EKSPRES FILOZOFICZNY
strona główna | polskie książki filozoficzne od 1946 do 2019 | polskie książki filozoficzne od 2019 | polskie czasopisma filozoficzne | przekłady od 2019
instytuty i katedry filozofii | nominacje profesorskie, habilitacje i doktoraty | konferencje | kronika wydarzeń | postulaty, polemiki, opinie | nekrologi | linki
polskie czasopisma filozoficzne 1987
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej t. 32
Migasiński, Jacek. Historyczność. Filozoficzny kontekst pojęcia.
Garewicz, Jan. Wprowadzenie w metafizykę Jakuba Böhme.
Blaszke, Marek. Umowa społeczna J. J. Rousseau – polityka i racjonalność.
Panasiuk, Ryszard. O cielesnej podstawie ludzkiego istnienia w ujęciu Hegla.
Kulczycki, Jerzy. Bergsonowska teoria percepcji.
Borzym, Stanisław. Wartości i historia. Ze studiów nad Masarykiem.
Święcicka, Krystyna. Monada jako droga ku metafizyce.
Bukowski, Jerzy. Tajemnica istnienia i osoby w myśli Gabriela Marcela.
Skarga, Barbara. „Czas i inne”.
Kurczewska, Joanna. Przeszłość, przyszłość i technokraci. (Analiza kategorii czasu w ideologii technokratycznej).
Domagała, Bożena. Ideologiczne implikacje legendy Kościuszkowskiej: rycerstwo, szlachectwo, naród.
Klaczko, Julian. Niemieccy hegemoni. List otwarty do Georga Gervinusa, tłum. Zbigniew Baran.
Husserl, Edmund. Fenomenologia i antropologia, przeł. Sławomira Walczewska.
Garewicz, Jan; Załęcka, Danuta. Spis treści „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” t. 1–31, za lata 1957–1986.
Ruch Filozoficzny
Studia Estetyczne t.
Studia Filozoficzne nr 3 (256)
Skalski, Tadeusz. Teoria bezpośredniego oznaczania Saula Kripkego i Hilarego Putnama. 3-22.
Hibner, Juliusz. O konsekwencjach teoriopoznawczych nierówności Bella. 23-35.
Osadnik, Wacław. Okres pseudowarunkowy lub quasi-warunkowy. 37-42.
Szmyd, Jan. O potrzebie zwrotu w filozoficznym podejściu do zagadnienia wojny i pokoju w dobie obecnej. 43-49.
Borgosz, Józef. Pokój – najwyższy wyraz kultury. 51-65.
Wilowski, Włodzimierz. Atomizm grecki a indyjski. 67-74.
Żelazny, Mirosław. Problem podmiotu-noumenu w filozofii I. Kanta. 75-87.
Miklaszewska, Justyna. Interpretacje Utopii Tomasza More’a w myśli socjalistycznej XIX wieku. 89-99.
Szkołut, Tadeusz. Estetyka Lwa Trockiego. 101-119.
Lazari-Pawłowska, Ija. Podstawy i granice indyjskiej tolerancji. 121-134.
Lorenzen, Paul. Myślenie metodyczne. 135-156.
Blandzi, Seweryn. Paula Lorenzena konstruktywizm praktyczny. 157-164.
Pietruska-Madej, Elżbieta. O nauce i tolerancji. 165-175.
Leszczyński, Andrzej C. Kilka pytań do Stanisława Butryna. 177.
Butrym, Stanisław. Odpowiedzi na pytania Andrzeja C. Leszczyńskiego. 179-181.
RECENZJE
Puszko, Hanna. Sartre i jego czasy. [Rec. Boschetti, Anna. Sartre et « les Temps modernes » : une entreprise intellectuelle]. 183-191.
Jasiński, Bogusław. Filozofia i etnologia. [Rec. Mead, M. Trzy studia. 2 tomy]. 192-195.
Pawłowska, Joanna. Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. [Rec. Sinn-von heilen. Frankls, Victor E. Logotherapie - Seelenheilkunde auf neuen Wegen]. 195-200.
Studia Filozoficzne nr 4 (257)
Jasiński, Bogusław. Bloch. Filozofia z ducha nadziei (część I). 3-14.
Barański, Jarosław. Dialektyka przedmiotu i podmiotu w estetyce G. Lukácsa. 15-21.
Bębenek, Marian. Innowacja i tradycja w refleksji klasyków marksizmu nad zjawiskiem narodowym. 23-39.
Świniarski, Janusz. Koncepcja społeczeństwa „czynu” A. Cieszkowskiego. 41-50.
Kwiatkowski, Stanisław. Egzystencjalne ugruntowanie potrzeby myślenia: Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger. 51-66.
Jałocho, Małgorzata. Filozofowie nie szukają prawdy, lecz sensu. Hannah Arendt rozważania nad naturą myślenia. 67-79.
Raciborski, Andrzej. Indukcjonistyczny model wyjaśniania w zastosowaniu do historii. 81-92.
Tempczyk, Michał. Kłopoty z cząstkami wirtualnymi. 93-104.
Czarnik, Tadeusz. Kwadrat aksjologiczny Nicolaia Hartmanna. 105-111.
Sikorski, Cezary. O alternatywności procesu transformacji kapitalizmu w socjalizm. (Michała Kaleckiego koncepcja „ustroju pośredniego” w świetle zagadnień teorii transformacji). 113-132.
Marcuse, Herbert. Od myślenia negatywnego do pozytywnego. Racjonalność technologiczna i logika panowania. (One-Dimentional Man rozdział VI). 133-148.
RECENZJE
Kusak, Leszek. Czy Nietzsche przezwyciężył metafizykę? [Rec. Mihailo Djurić. Nietzsche und die Metaphisik]. 149-153.
Miś, Andrzej. Filozoficzne problemy Science Fiction. [Rec. Zdzisław Lekiewicz. Filozofia Science Fiction]. 153-157.
Broda, Marian. Niełatwe problemy metateorii rewolucji. [Rec. Rem Blum. Poiski putiej k swobodie. Problema riewolucyi w niemarksistskoj mysli XIX wieka].]. 157-162.
Studia Filozoficzne nr 5 (258)
Płużański, Tadeusz. U źródeł wartości ludzkich. (Wprowadzenie do marksistowskiego personalizmu). 3-15.
Tittenburn, Jacek. Własność – podstawowy stosunek produkcji czy całokształt stosunków produkcji.17-32.
Grzegorczyk, Andrzej. Wierność i świadectwo. 33-39.
Kamiński, Tadeusz. Bertrand Russell: Od krytyki strachu do pacyfizmu. 41-52.
Jasiński, Bogusław. Bloch: Filozofia z ducha nadziei. Część II. 53-74.
Rutkowski, Mirosław. Teoria idealnego obserwatora. 75-86.
Kwiatkowski, Stanisław. Fenomenologia słowa. 87-105.
Zalewski, Andrzej. Zarys fenomenologii pragnienia. 107-125.
Kobylińska, Ewa. Czy pożegnanie z filozofią? 127-137.
Szulakiewicz, Marek. O metafilozofii i filozofowaniu dzisiaj. 139-143.
RECENZJE
Miś Andrzej. O nową ekonomię polityczną. [Rec. Jan Grosfeld (wybór i tłum.). Ponad ekonomią]. 145-149.
Górniak-Kocikowska, Krystyna; Pakszys, Elżbieta. Paradygmat feministyczny w filozofii albo kobiety w poszukiwaniu filozoficznej tożsamości. [Rec. Discovering Reality, Feminist Perspectives on Epistemology]. 149-159.
Lipiński, Andrzej W. Russell o socjalizmie i wolności. [Rec. Bertrand Russell. Roads to Freedom]. 159-163.
Wilowski, Włodzimierz. Filozofia zachodnia a filozofia indyjska i chińska. [Rec. Frederic C. Copleston. Filozofie i kultury]. 163-165.
Kleszcz, Ryszard. Problematyka dialogu. [Rec. Gilbert Dispaux. La Logique et le quoditien. Une analyse dialogique des mécanismes d’argumentation]. 165-170.
Studia Filozoficzne nr 8 (261)
Kramer, Hans. Ku nowej interpretacji Platona. 3-18.
Lazari-Pawłowska, Ija. Henryk Elzenberg o Gandhim i pacyfizmie (w stulecie urodzin). 19-28.
Rutkowski, Mirosław. Interpretacja obowiązku w etyce Davida Hume’a. 29-49.
Grodziński, Eugeniusz. Kantowska "rzecz sama w sobie" a Leninowskie pojęcie materii. 51-64.
Kaczocha, Włodzimierz. Prawda – Znaczenie – Kultura. (Rekonstrukcja poglądów J. Deweya). 65- 76.
Kocikowski, Andrzej. Pojęcie „pracy“ i „pracy produkcyjnej“ w Kapitale Marksa. 77-88.
Lipiński, Andrzej W. Aksjologia Leninowskiego programu „Wyzwolenia pracy“. 89-101.
Mizińska, Jadwiga. W poszukiwaniu utraconej obiektywności. 103-124.
Kozakiewicz. Helena. Teoretyczność w poznaniu społecznym. (Filozoficzne problemy socjologii). 125-139.
Brach-Czaina, Jolanta. Odkrywanie – Adaptacja – Ekspresja. 141-153.
Bartko-Singh, Maria. Panofsky hermetyczny. Uwagi na marginesie książki Michael Ann Holly. 155-166.
Sikorski, Cezary. Historia sztuki w ujęciu radzieckiej teorii „sztuki produkcyjnej“ lat dwudziestych. 167-182.
RECENZJE
Miś, Andrzej. Nowe ujęcie estetyki marksistowskiej. [Rec. B. Owczarek. Twórczość i komunikacja literacka. Spór o podstawy literaturoznawstwa marksistowskiego]. 183-189.
Jagłowski, Mieczysław. Tradycje kulturowe a sztuka współczesna. [Rec. B. Kowalska. Sztuka w poszukiwaniu mediów]. 190-196.
Kasia, Andrzej. Ateocentryczny tryumfalizm. [Rec. A. Nowicki. Zarys dziejów krytyki religii. Starożytność].]. 196-201.
Studia Filozoficzne nr 9 (262)
Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie socjalizmu jako przedmiot badań.3-6.
Kowalewski, Zdzisław. Społeczeństwo obywatelski a politeia i res publica. 7-24.
Ogrodziński, Piotr. Społeczeństwo obywatelskie w brytyjskiej literaturze filozoficznej. (1640-1830). 25-50.
Nowicki, Światosław Florian. Heglowskie pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. 51- 80.
Orzeł, Józef. Relacja między państwem a społeczeństwem obywatelskim u Hegla i Marksa. 81-95.
Górski, Eugeniusz. Kategoria społeczeństwa obywatelskiego u Gramsciego i jej recepcja. 97-110.
Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie a życie codzienne. 111-124.
Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie socjalizmu. (Uwagi o modelu).
125-139. Jakubowski, Marek N. Heglowskie ujęcie wojny jako środka racjonalizacji. 141-152.
Borgosz, Józef. Utylitarystyczny plan powszechnego i trwałego pokoju Jeremiasza Benthama. 153-167.
Marcuse, Herbert, Człowiek jednowymiarowy, Rozdz. I i II. 169-197.
RECENZJE
Stawiński, Janusz. Na odsiecz człowiekowi etycznemu. [Rec. H. D. Lewis. Freedom and Alienation]. 199-206.
Miś, Andrzej. Francuski antyhumanizm. [Rec. Luc Ferry, Aláin Renaut. La pensée 68. Essai sur l’anti-humanisme contemporain]. 207-213.
Studia Filozoficzne nr 10 (263)
Murawski, Krzysztof. Wokół problemu introspekcji w filozofii Karola Marksa. 3-9.
Dobieszewski, Janusz. Iwan Kiriejewski. Kształtowanie się myśli słowianofilskiej. 11-44.p> class="style3">Dzisiów, Łukasz. Materializm historyczny Piotra Kropotkina. 45-61.
Wojczakowski, Janusz. Materializm historyczny i teoria kultury. 63-81.
Majak, Ryszard. Teoretyczne i metodologiczne problemy badań świadomości społecznej. 83-93.
Koczanowicz, Leszek. Koncepcje psychologiczne L. Wygotskiego. 95-108.
Wohl, Andrzej. Zagadnienia wojny i pokoju w programie KPZR. 109-126.
Ładosz, Jarosław. Filozofia w nowej edycji Dzieł wszystkich Włodzimierza Lenina. 127-131.
Fiut, Ignacy Stanisław. Antyczna geneza filozofii Hegla i Heideggera. 133-147.
Świątek, Krzysztof. Ricoeurowska antropologia ułomności. 149-163.
Uliński, Maciej. Spór o słynny fragment Traktatu o naturze ludzkiej Davida Hume’a. 165-176.
Adamus, Maria. Ontologia archaiczna a ontologia Platona. Na marginesie rozważań nad Mircei Elidego koncepcją wiecznego powrotu. 177-189.
RECENZJE
Fiut Ignacy Stanisław. O toretycznym „zadłużeniu“ Marksa u Hegla. [Rec. Panasiuk, H. Hegel i Marks. Studia i Szkice]. 191-194.
Kubka, Janina. Rola procesów percepcyjnych w poznaniu. [Rec. Gubanow, N. J. Czuwstwiennoje otrażenije. Analiz problem w swietie sowriemiennoj nauki]. 195-198.
Lipiński, Andrzej W. Materializm historyczny i koncepcje socjologiczne początku XX wieku. [Rec. Malinin, W. A. Istoriczeskij materializm i socyołogiczeskije koncepcyi naczała XX wieka]. 198- 206.
Studia Filozoficzne nr 11 (264)
Nowicki, Andrzej. Ergantropia jako centralna kategoria filozofii kultury. 3-11.
Ślósarska, Joanna. Problem równoważenia struktur poznawczych za pomocą form w sztuce. 13-23.
Reputakowski, Piotr. Karla Jaspersa koncepcja „epoki osi” jako próba przezwyciężenia relatywizmu kulturowego. 25-39.
Hołówka, Jacek. Etyka wyrzeczenia i utylitaryzm. 41-50.
Omyła, Mieczysław. Wzajemna niezależność niefregowskiej semantyki zdań. 51-62.
Strawson, Peter, F. Semantyka, logika i ontologia. 63-73.
Kociuba, Maciej. Gaston Bachelard jako epistemolog. 75-89.
Przyłębski, Andrzej. Logika filozofii Emila Laska. 91-101.
Piórczyński, Józef. Jakuba Böhemego teoria absolutu. 103-121.
Drozdowicz, Zbigniew. Świat dwuwymiarowy, czyli o optyce ekstremistycznej. 123-142.
Srzednicki, Jan. Czy czas jest formą wewnętrznego doznania. 143-146.
Sikora, Jan. Uczucie a znak słowny w poglądach J. G. Herdera. (Ewolucja od naturalizmu do historyzmu). 147-155.
Lorenc, Włodzimierz. Schelling jako prekursor marksizmu. 157-171.
Bożeński, Waldemar. Problematyka konstytucji Ja transcendentalnego w Medytacjach kartezjańskich Edmunda Husserla. 173-180.
Witkowski, Lech. J. Habermas i jego krytycy (na marginesie Wstępu Stanisława Rainki do Teorii i praktyki). 181-197.
RECENZJE
Michałkiewicz, Tadeusz. Czy obecna sytuacja ludzkości jest beznadziejna? Konrada Lorenza wizja przyszłości. [Rec. Lorenz, K. Regres człowieczeństwa]. 199-206.
Pawłowska, Joanna. Odpowiedzialność ludzi nauki. [Rec. Wissenschaft in der Verantwortung. Analysen und Forderungen. Beat Sitter-Liver (red.)]. 206-209.