INDEKS TEMATYCZNY

tomizm


polski indeks filozoficzny

indeks tematyczny
indeks autorski
indeks recenzji
przekłady

Między heroizmem a bestialstwem. Usowicz, Aleksander (przedm. i posłowie), 5-7, Rospond, Stanisław (wprowadzenie), 7. Wyd. 3 uzup. Kraków, Wyd. Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, 2010. Michalski, Konstanty.

 

Wkład ks. T. Ślipki w rozwój etyki tomistycznej. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 101-107, 1990. Biesaga, Tadeusz.

Filozoficzne ujęcie śmierci. Roczniki Filozoficzne, 37/38(1), 223-237, 1989/1990. Gogacz, Mieczysław.

Wybór pism. Szyszkowska, Maria i Tarnogórski, Czesław (wybór i oprac.). Warszawa, PAX, 1987. Chojnacki, Piotr.

Tomizm egzystencjalny wobec nowych badań lingwistyczno-filozoficznych. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 25-43, 1987. Gawroński, Alfred.

O zadaniach filozofii. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 95-108, 1987. Morawiec, Edmund.

Akt istnienia (ipsum esse) według tomizmu konsekwentnego. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 25-39, 1986. Gogacz, Mieczysław.

Odkrycie autentycznej myśli filozoficznej Tomasza z Akwinu. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 109-132, 1986. Morawiec, Edmund.

Obrona filozofii tomistycznej na początku dwudziestego wieku (Idzi Radziszewski, Henryk Romanowski, Jacek Woroniecki, Piotr Chojnacki). Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 193-208, 1985. Szałata, Kazimierz.

Nie arystotelizm, lecz tomizm (próba polemiki z o. I. M. Bocheńskim). Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 167-170, 1983. Gogacz, Mieczysław.

O silne serce kultury. (Polemika syntetyzująca z ks. Józefem Tischnerem. Znak, nr 329, 242-253, 1982. Chudy, Wojciech.

Bóg i jego relacja do świata. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 63-103, 1982. Dembowski, Bronisław.

O właściwą koncepcję poznawalności istnienia. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 179-185, 1981. Bakies, Bogdan.

Poznanie istnienia (bytu) w ujęciu tomistów egzystencjalnych (cz. I). Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 19-40, 1981.
Poznanie istnienia (bytu) w ujęciu tomistów egzystencjalnych (dokończenie). Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 43-70, 1982. Chudy, Wojciech.

Zagadnienie tomistycznej teorii sądów egzystencjalnych. [Polemika z: Mieczysław Kur, W poszukiwaniu tomistycznej teorii sądów egzystencjalnych]. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 185-200, 1981. Chudy, Wojciech.

Pozycja filozoficzna kard. Karola Wojtyły. Roczniki Filozoficzne, 29(2), 75-87, 1981. Gałkowski, Jerzy W.

Człowiek i jego relacje. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 185-198, 1981. Gogacz, Mieczysław.

Sens życia - sens dziejów. Refleksje ze stanowiska filozofii i etyki chrześcijańskiej. Studia Filozoficzne, nr 4, 115-127, 1981. Ślipko, Tadeusz.

Wzbogacenie metaetyki tomistycznej w rozprawach kard. K Wojtyły. Roczniki Filozoficzne, 28(2), 17-45, 1980. Bednarski, Feliks W.

Etienne Gilson (1884-1978). Próba charakterystyki dzieła. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 65-82, 1980. Budzisz, January.

W poszukiwaniu tomistycznej teorii sądów egzystencjalnych. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 101-137, 1980. Kur, Mieczysław.

Z amerykańskich dyskusji nad dzisiejszą rolą filozofii scholastycznej. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 215-233, 1979. Dembowski, Bronisław.

Opoka mądrości. Pamięci Etienne Gilsona - jako wyraz czci i miłości. Znak, nr 303, 922-941, 1979. Swieżawski, Stefan.

Poznanie metafizyczne a poznanie potoczne. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 109-116, 1978. Bakies, Bogdan.

Tomizm a obecność filozofii. Znak, nr 284, 198-212, 1978. Tarnowski, Karol.

Argument eudajmologiczny w tomistycznej filozofii Boga. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 47-93, 1977. Kowalczyk, Stanisław.

Jakub Maritain jako filozof. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 113-131, 1976. Morawiec, Edmund.

Tomizm - filozofia współczesna? Studia Filozoficzne, nr 9, 3-17, 1976. Płużański, Tadeusz.

Zmierzch "philosophiae perennis". Studia Filozoficzne, nr 10-11, 129-146, 1975. Borgosz, Józef.

Subiektywizm czy subiektywność? [Głos w dyskusji między M. Gogaczem a J. Tischnerem]. Znak, nr 252, 795-798, 1975. Jarnuszkiewicz, Antoni.

Argument z celowości w tomistycznej filozofii Boga. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 75-113, 1975. Kowalczyk, Stanisław.

Propozycja tomistycznej formuły relacjonistycznej teorii osoby. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 7-31, 1974. Gogacz, Mieczysław.

Czym zajmuje się filozofia. [Polemika z: Tischner, Józef. Świadectwo filozofii]. Znak, nr 243, 1150-1158, 1974. Gogacz, Mieczysław.

Tomizm a fenomenologia. Znak, nr 240, 790-798, 1974. Stępień, Antoni B.

Prawo naturalne w programie naukowo-dydaktycznym Collegium Nobilium 1740-1773. Roczniki Filozoficzne, 22(2), 111-122, 1974. Śrutwa, Jan.

Teorie przygodności we współczesnym tomizmie. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 21-41, 1973. Forycki, Roman.

Tomiści o "przygodności bytu". [Sprawozdanie z sympozjum na ATK]. Człowiek i Światopogląd, nr 1, 177-184, 1973. Piluś, Henryk.

Spór o teorie czasu. [Polemika z: Zalewski, S. Czas i istnienie]. Roczniki Filozoficzne, 21(3), 135-140, 1973. Wojciechowski, Tadeusz.

Precyzacja niektórych terminów teoriopoznawczych. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 149-161, 1972. Chalcarz, Józef.

Mediocentryzm katolicki. Studia Filozoficzne, nr 5, 3-43, 1971. Kasia, Andrzej.

Tomizm a współczesność. VIII Międzynarodowy Kongres Tomistyczny w Rzymie. Znak, nr 199, 100-110, 1971. Skórka, Roman.

[Polemika z: Tischner, Józef. Schyłek chrześcijaństwa tomistycznego]:
O metodzie naukowej, pogańskim realizmie i chrześcijańskim idealizmie. Znak, nr 193-194, 991-999, 1970. Półtawski, Andrzej.
Przedwczesne podzwonne tomizmowi? Znak, nr 193-194, 999-1001, 1970. Stępień, Antoni B.
Duch prawdy, duch wolności. Znak, nr 193-194, 1001-1004, 1970. Salij, Jacek.
Język filozofii a język Objawienia. Znak, nr 193-194, 1004-1013, 1970. Grygiel, Stanisław.
O co właściwie chodzi? Znak, nr 193-194, 1013-1027, 1970. Tischner, Józef.

Schyłek chrześcijaństwa tomistycznego. Znak, nr 187, 1-20, 1970. Tischner, Józef.

Realizm metodyczny Etienne Gilsona. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 199-202, 1969. Chojnacki, Piotr.

Prolegomena do filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej. Lublin, Wyd. Tow. Nauk. KUL, 1969. Mazierski, Stanisław.

Metoda filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej. Roczniki Filozoficzne, 16(3), 27-57, 1969. Mazierski, Stanisław.

Realizm z bożego przyzwolenia. Człowiek i Światopogląd, nr 12, 86-103, 1969. Piluś, Henryk.

Nowy Tomasz niepotrzebny. [Rec. Gilson, Étienne. Filozof i teologia]. Studia Filozoficzne, nr 3, 194-199, 1969. Sarnowski, Stefan.

Pozycja tomizmu we współczesnym katolicyzmie. Człowiek i Światopogląd, nr 2, 94-103, 1968. Grudzień, Józef.

Tomizm a aggiornamento myśli chrześcijańskiej. Znak, 168, 780-792, 1968. Zdybicka, Zofia J.

Przedmiot filozofii przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej. Roczniki Filozoficzne, 15(3), 5-30, 1967. Mazierski, Stanisław.

Czy tak zwane pierwsze zasady tomistycznej filozofii bytu są naprawdę pierwsze. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 215-229, 1967. Rutowski, Tadeusz.

Filozofia na Kongresie Rzymskim we wrześniu 1966. Znak, nr 157-158, 1007-1019, 1967. Zdybicka, Zofia.

"Teocentryzm tomizmu" w: Pastori et magistro. Praca zbiorowa wydana dla uczczenia jubileuszu 50-lecia kapłaństwa Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Doktora Piotra Kałwy Profesora i Wielkiego Kanclerza KUL. Krupa, Andrzej (przewodn. kom. red.), 339-349. Lublin, Wyd. TN KUL, 1966. Adamczyk, Stanisław.

W sprawie badań nad filozofią Boga. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 165-172, 1966. Bejze, Bohdan.

O filozofię pełną, żywą, przyjazną. Znak, nr 147, 1066-1086, 1966. Broniewski, Witold.

Czy filozofia przyrody inspiracji arystotelesowsko-tomistycznej jest tzw. nauką pośrednią? Roczniki Filozoficzne, 14(3), 5-16, 1966. Mazierski, Stanisław.

Czy i jakim tomistą był ks. Kazimierz Wais? Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 297-316, 1966.Sawicki, J. J.

Nowsze tendencje esencjalizujące w neoscholastyce. Roczniki Filozoficzne, 14(1), 87-104, 1966. Wawrzyniak, Andrzej.

Problemy dyskusyjne w teodycei tomistycznej. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 5-31, 1965. Bejze, Bohdan.

"Psychiczne", "duchowe" w człowieku według materializmu dialektycznego i według tomizmu. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 17-74, 1965. Iwanicki, Józef.

La philosophie à l'heure du Concile. Paris, Société d'Editions Internationales, 1965. Kalinowski, Jerzy i Swieżawski, Stefan.

Rozmowa o filozofii w okresie soboru. T., A. (tłum. z fr.). Znak, nr 133-134, 941-955, 1965.
Listy do redakcji. Znak, nr 137-138, 1693-1696, 1965. Kalinowski, Jerzy i Swieżawski, Stefan.

Koncepcja, problematyka i aspekty logiczne tomistycznej teorii poznania w ujęciu ks. St. Adamczyka. [Polemika z: Adamczyk, Stanisław. Krytyka ludzkiego poznania]. Roczniki Filozoficzne, 12(1), 139-151, 1964. Michałowski, Witold.

Z chrześcijańskiej filozofii człowieka. Znak, nr 123, 1026-1062, 1964. Stróżewski, Władysław. [Jan Nizwandowski].

Pojęcie samobójstwa bezpośredniego i pośredniego w świetle współczesnych dyskusji. Roczniki Filozoficzne, 12(2), 57-75, 1964. Ślipko, Tadeusz.

O właściwą interpretację finalizmu tomistycznego. Roczniki Filozoficzne, 12(1), 53-63, 1964. Żeleźnik, Tadeusz.

Filozofia przyrody. Część pierwsza: Kosmologia. Lublin, Wyd. Tow. Nauk. KUL, 1963. Adamczyk, Stanisław.

Współczesne interpretacje tomizmu. Znak, nr 113, 1339-1353, 1963. Gogacz, Mieczysław.

Notatki o współczesnej kontrreformacji. Warszawa, Książka i Wiedza, 1962. Kołakowski, Leszek.

Tożsamość powszechnika z istotą rzeczy na tle koncepcji bytu w filozofii tomistycznej. Roczniki Filozoficzne, 10(1), 87-103, 1962. Śliwa, Paweł.

Metafizyka a ontologia. Roczniki Filozoficzne, 9(1), 85-99, 1961. Stępień, Antoni B.

Personalizm tomistyczny. Znak, nr 83, 664-674, 1961. Wojtyła, Karol. 

Człowiek i społeczeństwo w filozofii politycznej J. Maritaina. Studia Filozoficzne, nr 1, 107-128, 1960. Mrówczyński, Tadeusz.

Rozum i tajemnica. Kraków, Znak, 1960. Swieżawski, Stefan.

Trascendentalia i uniwersalia. (Próba ustalenia ich znaczeń). Roczniki Filozoficzne, 7 (1), 5-39, 1959. Krąpiec, Mieczysław A.

O tomistycznej filozofii Boga. Znak, nr 50-51, 897-910, 1958. Bejze, Bohdan.

Z problematyki badań nad recepcją tomaszowego ujęcia bytu w tomizmie średniowiecznym. Roczniki Filozoficzne, 5(4), 19-37, 1955/1957. Gogacz, Mieczysław.

Sylwetki historyków filozofii. Roczniki Filozoficzne, 5(3), 141-163, 1955/1957. Kurdziałek, Marian.

O niektórych przyczynach niepowodzeń tomizmu. Roczniki Filozoficzne, 5(4), 235-257, 1955/1957.
O niektórych przyczynach niepowodzeń tomizmu. Znak, 41, 490-508, 1957. Swieżawski, Stefan.

Kongres tomistyczny w Rzymie. Myśl Filozoficzna, nr 1, 233-239, 1956. Kołakowski, Leszek.

Polska myśl katolicka a fizyka współczesna (1945-1955). Warszawa, PWN, 1956. Sejneński, Henryk.

Egzystencjalizm tomistyczny. Znak, nr 28, 108-125, 1951. Krąpiec, Albert M.

ABC tomizmu. Znak, nr 23, 89-126, 1950. Bocheński, Innocenty.

Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej. Lublin, TN KUL, 1949; wyd. 3 Kraków, Znak, 1999. Swieżawski, Stefan.

Przedmiot formalny w epistemologii tomistycznej. Roczniki Filozoficzne, I, 98-122, 1948. Adamczyk, Stanisław.

Filozofia tomistyczna i neotomistyczna. Poznań, Inst. Wyd. "Kultura", 1947. Chojnacki, Piotr.

Albertyńsko-tomistyczna a kartezjańska koncepcja człowieka. Przegląd Filozoficzny, nr 1-4, 87-104, 1947. Świeżawski, Stefan.

Dlaczego tomizm? Znak, nr 2, 153-181, 1946. Swieżawski, Stefan.