INDEKS TEMATYCZNY

TOMASZ Z Akwinu, św.


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Egzystencjalizm Sartre’a a tomizm egzystencjalny. Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria, nr 14, 231-250, 2005. Bogusławski, Marcin.

Struktura bytu. Charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu. Wyd. 2 popr. Lublin, RW KUL, 1995. Krąpiec, Mieczysław, Albert.

Teoria analogii bytu. Wyd. 2 popr. Lublin, RW KUL, 1993. Krąpiec, Mieczysław, Albert.

 

Myśl św. Tomasza drogą do poznania prawdy. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 145-152, 1990. Gogacz, Mieczysław.

"Esse" w "De ente et essentia". Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 111-116, 1990. Krajski, Stanisław.

Etyka św. Tomasza z Akwinu w świetle współczesnych badań. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 90-98, 1990. Ślipko, Tadeusz.

Nowa interpretacja definicji "veritas est adaequatis rei et intellectus" u świętego Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 194-199, 1989. Bartel, Tomasz.

Zasada konstytutywna wartości moralnej w etyce św. Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 59-78, 1989. Bednarski, Feliks W.

Nieskończoność Boga w świetle opusculów Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 199-204, 1989. Krajski, Stanisław.

Ocena dorobku teologiczno-filozoficznego Tomasza z Akwinu na przełomie XIII i XIV wieku. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 73-87, 1989. Morawiec, Edmund.

Zagadnienie intelektu w tekstach św. Tomasza z Akwinu, Franciszka Suareza i Georga Gutkego. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 33, 41-78, 1988. Aduszkiewicz, Adam.

Problematyka filozoficzna w traktacie "De sortibus" Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 176-182, 1988. Krajski, Stanisław.

Pewność i prawda w opusculach Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 184-198, 1988. Krajski, Stanisław.

Filozoficzne ujęcie dobra w Sumie Teologii św. Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 182-193, 1988. Kubiak, Władysław.

Elementy tomistycznej teorii serca. Roczniki Filozoficzne, 35(1), 229-235, 1987. Gogacz, Mieczysław.

Dlaczego św. Tomasz z Akwinu komentował De Trinitate i De hebdomadibus Boecjusza? Roczniki Filozoficzne, 35(1), 217-228, 1987. Kurdziałek, Marian.

Pierwsze oceny dorobku teologiczno-filozoficznego Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 35(1), 237-249, 1987. Morawiec, Edmund.

Monizm - pluralizm. Roczniki Filozoficzne, 34(1), 21-82, 1986. Krąpiec, Mieczysław, A.

Odkrycie autentycznej myśli filozoficznej Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 109-132, 1986. Morawiec, Edmund.

Tomaszowe ujęcie czasowej nieskończoności wszechświata a współczesna kosmologia. Roczniki Filozoficzne, 34(3), 103-125, 1986. Turek, Józef.

Piękno i miłość w myśli filozoficznej św. Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 9-22, 1985. Aduszkiewicz, Adam.

Substancja żywa i życie według "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 185-192, 1985. Krajski, Stanisław.

Inteligencje jako zewnętrzne przyczyny konstytuowania się ontycznej struktury duszy. (Metafizyczne podstawy teorii aniołów w De ente et essentia). Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 183-186, 1985. Krajski, Stanisław.

Lekcja świętego Tomasza. Znak, nr 367, 21-36, 1985. Wolicka, Elżbieta.

"Przewrót kopernikański" św. Tomasza. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 113-121, 1984. Gogacz, Mieczysław.

Wokół dyskusji o subsystencji. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 121-130, 1984. Krajski, Stanisław.

Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela koncepcja filozoficznego poznania. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 25-57, 1983. Dec, Ignacy.

Koncepcja Boga w piątym rozdziale "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 170-176, 1983. Krajski, Stanisław.

Zagadnienie punktu wyjścia teorii człowieka św. Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela. Roczniki Filozoficzne, 30(1), 189-218, 1982. Dec, Ignacy.

Teoria bytu w ujęciu św. Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela (próba konfrontacji). Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 41-62, 1982. Dec, Ignacy.

Nauczanie uniwersyteckie. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 235-248, 1981. Gogacz, Mieczysław.

Tomaszowa argumentacja za istnieniem Boga z przyczynowości sprawczej wobec obserwacyjnych zdań przyczynowych. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 199-206, 1981. Nowik, Henryk.

Uwagi do dwu interpretacji zagadnienia subsystencji sformułowanego w De ente et essentia Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 177-185, 1980. Prokopowicz, Mariusz.

Misterium Chrystusa w posłudze św. Tomasza z Akwinu. Znak, 311-312, 568-585, 1980. Świerzawski, Wacław.

Formalizacja tomistycznych podstaw dowodu na istnienie koniecznego bytu pierwszego. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 169-180, 1979. Nieznański, Edward.

Pojęcie - słowo. Roczniki Filozoficzne, 26(1), 83-112, 1978. Krąpiec, Mieczysław A.

Problem interpretacji dynamicznego charakteru prawa naturalnego na podstawie filozofii św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 25(2), 148-157, 1977. Ślipko, Tadeusz.

Próba reinterpretacji "trzeciej drogi" św. Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 145-161, 1977. Ziemiański, Stanisław.

Zagadnienie istnienia w De ente et essentia św. Tomasza z Akwinu. [Polemika z: Ruciński, Brunon J. Zagadnienie istnienia w De ente et essentia Tomasza z Akwinu]. Roczniki Filozoficzne, 24(1), 123-136, 1976. Pachciarek, Paweł i Walicka, Elżbieta.

Podstawy wychowania społecznego według nauki św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 23(2), 109-123, 1975.  Bednarski, Feliks W.

[Rec. Elders, Leo. Faith and Science. And Introduction to St. Thomas' "Expositio in Boethii 'De Trinitate'"]. Roczniki Filozoficzne, 23(1), 176-179, 1975. Bronk, Andrzej.

Niektóre atrybuty filozofii św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 23(3), 147-151, 1975. Mazierski, Stanisław.

Teoriopoznawcze aspekty pojęcia "imago" u św. Tomasza i św. Bonawentury. Roczniki Filozoficzne, 23(1), 119-137, 1975. Walicka, Elżbieta.

Prawda i nieprawda w ludzkim poznaniu według św. Tomasza. (Tłum.) Roczniki Filozoficzne, 23(1), 63-79, 1975. Verbeke, Gérard.

Jana Filopona "De intellectu" a twórczość św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 23(1), 81-99, 1975. Sparty, Andrzej.

W sprawie tzw. subiektywnej definicji dobra. Roczniki Filozoficzne, 22(2), 47-62, 1974. Juros, Helmut.

Racjonalizm w najnowszej metodologii nauk a intelektualizm w epistemologii Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 22(1), 39-53, 1974. Kamiński, Stanisław.

W 700-lecie śmierci Tomasza z Akwinu i Bonawentury. Roczniki Filozoficzne, 22(1), 5-12, 1974. Krąpiec, Mieczysław A.

Możliwość obrotowego ruchu Ziemi w ujęciu św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 22(1), 55-72, 1974. Kurdziałek, Marian.

Polskie studia nad dziejami myśli św. Tomasza. Znak, nr 245, 1455-1470, 1974. Swieżawski, Stefan.

Polskie studia nad dziejami myśli św. Tomasza. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 213-225, 1974. Swieżawski, Stefan.

Próba uściślenia tomaszowego określenia istoty życia. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 67-99, 1974. Ślaga, Szczepan W.

Wpływ "Metafizyki" Awicenny i "Księgi o przyczynach" na filozofię Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 225-230, 1974. Wróbel, Jan.

Reprezentatywne ujęcia genezy ruchu. Roczniki Filozoficzne, 21(3), 141-148, 1973. Hajduk, Zygmunt.

Argument z przygodności na istnienie Boga św. Tomasza z Akwinu. Uwagi analityczno-krytyczne. Roczniki Filozoficzne, 21(1), 29-46, 1973. Kowalczyk, Stanisław.

Rekonstrukcja metafizyki zawartej w "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 237-248, 1973. Ruciński, Brunon J.

Arystotelesowsko-tomistyczna zasada ruchu wobec współczesnych nauk przyrodniczych. Roczniki Filozoficzne, 19(3), 5-23, 1971. Adamczyk, Stanisław.

Czwarta droga św. Tomasza. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 125-140, 1971. Regner, Leopold.

Intelektualne podstawy tworów kultury według filozofii św. Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 243-275, 1971. Wistuba, Halina.

Działanie kulturotwórcze w relacji do podłoża zdeterminowanego koniecznościowo według filozofii św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 19(2), 125-132, 1971. Wistuba, Halina.

Psychologia inteligencji a święty Tomasz. [Rec. Desbiens, Jean-Paul. Introduction à un examen philosophique de la psychologie chez Jean Piaget]. Człowiek i Światopogląd, nr 12, 146-153, 1970. Chełstowski, Bogdan.

Pierwsza średniowieczna opozycja przeciw tomizmowi. Studia Filozoficzne, nr 3, 51-80, 1970. Kuksewicz, Zdzisław.

Za i przeciw teorii abiogenezy. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 108-138, 1970. Ślaga, Szczepan W.

Analiza pojęcia partycypacji występującego w filozofii klasycznej. Roczniki Filozoficzne, 18(1), 5-78, 1970. Zdybicka, Zofia J.

Pojęcie bytu według Tomasza de Vio Kajetana (na podstawie komentarza do "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu). Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 107-157, 1969. Kuc, Leszek.

Różnica rzeczywista między istotą a istnieniem wg Tomasza de Vio Kajetana (na podstawie komentarza do "De ente et essentia" Tomasza z Akwinu). Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 81-123, 1969. Kuc, Leszek.

Koncepcja dobra wspólnego w tomistycznej filozofii społecznej. Roczniki Filozoficzne, 16(2), 48-67, 1969. Majka, Józef.

Studium św. Tomasza u dominikanów w wieku XV. Roczniki Filozoficzne, 16(1), 19-40, 1969. Swieżawski, Stefan.

Współdziałanie Boga z czynnościami przyrody według nauki św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 15(3), 15-23, 1968. Adamczyk, Stanisław.

Termin "existentia" w komentarzu Tomasza z Akwinu do "Liber de causis". Roczniki Filozoficzne, 15(1), 93-104, 1968. Gogacz, Mieczysław.

Czy filozofia św. Tomasza z Akwinu jest systemem zamkniętym? Roczniki Filozoficzne, 15(3), 25-35, 1968. Mazierski, Stanisław.

Obiektywizm poznania ludzkiego w nauce arystotelesowo-tomaszowej. Roczniki Filozoficzne, 15(1), 59-72, 1967. Adamczyk, Stanisław.

Próba teorii natury intelektu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 137-167, 1967. Gogacz, Mieczysław.

Jeden z kryzysów myśli chrześcijańskiej w wiekach średnich. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 85-110, 1967. Swieżawski, Stefan.

Zupełna zależność stworzenia od Stwórcy w nauce św. Tomasza. Roczniki Filozoficzne, 14(1), 17-31, 1966. Adamczyk, Stanisław.

Zagadnienie ewolucji poglądów św. Tomasza z Akwinu dotyczących formy cielesności. Roczniki Filozoficzne, 14(3), 53-67, 1966. Burczyk, Marian.

"Tomasza z Akwinu teoria wolności osobistej i obywatelskiej" w: Antynomie wolności. Drużkowski, Marian i Sokół, Krystyna (red.), 148-158, Warszawa, Książka i Wiedza, 1966. Keller, Józef.

Z dziejów perypatetyckiego opisu dobra. Roczniki Filozoficzne, 14(2), 51-63, 1966. Kowalczyk, Stanisław.

"Arystotelizm. Najtrudniejsza z 'dróg' św. Tomasza" w: Pastori et magistro. Praca zbiorowa wydana dla uczczenia jubileuszu 50-lecia kapłaństwa Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Doktora Piotra Kałwy Profesora i Wielkiego Kanclerza KUL. Krupa, Andrzej (przewodn. kom. red.), 361-376. Lublin, Wyd. TN KUL, 1966. Kurdziałek, Marian.

[Rec. Fabro, Cornelio. Participation et causalité selon S. Thomas d'Aquin]. Ruch Filozoficzny, XXIV (3-4), 183-188, 1966. Regner, Leopold.

Tomasz z Akwinu J. Piepera. [Rec. Pieper, Josef. Tomasz z Akwinu]. Znak, nr 148, 1276-1282, 1966. Stróżewski, Władysław.

Ku metafizyce ewolucji. Arystoteles, Tomasz z Akwinu, Teilhard de Chardin. Znak, nr 149, 1360-1384, 1966. Stróżewski, Władysław.

Wartość epistemologiczna pięciu dróg św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 13(1), 13-19, 1965. Adamczyk, Stanisław.

"Intelligibile" według Kanta i Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 237-247, 1965. Chalcarz, Józef.

Stosowanie logiki symbolicznej w filozofii. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 53-65, 1965. Drewnowski, Jan F.

Tomaszowa teoria intelektu i jej filozoficzne konsekwencje. Roczniki Filozoficzne, 13(1), 21-32, 1965. Gogacz, Mieczysław.

Człowiek i Bóg w metafizyce. Znak, nr 127, 24-51, 1965. Grygiel, Stanisław.

Zagadnienie indywiduów w fizyce współczesnej. Roczniki Filozoficzne, 13(3), 101-112, 1965. Lubański, Mieczysław.

Proces myślenia u św. Tomasza z Akwinu a w egzystencjalizmie M. Heideggera. Roczniki Filozoficzne, 13(4), 33-47, 1965. Pastuszka, Józef.

Istota lichwy według św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 13(2), 27-50, 1965. Skrzydlewski, Bernard W.
Przykład argumentacji św. Tomasza z Akwinu w dziedzinie etyki szczegółowej. Argumentacja przeciw pobieraniu wynagrodzenia z tytułu pożyczki. Roczniki Filozoficzne, 13(2), 51-81, 1965.

Arystotelesowo-tomistyczna koncepcja formy substancjalnej. Roczniki Filozoficzne, 12(3), 5-15, 1964. Adamczyk, Stanisław.

Suarez a św. Tomasz z Akwinu - przegląd literatury filozoficznej. Roczniki Filozoficzne, 12(1), 113-119, 1964. Borzyszkowski, Marian.

[Rec. Kovach, Francis Joseph. Die Ästhetik des Thomas von Aquin]. Ruch Filozoficzny, XXII (2-4), 186-192, 1964. Stróżewski, Władysław.

Metafizyka naturalnego powstawania rzeczy według św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 11(3), 5-13, 1963. Adamczyk, Stanisław.

Obowiązki i cele pracy ludzkiej w filozofii społecznej św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 11(2), 33-42, 1963. Strzeszewski, Czesław.

Tomasz z Akwinu. (Myśli i Ludzie). Warszawa, Wiedza Powszechna, 1962. Borgosz, Józef.

Próba opisu jedności transcendentalnej. Roczniki Filozoficzne, 10(1), 119-134, 1962. Kowalczyk, Stanisław.

Zasada pomocniczości w pismach św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 10(2), 67-87, 1962. Piwowarski, Władysław.

Twórczość pracy ludzkiej w nauce św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 10(2), 59-65, 1962. Strzeszewski, Czesław.

Udział stworzenia w powstawaniu naturalnym istnienia substancjalnego. (W ujęciu nauki św. Tomasza z Akwinu). Roczniki Filozoficzne, 9(1), 101-117, 1961. Adamczyk, Stanisław.

Podstawy klasyfikacji poznania i nauk. Próba interpretacji myśli Tomasza z Akwinu w komentarzu: "In Boethium De Trinitate". Roczniki Filozoficzne, 9(1), 5-30, 1961. Krąpiec, Mieczysław A.

Prawda i niepoznawalność. Element negatywny w filozofii św. Tomasza z Akwinu. B., H. (tłum.). Znak, nr 89, 1500-1514, 1961. Pieper, Joseph.

Indeterminizm w mechanice kwantowej a zasada przyczynowości w świetle filozofii św. Tomasza. Roczniki Filozoficzne, 9(3), 65-84, 1961. Regner, Leopold.

O uprzejmości. Nauka św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 9(2), 51-74, 1961. Szymański, Władysław Kamil.

Charakter rozumowania występującego w Tomaszowym dowodzie kinetycznym istnienia Boga. Znak, nr 89, 1482-1499, 1961. Zdybicka, Zofia.

Bóg właściwą przyczyną sprawczą istnienia substancjalnego w nauce św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 8(1), 71-87, 1960. Adamczyk, Stanisław.

Ontycznopsychiczna struktura aktu poznawczego w nauce Arystotelesa i św. Tomasza. Roczniki Filozoficzne, 8(4), 5-39, 1960. Adamczyk, Stanisław.

Rodzina jako społeczność naturalna według św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 8(2), 89-111, 1960. Piwowarski, Władysław.

Traktat o człowieku. [Rec. Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. Swieżawski, Stefan (tłum. i oprac.)]. Znak, nr 78, 1681-1688, 1960. Stróżewski, Władysław.

Bona superflua w etyce społecznej św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 8(2), 53-59, 1960. Strzeszewski, Czesław.

Zagadnienie ambicji według św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 7(2), 5-19, 1959. Bednarski, Feliks W.

Zagadnienie współistnienia filozofii przyrody z nowożytną fizyką teoretyczną. Roczniki Filozoficzne, 7(3), 5-38, 1959. Kłósak, Kazimierz.

Osobowość św. Tomasza z Akwinu. Rys psychologiczny. Roczniki Filozoficzne, 7(4), 5-20, 1959. Pastuszka, Józef.

Z problematyki jałmużny u św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 7(2), 21-25, 1959. Strzeszewski, Czesław.

Problem filozoficznej teorii człowieka. Znak, nr 60, 698-713, 1959. Swieżawski, Stefan.

Uczucie miłości wg św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 7(4), 51-60, 1959. Wierzbicki, Stanisław.

Miłość narzeczeńska i małżeńska w świetle filozofii św. Tomasza z Akwinu. Londyn, Veritas, 1958. Bednarski, Feliks Wojciech.

Stałość w świetle nauki św. Tomasza z Aquinu. Roczniki Filozoficzne, 6(2), 83-103, 1958. Kasperkiewicz, Karolina Maria.

Pojęcie konieczności w filozofii św. Tomasza z Akwinu. Lublin, Wyd. Tow. Nauk. KUL, 1958. Mazierski, Stanisław.

Próba systematyzacji określeń piękna występujących w tekstach św. Tomasza (Przyczynek do rozwiązania problemu transcendentalności piękna). Roczniki Filozoficzne, 6(1), 19-51, 1958. Stróżewski, Władysław.

Praca jako źródło szczęścia w nauce św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, 6(2), 5-12, 1958. Strzeszewski, Czesław.

O empiryczne podstawy etyki normatywnej. Roczniki Filozoficzne, 5(4), 7-18, 1955/1957. Bednarski, Feliks.

W poszukiwaniu pierwszej przyczyny. Cz. 2, Argumentacja za istnieniem Boga z zależności treściowej poznawanych przez nas prawd, z porządku panującego w biokosmosie, z przygodności rzeczy oraz z ruchu, jaki występuje w przyrodzie. Warszawa, Pax, 1957. Kłósak, Kazimierz.

Tomasz z Akwinu i narodziny postawy naukowej w filozofii XIII w. Myśl Filozoficzna, nr 5-6, 146-190, 1955. Legowicz, Jan.

Pierwiastki duchowe człowieka w świetle nauki św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficzne, II-III, 60-79, 1949-1950.
Teksty wybrane z dzieł św. Tomasza z Akwinu. Adamczyk, S. (tłum.). Tamże, 80-84. Adamczyk, Stanisław.

Św. Tomasz z Akwinu - "antropolog" w ujęciu G. K. Chestertona a w poglądach uczonych. Roczniki Filozoficzne, II-III, 377-397, 1949-1950. Mroczkowski, Przemysław.

Styl tomizmu. Na marginesie "De ente et essentia" św. Tomasza z Akwinu. Roczniki Filozoficze, t. I, 123-137, 1948. Granat, Wincenty.

Święty Tomasz na tle dziejów myśli ludzkiej. Znak, nr 10, 193-221, 1948. Klepacz, Michał.

U źródeł chrześcijańskiej myśli. (Św. Augustyn - Św. Tomasz z Aquinu - mistrz Eckhart). Katowice, Księgarnia Św. Jacka, 1947. Sawicki, Franciszek.