POLSKI INDEKS FILOZOFICZNY

 

 strona główna | indeks autorski | indeks tematyczny | indeks przekładów | indeks recenzji

polskie książki filozoficzne od 1946 do 2019 | polskie książki filozoficzne od 2019 | polskie czasopisma filozoficzne

 

polskie czasopisma filozoficzne 1987

Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej t. 32

Migasiński, Jacek. Historyczność. Filozoficzny kontekst pojęcia.

Garewicz, Jan. Wprowadzenie w metafizykę Jakuba Böhme.

Blaszke, Marek. Umowa społeczna J. J. Rousseau – polityka i racjonalność.

Panasiuk, Ryszard. O cielesnej podstawie ludzkiego istnienia w ujęciu Hegla.

Kulczycki, Jerzy. Bergsonowska teoria percepcji.

Borzym, Stanisław. Wartości i historia. Ze studiów nad Masarykiem.

Święcicka, Krystyna. Monada jako droga ku metafizyce.

Bukowski, Jerzy. Tajemnica istnienia i osoby w myśli Gabriela Marcela.

Skarga, Barbara. „Czas i inne”.

Kurczewska, Joanna. Przeszłość, przyszłość i technokraci. (Analiza kategorii czasu w ideologii technokratycznej).

Domagała, Bożena. Ideologiczne implikacje legendy Kościuszkowskiej: rycerstwo, szlachectwo, naród.

Klaczko, Julian. Niemieccy hegemoni. List otwarty do Georga Gervinusa, tłum. Zbigniew Baran.

Husserl, Edmund. Fenomenologia i antropologia, przeł. Sławomira Walczewska.

Garewicz, Jan; Załęcka, Danuta. Spis treści „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” t. 1–31, za lata 1957–1986.

Ruch Filozoficzny

Studia Estetyczne t.

Studia Filozoficzne nr 1 (254)

Plessner, Helmuth. Wprowadzenie autobiograficzne. 3-6.

Plessner, Helmuth. Husserl w Getyndze. 7-17.

Paśniczek, Jacek. Dwie teorie intencjonalności. Przyczynek do właściwego zrozumienia koncepcji intencjonalności Husserla. 19-32.

Środa, Krzysztof. Kartezjańska i „psychologiczna” droga do transcendentalnej fenomenologii. 33-46.

Dębowski, Józef. Idea bezzałożeniowości. Kilka ważnych epizodów z nowożytnej fazy jej dziejów. 47- 66.

Jadacki, Jacek. O zobowiązaniach światopoglądowych i źródłach rozstrzygnięć sporu o istotę prawdziwości. 67-72.

Czarnawska, Mirosława. Analiza systemowa jako sposób podejścia do tekstu filozoficznego. 73-83.

Hołówka, Jacek. Demokracja i racjonalność. 85- 97.

Maciuszek, Józef; Mudyń, Krzysztof. O doświadczeniu wolności: kontekst teoretyczny i ramy pojęciowe. 99-109.

Pawłowski, Tadeusz. O pojęciu stylu. 111-119.

Szkołut Tadeusz. Sztuka jako ideologia. (Próba rekonstrukcji filozoficznych przesłanek estetyki Aleksandra Bogdanowa). 121-135.

Chandra, Suresh. O naturze bytu. Szkic z refleksyjnej metafizyki. 137-146.

Orlicki, Wiesław. Zagadnienie świadomości w filozofii Patańjalego. 147-153.

Żuraw, Józef. Polskie inspiracje dla twórców marksizmu. 155-164.

Lazari-Pawłowska, Ija. Jeszcze o pojęciu tolerancji. 165-173.

Leszczyński, Andrzej C. Czym jest filozofia. 175-177.

RECENZJE

Płużański, Tadeusz. Panta rei. [Rec. Stanisław Butryn (red.). Panta rei. Studia z filozofii marksistowskiej t. 1: Perspektywy filozofii]. 179-181.

Czarnocka Małgorzata. Współczesna fizyka jako źródło epistemologicznych inspiracji. [Rec. Ju. Saczkow (red.). Teorija poznanija i sowriemennaja fizika]. 182-187.

Giza, Piotr. Reprezentowanie i interweniowanie. [Rec. Ian Hacking. Representing and Intervening]. 188-194.

Wróblewski, Jerzy. Racjonalne uzasadnienie w etyce i prawie. [Rec. L. Gainformaggio, E. Lecaldano. Etica e diritto]. 194-200.

Studia Filozoficzne nr 2 (255)

Dębowski, Józef. Główne pojęcia bezzałożeniowości. 3-19.

Czarnocka, Małgorzata. Epistemiczny status własności dyspozycyjnych. 21-32.

Semczuk, Stanisław. Status ontologiczny przedmiotów teoretycznych fizyki. 33-40.

Madejski, Piotr. O pojęciach filozoficznych. 41-48.

Aleksandrowicz, Dariusz. Wiedza i historia. 49-70.

Czerniak, Stanisław. Rozum a opinia publiczna. 71-81.

Pawłowska, Joanna. Odwrót od relatywizmu kulturowego. 83-90.

Lazari-Pawłowska, Ija. Tolerancja w dziedzinie nauki. 91-98.

Czarnawska, Mirosława. Marburska teoria Bytu: poznanie jako pytanie. 99-111.

Papuziński, Andrzej. W. Jamesa koncepcja religii. Między Pascalem a Kantem. 113-119.

Podoba, Rajmund J. Transcendentalizm Kanta w perspektywie filozofii fenomenologiczno- hermeneutycznej. 121-137.

Błaszczyk, Mirosława. Antropologia społeczna Henri Bergsona. 139-144.

Borzym, Stanisław. Masaryk jako filozof (w 50. Rocznicę śmierci). 145-161.

Kluszczyński, Ryszard W. Wątki fenomenologiczne w polskich badaniach nad filmem. 145-161.

Janas-Kaszczyk, Jacek. O potrzebie mistrza. 163.

Łubnicki, Narcyz. Dzieje pewnego światopoglądu. 163-172.

RECENZJE

Szczepański, Marek. Jürgen Habermas - poszukiwaniu filozoficznej tożsamości epoki. [Rec. Jürgen Habermas. Der Philosophische Diskurs der Moderne]. 173-178

Studia Filozoficzne nr 3 (256)

Skalski, Tadeusz. Teoria bezpośredniego oznaczania Saula Kripkego i Hilarego Putnama. 3-22.

Hibner, Juliusz. O konsekwencjach teoriopoznawczych nierówności Bella. 23-35.

Osadnik, Wacław. Okres pseudowarunkowy lub quasi-warunkowy. 37-42.

Szmyd, Jan. O potrzebie zwrotu w filozoficznym podejściu do zagadnienia wojny i pokoju w dobie obecnej. 43-49.

Borgosz, Józef. Pokój – najwyższy wyraz kultury. 51-65.

Wilowski, Włodzimierz. Atomizm grecki a indyjski. 67-74.

Żelazny, Mirosław. Problem podmiotu-noumenu w filozofii I. Kanta. 75-87.

Miklaszewska, Justyna. Interpretacje Utopii Tomasza More’a w myśli socjalistycznej XIX wieku. 89-99.

Szkołut, Tadeusz. Estetyka Lwa Trockiego. 101-119.

Lazari-Pawłowska, Ija. Podstawy i granice indyjskiej tolerancji. 121-134.

Lorenzen, Paul. Myślenie metodyczne. 135-156.

Blandzi, Seweryn. Paula Lorenzena konstruktywizm praktyczny. 157-164.

Pietruska-Madej, Elżbieta. O nauce i tolerancji. 165-175.

Leszczyński, Andrzej C. Kilka pytań do Stanisława Butryna. 177.

Butrym, Stanisław. Odpowiedzi na pytania Andrzeja C. Leszczyńskiego. 179-181.

RECENZJE

Puszko, Hanna. Sartre i jego czasy. [Rec. Boschetti, Anna. Sartre et « les Temps modernes » : une entreprise intellectuelle]. 183-191.

Jasiński, Bogusław. Filozofia i etnologia. [Rec. Mead, M. Trzy studia. 2 tomy]. 192-195.

Pawłowska, Joanna. Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. [Rec. Sinn-von heilen. Frankls, Victor E. Logotherapie - Seelenheilkunde auf neuen Wegen]. 195-200.

Studia Filozoficzne nr 4 (257)

Jasiński, Bogusław. Bloch. Filozofia z ducha nadziei (część I). 3-14.

Barański, Jarosław. Dialektyka przedmiotu i podmiotu w estetyce G. Lukácsa. 15-21.

Bębenek, Marian. Innowacja i tradycja w refleksji klasyków marksizmu nad zjawiskiem narodowym. 23-39.

Świniarski, Janusz. Koncepcja społeczeństwa „czynu” A. Cieszkowskiego. 41-50.

Kwiatkowski, Stanisław. Egzystencjalne ugruntowanie potrzeby myślenia: Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger. 51-66.

Jałocho, Małgorzata. Filozofowie nie szukają prawdy, lecz sensu. Hannah Arendt rozważania nad naturą myślenia. 67-79.

Raciborski, Andrzej. Indukcjonistyczny model wyjaśniania w zastosowaniu do historii. 81-92.

Tempczyk, Michał. Kłopoty z cząstkami wirtualnymi. 93-104.

Czarnik, Tadeusz. Kwadrat aksjologiczny Nicolaia Hartmanna. 105-111.

Sikorski, Cezary. O alternatywności procesu transformacji kapitalizmu w socjalizm. (Michała Kaleckiego koncepcja „ustroju pośredniego” w świetle zagadnień teorii transformacji). 113-132.

Marcuse, Herbert. Od myślenia negatywnego do pozytywnego. Racjonalność technologiczna i logika panowania. (One-Dimentional Man rozdział VI). 133-148.

RECENZJE

Kusak, Leszek. Czy Nietzsche przezwyciężył metafizykę? [Rec. Mihailo Djurić. Nietzsche und die Metaphisik]. 149-153.

Miś, Andrzej. Filozoficzne problemy Science Fiction. [Rec. Zdzisław Lekiewicz. Filozofia Science Fiction]. 153-157.

Broda, Marian. Niełatwe problemy metateorii rewolucji. [Rec. Rem Blum. Poiski putiej k swobodie. Problema riewolucyi w niemarksistskoj mysli XIX wieka]. 157-162.

Studia Filozoficzne nr 5 (258)

Płużański, Tadeusz. U źródeł wartości ludzkich. (Wprowadzenie do marksistowskiego personalizmu). 3-15.

Tittenburn, Jacek. Własność – podstawowy stosunek produkcji czy całokształt stosunków produkcji.17-32.

Grzegorczyk, Andrzej. Wierność i świadectwo. 33-39.

Kamiński, Tadeusz. Bertrand Russell: Od krytyki strachu do pacyfizmu. 41-52.

Jasiński, Bogusław. Bloch: Filozofia z ducha nadziei. Część II. 53-74.

Rutkowski, Mirosław. Teoria idealnego obserwatora. 75-86.

Kwiatkowski, Stanisław. Fenomenologia słowa. 87-105.

Zalewski, Andrzej. Zarys fenomenologii pragnienia. 107-125.

Kobylińska, Ewa. Czy pożegnanie z filozofią? 127-137.

Szulakiewicz, Marek. O metafilozofii i filozofowaniu dzisiaj. 139-143.

RECENZJE

Miś Andrzej. O nową ekonomię polityczną. [Rec. Jan Grosfeld (wybór i tłum.). Ponad ekonomią]. 145-149.

Górniak-Kocikowska, Krystyna; Pakszys, Elżbieta. Paradygmat feministyczny w filozofii albo kobiety w poszukiwaniu filozoficznej tożsamości. [Rec. Discovering Reality, Feminist Perspectives on Epistemology]. 149-159.

Lipiński, Andrzej W. Russell o socjalizmie i wolności. [Rec. Bertrand Russell. Roads to Freedom]. 159-163.

Wilowski, Włodzimierz. Filozofia zachodnia a filozofia indyjska i chińska. [Rec. Frederic C. Copleston. Filozofie i kultury]. 163-165.

Kleszcz, Ryszard. Problematyka dialogu. [Rec. Gilbert Dispaux. La Logique et le quoditien. Une analyse dialogique des mécanismes d’argumentation]. 165-170.

Studia Filozoficzne nr 6 (259)

Kant, Immanuel. O zmyśle wewnętrznym. 3-5.

Borgosz, Józef. Alienacja techniczno-militarna. 7-19.

Mendelski, Tadeusz. Dylematy metodologii badań wojny i pokoju. (Dialektyka depodmiotyzacji i przedmiotyzacji wojny). 21-39.

Bochat, Tomasz. Sposób pracy jako teorii kategoria teorii materializmu historycznego. 41-59.

Żuk-Łapińska, Ludmiła. Problem konfliktu wartości. 61-79.

Marczuk, Stanisław. Problemy klasyfikacji wartości. 81-89.

Borowski, Henryk. Czy dobra wola jest wartością bezwzględną? 91-97.

Górnicka, Joanna. O istocie czynów moralnie nadobowiązkowych. 99-109.

Filek, Jacek. Analiza momentu domagania się. 111-126.

Czerwińska, Ewa. Postęp w dziejach a socjalizm. (Uwagi na kanwie historiozofii Maxa Adlera). 127-138.

Pietrzak, Józef. Etyczne aspekty emancypacji kobiet w ujęciu Fryderyka Nietzschego. 139-151.

Kudelska, Marta. Iśa – próba interpretacji. 153-164.

Magala, Sławomir. Odpowiedź polemiczna. 165-168.

RECENZJE

Sztombka, Wojciech. Etyczne aspekty uprawiania nauki. [Rec. Elisabeth Ströker (red.). Ethik der Wissenschaften – Philosophische Fragen]. 169-175.

Szewczyk, Kazimierz. Żal utraconego Piękna. [Rec. Clive Staples Lewis. Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej]. 175-183.

Jadczak, Ryszard. Poglądy społeczno-filozoficzne Jana Śniadeckiego. [Rec. Edmund Fryckowski. Poglądy społeczno-filozoficzne Jana Śniadeckiego]. 184-187.

Studia Filozoficzne nr 7 (260)

Szmyd, Jan. Irracjonalizm jako problem badawczy. 3-12.

Czarnecki, Zdzisław J. Formy irracjonalizmu historycznego. 13-26.

Witkowski, Lech. Przypadek Federigo Enriquesa (u źródeł strategii genetycznej w epistemologii). 27- 44.

Padoł, Roman. Reinterpretacja zagadnienia świadomości a kryzys racjonalności. 45-57.

Kwiatkowski, Stanisław. Martina Heideggera istotne myślenie jako fenomenologia słow. 59-69.

Zakrzewska, Elżbieta. Przełom i kontynuacja w Diltheyowskiej koncepcji rozumienia. 71-86.

Hałas, Elżbieta. Symboliczno-interakcyjna koncepcja znaczenia. 87-102.

Kopania, Jerzy. Materialistyczne implikacje idealizmu Descartesa. 103-116.

Pietrzak, Józef. Fryderyk Nietzsche a antysemityzm. 117-132.

Kazimierczak, Marek. O przedmiocie i zadaniach filozofii w ujęciu Mścisława Wartenberga. 133-147.

Czarnik, Tadeusz. Wychowanie a wartości. 149-151.

Jasiński, Bogusław. Tezy o ethosofii. 153-178.

RECENZJE

Jakubowski, Marek N. Aktualność rozumu – aktualność Hegla. [Rec. M. Buhr, J. D‘Hondt, H. Klenner. Aktuelle Vernuft. Drei Studien zur Philosophie Hegels]. 179-183.

Woleński, Jan. Nowa książka o Quine. [Rec. Paul Gochet. Ascent to Truth. A critical examination of Quine’s Philosophy]. 184-187.

Kwiatkowski, Tadeusz. O polskiej szkole filozoficznej. [Rec. Jan Woleński Filozoficzna szkoła lwowsko- warszawska]. 187-193.

Skrzypek, Marian. Nowe czasopismo poświęcone Diderotowi. [Rec. Recherches sur Diderot et sur L’Encyclopédie. n o 1]. 195-198.

Studia Filozoficzne nr 8 (261)

Kramer, Hans. Ku nowej interpretacji Platona. 3-18.

Lazari-Pawłowska, Ija. Henryk Elzenberg o Gandhim i pacyfizmie (w stulecie urodzin). 19-28.

Rutkowski, Mirosław. Interpretacja obowiązku w etyce Davida Hume’a. 29-49.

Grodziński, Eugeniusz. Kantowska "rzecz sama w sobie" a Leninowskie pojęcie materii. 51-64.

Kaczocha, Włodzimierz. Prawda – Znaczenie – Kultura. (Rekonstrukcja poglądów J. Deweya). 65- 76.

Kocikowski, Andrzej. Pojęcie „pracy“ i „pracy produkcyjnej“ w Kapitale Marksa. 77-88.

Lipiński, Andrzej W. Aksjologia Leninowskiego programu „Wyzwolenia pracy“. 89-101.

Mizińska, Jadwiga. W poszukiwaniu utraconej obiektywności. 103-124.

Kozakiewicz. Helena. Teoretyczność w poznaniu społecznym. (Filozoficzne problemy socjologii). 125-139.

Brach-Czaina, Jolanta. Odkrywanie – Adaptacja – EKSPRESja. 141-153.

Bartko-Singh, Maria. Panofsky hermetyczny. Uwagi na marginesie książki Michael Ann Holly. 155-166.

Sikorski, Cezary. Historia sztuki w ujęciu radzieckiej teorii „sztuki produkcyjnej“ lat dwudziestych. 167-182.

RECENZJE

Miś, Andrzej. Nowe ujęcie estetyki marksistowskiej. [Rec. B. Owczarek. Twórczość i komunikacja literacka. Spór o podstawy literaturoznawstwa marksistowskiego]. 183-189.

Jagłowski, Mieczysław. Tradycje kulturowe a sztuka współczesna. [Rec. B. Kowalska. Sztuka w poszukiwaniu mediów]. 190-196.

Kasia, Andrzej. Ateocentryczny tryumfalizm. [Rec. A. Nowicki. Zarys dziejów krytyki religii. Starożytność].]. 196-201.

Studia Filozoficzne nr 9 (262)

Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie socjalizmu jako przedmiot badań.3-6.

Kowalewski, Zdzisław. Społeczeństwo obywatelski a politeia i res publica. 7-24.

Ogrodziński, Piotr. Społeczeństwo obywatelskie w brytyjskiej literaturze filozoficznej. (1640-1830). 25-50.

Nowicki, Światosław Florian. Heglowskie pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. 51- 80.

Orzeł, Józef. Relacja między państwem a społeczeństwem obywatelskim u Hegla i Marksa. 81-95.

Górski, Eugeniusz. Kategoria społeczeństwa obywatelskiego u Gramsciego i jej recepcja. 97-110.

Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie a życie codzienne. 111-124.

Płużański, Tadeusz. Społeczeństwo obywatelskie socjalizmu. (Uwagi o modelu).

125-139. Jakubowski, Marek N. Heglowskie ujęcie wojny jako środka racjonalizacji. 141-152.

Borgosz, Józef. Utylitarystyczny plan powszechnego i trwałego pokoju Jeremiasza Benthama. 153-167.

Marcuse, Herbert, Człowiek jednowymiarowy, Rozdz. I i II. 169-197.

RECENZJE

Stawiński, Janusz. Na odsiecz człowiekowi etycznemu. [Rec. H. D. Lewis. Freedom and Alienation]. 199-206.

Miś, Andrzej. Francuski antyhumanizm. [Rec. Luc Ferry, Aláin Renaut. La pensée 68. Essai sur l’anti-humanisme contemporain]. 207-213.

Studia Filozoficzne nr 10 (263)

Murawski, Krzysztof. Wokół problemu introspekcji w filozofii Karola Marksa. 3-9.

Dobieszewski, Janusz. Iwan Kiriejewski. Kształtowanie się myśli słowianofilskiej. 11-44.p> class="style3">Dzisiów, Łukasz. Materializm historyczny Piotra Kropotkina. 45-61.

Wojczakowski, Janusz. Materializm historyczny i teoria kultury. 63-81.

Majak, Ryszard. Teoretyczne i metodologiczne problemy badań świadomości społecznej. 83-93.

Koczanowicz, Leszek. Koncepcje psychologiczne L. Wygotskiego. 95-108.

Wohl, Andrzej. Zagadnienia wojny i pokoju w programie KPZR. 109-126.

Ładosz, Jarosław. Filozofia w nowej edycji Dzieł wszystkich Włodzimierza Lenina. 127-131.

Fiut, Ignacy Stanisław. Antyczna geneza filozofii Hegla i Heideggera. 133-147.

Świątek, Krzysztof. Ricoeurowska antropologia ułomności. 149-163.

Uliński, Maciej. Spór o słynny fragment Traktatu o naturze ludzkiej Davida Hume’a. 165-176.

Adamus, Maria. Ontologia archaiczna a ontologia Platona. Na marginesie rozważań nad Mircei Elidego koncepcją wiecznego powrotu. 177-189.

RECENZJE

Fiut Ignacy Stanisław. O toretycznym „zadłużeniu“ Marksa u Hegla. [Rec. Panasiuk, H. Hegel i Marks. Studia i Szkice]. 191-194.

Kubka, Janina. Rola procesów percepcyjnych w poznaniu. [Rec. Gubanow, N. J. Czuwstwiennoje otrażenije. Analiz problem w swietie sowriemiennoj nauki]. 195-198.

Lipiński, Andrzej W. Materializm historyczny i koncepcje socjologiczne początku XX wieku. [Rec. Malinin, W. A. Istoriczeskij materializm i socyołogiczeskije koncepcyi naczała XX wieka]. 198- 206.

Studia Filozoficzne nr 11 (264)

Nowicki, Andrzej. Ergantropia jako centralna kategoria filozofii kultury. 3-11.

Ślósarska, Joanna. Problem równoważenia struktur poznawczych za pomocą form w sztuce. 13-23.

Reputakowski, Piotr. Karla Jaspersa koncepcja „epoki osi” jako próba przezwyciężenia relatywizmu kulturowego. 25-39.

Hołówka, Jacek. Etyka wyrzeczenia i utylitaryzm. 41-50.

Omyła, Mieczysław. Wzajemna niezależność niefregowskiej semantyki zdań. 51-62.

Strawson, Peter, F. Semantyka, logika i ontologia. 63-73.

Kociuba, Maciej. Gaston Bachelard jako epistemolog. 75-89.

Przyłębski, Andrzej. Logika filozofii Emila Laska. 91-101.

Piórczyński, Józef. Jakuba Böhemego teoria absolutu. 103-121.

Drozdowicz, Zbigniew. Świat dwuwymiarowy, czyli o optyce ekstremistycznej. 123-142.

Srzednicki, Jan. Czy czas jest formą wewnętrznego doznania. 143-146.

Sikora, Jan. Uczucie a znak słowny w poglądach J. G. Herdera. (Ewolucja od naturalizmu do historyzmu). 147-155.

Lorenc, Włodzimierz. Schelling jako prekursor marksizmu. 157-171.

Bożeński, Waldemar. Problematyka konstytucji Ja transcendentalnego w Medytacjach kartezjańskich Edmunda Husserla. 173-180.

Witkowski, Lech. J. Habermas i jego krytycy (na marginesie Wstępu Stanisława Rainki do Teorii i praktyki). 181-197.

RECENZJE

Michałkiewicz, Tadeusz. Czy obecna sytuacja ludzkości jest beznadziejna? Konrada Lorenza wizja przyszłości. [Rec. Lorenz, K. Regres człowieczeństwa]. 199-206.

Pawłowska, Joanna. Odpowiedzialność ludzi nauki. [Rec. Wissenschaft in der Verantwortung. Analysen und Forderungen. Beat Sitter-Liver (red.)]. 206-209.

Studia Filozoficzne nr 12 (265)

Zea, Leopoldo. O filozofii amerykańskiej. 3-13.

Zea, Leopoldo. Przyczynek do filozofii dziejów Ameryki. 15-34.

Irena Curyło-González. Filozofia pozytywistyczna w Meksyku i Argentynie. 35-57.

Górski, Eugeniusz. Powstanie i ewolucja mysli marksistowskiej w Ameryce Łacińskiej. 59-75.

Wojcieszak, Janusz. Trzy wersje latynoamerykańskiej filozofii kultury. 77-99.

Krzyżanowski, Jan. O filozoficznych treściach w teologii wyzwolenia. 101-122.

Bassols, Alejandro Tomasi. Marks i Wittgenstein: filozofia i społeczeństwo. 123-135.

Wilowski, Włodzimierz. Hedonizm grecki a indyjska i chińska filozofia przyjemności. 137-149.

Jedynak, Stanisław. Filozofia w Afryce. 151-160.

RECENZJE

Irena Curyło-González. Antologia myśli latynoamerykańskiej. [Rec. Las ideas en la América Latina. Una antologia del pensamiento filósofico, politico y social]. 161-165.

Skłodowska, Elżbieta. Wokół mysli estetycznej José Martiego. [Rec. Elena Jorge Viera. José Martí, el método de su critica literaria]. 165-169.

Wojcieszak Jacek. Nowy interdyscyplinarny obraz Ameryki Łacińskiej. [Rec. América Latina en sus ideas]. 169-175.

Irena Curyło-González. Filozofia latynoamerykańska w oczach kubańskiego historyka idei. [Rec. Pablo Guadarrama González. Valocariones sobre el pensamiento filosófico cubano y latinoamericano]. 175-180.

Wojcieszak, Jacek. Wizja latynoamerykańskiej „rzeczywistości zależnej”. [Rec. Francisco Lizcano Leopoldo Zea. Una filosofía de la historia]. 180-183.

Górski, Eugeniusz. Adolfo Sánchez Vázquez i marksizm współczesny. [Rec. Juliana González, Carlos Pereyra, Gabriel Vargas Lozano (red.). Praxis y filosofia. Ensayos en homenaje a Adolfo Sánchez Vázquez]. 184-189.

Hinz, Krzysztof J. Latynoamerykańska teologia wyzwolenia. [Red. Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów, red. D. Tanalski]. 189-191.

Marzec, Zofia. Teologia wyzwolenia – opcja na rzecz ubogich. [Rec. Leonardo Boff. Teologia desde et lugar del pobre]. 192-198.

Górski, Eugeniusz. Filozofia analityczna w Ameryce Łacińskiej. [Rec. Jorge J. E. Gracia, Eduardo Rabossi, Enrique Villanueva, Marcelo Dascal. El análisis filosófico en América Latina]. 199-202.