefan. O kreacji filmowej i kreacji w ogóle. [Rec. Zofia Woźnicka, Problem kreacji i reprodukcji w filmie]. 197-202.
Skrzypek, Stefan. Spór o duszę zwierząt. [Rec. Maria Teresa Marciallis, Filosofia e psicologia animale, da Rorario a Leroy]. 203-207.
Paśniczek, Jacek. O przedmiotach nieistniejących. [Rec. Terence Parsons, Nonexistent Objects]. 207- 211.
Studia Filozoficzne nr 6 (223)
Borzym, Stanisław. Historia filozofii jako nauka w okresie międzywojennym. 3-25.
Hostyński, Lesław. Koncepcja etyki w ujęciu Kazimierza Twardowskiego. 27-39.
Dąbrowski, Stanisław. Czesława Znamierowskiego rozważania o fakcie, stanie rzeczy, zdarzeniu i zjawisku (analiza analizy). 41-51.
Boczar, Mieczysław. Godność człowieka i jego powinności w poglądach Jana z Salisbury. 53-73.
Mitrowski, Grzegorz. O roli i znaczeniu wątpienia w filozofii René Descartes’a.75-87.
Gromczyński, Wiesław. O możliwości chrześcijańskiego egzystencjalizmu (Kirkegaarda). 89-107.
Kaniowski, Władysław. Historiozofia Oswalda Spenglera. 109-128.
Dobieszewski, Janusz. O marksizmie Karola Korscha. 129-142.
Depa, Jerzy. Podstawowe założenia metodologiczne antropologii strukturalnej Lévi-Straussa. 143-149.
Galarowicz, Jan. Rzetelna metoda dialektyczna. 151-168.
Nęcka, Edward. Poznawcze funkcje analogii. 169-186.
Filek, Jacek. Od wartości czegoś” do „wartości samej”. 187-204.
RECENZJE
Niecikowski, Jerzy. Czytać Bergsona? [Rec. Barbara Skarga, Czas i trwanie. Studia o Bergsonie]. 205- 211.
Siewierski, Jacenty. Książka o historii socjologii. [Rec. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej]. 212- 214.
Pasek, Jarosław. Czy maszyna może mieć poczucie humoru? [Rec. Douglas R. Hosftadter; Daniel C. Dennett (red.), The Mind's I. Fantasies and Reflections on Self and Soul]. 215-221.
Aduszkiewicz, Adam. Walerian Magni. [Rec. Stanislav Sousedik, Valerián Magni 1586-1661. Kapitola z kulturních dējin Čech 17 století]. 222-225.
Studia Filozoficzne nr 10 (227)
Domański, Juliusz. Platon Witwickiego. Uwagi o przekładzie. 3-10.
Przełęcki, Marian. O Platońskiej koncepcji filozofii. 11-19.
Bołtuć, Piotr. „Parmenides” jako wprowadzenie do Platońskiej dialektyki. 21-36.
Grajkowska, Wanda. Człowiek – współtwórczy element wszechświata. 37-51.
Czarnawska, Mirosława. Rozwój myśli greckiej jako droga ku Platońskiej Idei. 53-62.
Jadacki, Jacek Juliusz. O co chodzi w tzw. sporze o powszechniki? 63-70.
Stolarczyk, Elżbieta Zofia. Zagadnienie granicy w filozofii Hegla jako główny problem osobowości. 71-81.
Szewczyk, Kazimierz. Duch ludzki, kultury i cywilizacja w ujęciu Konrada Lorenza. 83-95.
Butryn, Stanisław. Czy relatywistyczna teoria wielkiego wybuchu jest mitem? 97-106.
Rok, Bolesław. Status kosmologii. 107-120.
Kołwzan, Wiktor. Kierunki formalizacji informacyjnych procesów człowieka. 121-149.
Magala, Sławomir. Kulturowy wymiar techniki. 151-164.
Filek, Jacek. Pseudowychowanie. 165-178.
Wieczorek, Krzysztof. Tezy o Andrzeju Nowickim. (W dziesięciolecie marksistowskiej teorii spotkań).179-180.
Oberhammer, Gerhard. Struktura medytacji w jodze z powściągnięciem (zjawisk psychicznych) (rozdz. z Strukturen Yogisher Meditation). 181-200.
RECENZJE
Marciszuk, Paweł. Władysława Stróżewskiego dialektyka twórczości. [Rec. Stróżewski, Władysław. Dialektyka twórczości]. 201-208.
Studia Filozoficzne nr 11-12 (228-229)
Augustynek, Zdzisław. Wersje materializmu. 3-10.
Nieznański, Edward. Analiza logiczna pewnych argumentów opartych na Leibniza zasadzie dostatecznej racji bytu. 11-19.
Kopania, Jerzy. Proces myślenia a zagadnienie jasności i wyraźności w systemie Descartes’a. 21-36.
Żelazny, Mirosław. Metafizyka czasu i wieczności w pismach teologiczno-etycznych Immanuela Kanta. 37-53.
Lisak, Andrzej. Funkcje języka w metodzie fenomenologicznej Edmunda Husserla.55-67.
Suchoń, Wojciech. Sylogistyka a nazwy puste. 69-74.
Murawski, Roman. Georga Cantora filozofia teorii mnogości. 78-88.
Promieńska, Halina. O skandalach w filozofii i koncepcji epistemicznej człowieka nie tylko współczesnego. 89-104.
Dembiński, Bogdan. Humanizm w filozofii Heideggera. 105-114.
Pawłowski, Tadeusz. Obiektywizm estetyczny. 115-124.
Szarawarski, Zbigniew. Dwa modele etyki medycznej. 125-138.
Ryk, Leszek. Dyskusje wokół pojęcia modelu w filozofii radzieckiej. 139-150.
RECENZJE
Kopania, Jerzy. Monizm cybernetyczny. [Rec. Jan Trąbka, Mózg a świadomość]. 151-159.
Małuszyński, Wojciech. Marksizm po oksfordzku. [Rec. Alex Callinicos, Marxism and Philosophy]. 161- 166.
Graff, Piotr. „Wyjaśnianie filozoficzne” Roberta Nozicka. [Rec. Robert Nozick, Philosophical Explanations]. 166-171.
Jodkowski, Kazimierz. Radykalna epistemologia. [Rec. Gonzalo Munévar, Radical Knowledge. A Philosophical Inquiry into the Nature and Limits of Science, z przedmową Paula K. Feyerabenda]. 179-187.
Chojna, Wojciech; Smoczyńska, Barbara. Eseje o estetyce. 187-192.
* * *
Symotiuk, Stefan. Jakub Litwin (1920-1984). 193-196.
Magala, Sławomir. Sprawozdanie ze spotkania poświęconego procesom cywilizacyjnym. 197-198.