INDEKS TEMATYCZNY |
|
poznanie / poznawanie |
|
|
Niekartezjańska koncepcja samoświadomości. Edukacja Filozoficzna, 14, 247-259, 1992. Bobryk, Jerzy. Teoria reprezentacji a teoria działań intencjonalnych. Przegląd Humanistyczny, nr 11, 59-70, 1990. Bobryk, Jerzy. Procesy poznawcze a funkcje układu ruchowego. Studia Filozoficzne, nr 10, 139-160, 1989. Wohl, Andrzej. Marburska teoria bytu: poznanie jako pytanie. Studia Filozoficzne, nr 2, 91-98, 1987. Czarnawska, Mirosława. Marburska teoria bytu: przedmiot jako niewiadoma poznania. Studia Filozoficzne, nr 7, 77-84, 1986. Czarnawska, Mirosława. Refleksja nad poznaniem ludzkim w koncepcji G. H. Meada. Studia Filozoficzne, nr 4, 159-173, 1986. Hetmański, Marek. Poznanie a zmysły. Studia Filozoficzne, nr 1-2, 97-105, 1986. Półtawski, Andrzej. O istocie tzw. poznania apriorycznego w ujęciu E. Husserla. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 91-114, 1986. Rożdżeński, Roman. Metoda a problem prawomocności poznania teoretycznego. Studia Filozoficzne, nr 10, 49-68, 1986. Zachariasz, Andrzej L. Charles de Bovellesa koncepcja filozofii. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 31, 79-108, 1985. Czerkawski, Jan. Kategoria nastawienia w filozofii Edmunda Husserla - próba interpretacji. Studia Filozoficzne, nr 7, 115-126, 1985. Dawidziak, Piotr. Przedmiot filozoficznych dociekań. Roczniki Filozoficzne, 33(1), 5-54, 1985. Krąpiec, Mieczysław A. Problem poznania jako pytanie ontologiczne. Studia Filozoficzne, nr 7, 19-36, 1985. Tuchańska, Barbara. Proces myślenia a zagadnienie jasności i wyrażalności w systemie Descartes`a. Studia Filozoficzne, nr 11-12, 21-36, 1984. Kopania, Jerzy. O roli i znaczeniu wątpienia w filozofii René Descartes`a. Studia Filozoficzne, nr 6, 75-87, 1984. Mitrowski, Grzegorz. Poznawcze funkcje analogii. Studia Filozoficzne, nr 6, 169-186, 1984. Nęcka, Edward. O naoczności poznania metafizykalnego. Roczniki Filozoficzne, 31(1), 5-40, 1983. Chudy, Wojciech. Poznanie jako przedsięwzięcie: nowa teoria nauki Isaaca Leviego. Studia Filozoficzne, nr 8-9, 139-163, 1983. Dąbrowski, Tomasz. Tomasza z Akwinu i Gabriela Marcela koncepcja filozoficznego poznania. Studia Philosophiae Christianae, nr 2, 25-57, 1983. Dec, Ignacy. O właściwą koncepcję poznawalności istnienia. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 179-185, 1981. Bakies, Bogdan. Metoda transcendentalna: obiektywność poznania i jej kryterium. Omówienie koncepcji B. J. F. Lonergana. Roczniki Filozoficzne, 28(1), 91-117, 1980. Herbut, Józef. Tractatus contra phenomenologiam. Studia Filozoficzne, nr 3, 21-31, 1980. Jadacki, Jacek Juliusz. Idea redukcji fenomenologicznej we wczesnych tekstach Husserla. Studia Filozoficzne, nr 7, 135-150, 1980. Sidorek, Janusz. Socjologia wiedzy Maxa Schelera. Studia Filozoficzne, nr 2, 67-88, 1979. Czerniak, Stanisław. Ewolucja poglądów R. Bacona w sprawie duszy w okresie paryskim (ok. 1242-1247). Studia Filozoficzne, nr 10, 71-97, 1979. Kuksewicz, Zdzisław. Poznanie i rzeczywistość w ujęciu M. Michajłowskiego. Studia Filozoficzne, nr 8, 191-206, 1979. Pawlak, Józef. Badania sztucznej inteligencji jako skuteczny środek poznania świata. Studia Filozoficzne, nr 4, 127-144, 1979. Wójcik, Zbigniew M. Historia naturalna poznania. [Rec. Lorenz, Konrad. Odwrotna strona zwierciadła. Próba historii naturalnej ludzkiego poznania]. Studia Filozoficzne, nr 6, 161-168, 1978. Nahlik, Krzysztof. Ciągłość i nieciągłość ludzkiego poznania. Studia Filozoficzne, nr 2, 3-15, 1977. Cackowski, Zdzisław. Poznanie a materialne warunki życia społecznego. Studia Filozoficzne, nr 5, 5-15, 1977. Cackowski, Zdzisław. Kant: system i nieskończoność. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 22, 5-41, 1976. Bieńkowska, Ewa. Doświadczenie i metafizyka. Roczniki Filozoficzne, 24(1), 5-16, 1976. Krąpiec, Mieczysław A. Uwagi o doświadczeniu - ponownie. [Polemika z: Stępień, Antoni B. O doświadczeniu - ponownie]. Roczniki Filozoficzne, 24(1), 147-148, 1976. Krąpiec, Mieczysław A. Koncepcja podmiotu poznania w Fenomenologii ducha Hegla. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 22, 251-265, 1976. Panasiuk, Ryszard. Przedmiot i podmiot w poznaniu według Jana od św. Tomasza. Roczniki Filozoficzne, 24(1), 17-48, 1976. Waszkinel, Romuald. Wykłady z materializmu dialektycznego (IX, X). Studia Filozoficzne, nr 3, 163-177, 1974.
Cackowski, Zdzisław. Dyskusja z Jean Ladière’em. Studia Filozoficzne, nr 1, 37-38, 1974. Nowiński, Czesław. Maine de Biran wobec Kanta. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 20, 75-100, 1974. Skarga, Barbara. Dzieje filozofii europejskiej XV wieku. Tom I. Poznanie. Warszawa, Akademia Teologii Katolickiej, 1974. Swieżawski, Stefan. Podmiot zbiorowy a epistemologia. Studia Filozoficzne, nr 4, 141-155, 1973. Kurowicki, Jan. Konieczne warunki poznania według Jana od św. Tomasza. Roczniki Filozoficzne, 21(1), 47-67, 1973. Waszkinel, Romuald. Działanie, praktyka, poznanie. Studia Filozoficzne, nr 1, 95-118, 1972. Cackowski, Zdzisław. O intuicji intelektualnej u J. Maritaina. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 39-89, 1972. Morawiec, Edmund. Krytyka tezy o różnicy między umysłem czynnym a umysłem biernym. Roczniki Filozoficzne, 20(1), 25-36, 1972. Regner, Leopold. O roli umysłu w poznaniu. Studia Filozoficzne, nr 4, 31-51, 1971. Rainko, Stanisław. O procesie wartościowania i wartościach estetycznych. Warszawa, PWN, 1970. Graff, Piotr. Zdania praktyczne a zdania teoretyczne. Roczniki Filozoficzne, 18(1), 79-89, 1970. Kamiński, Stanisław. Przedmiot a metoda w filozofii Kartezjusza. Warszawa, Akademia Teologii Katolickiej, 1970. Morawiec, Edmund. Rola pracy w poznawaniu rzeczywistości. Studia Filozoficzne, nr 3, 175-201, 1970. Szewczyk, Jan. Informatyka - jej zadania i cele. W obliczu eksplozji informacyjnej. Studia Filozoficzne, nr 1, 57-78, 1970. Wójcik, Tadeusz. Aktualne spory o naturę i rolę poznania ludzkiego. (XIII Tydzień Filozoficzny KUL). Znak, nr 193-194, 1040-1048, 1970. Zdybicka, Zofia J. Paradoks a poznanie. Studia Philosophiae Christianae, nr 1, 193-204, 1969. Lubański, Mieczysław. Gastona Bachelarda koncepcja poznania i filozofii. Studia Filozoficzne, nr 2, 111-122, 1969. Łoziński, Romuald. Człowiek poznający i poznanie człowieka. Znak, nr 186, 1619-1626, 1969. Wolicka, Elżbieta. O teorii poznania i poznawania. Podstawowe zagadnienia. Warszawa, PZWS, 1968. Cackowski, Zdzisław. Obiektywizm poznania ludzkiego w nauce arystotelesowo-tomaszowej. Roczniki Filozoficzne, 15(1), 59-72, 1967. Adamczyk, Stanisław. Poznanie i rzekoma definicja prawdy u Malebranche’a. Roczniki Filozoficzne, 14(1), 131-134, 1966. Augustyn, Władysław. Rzeczy i dane zmysłowe. Świat i spostrzeżenie u G. E. Moore'a. Warszawa, PWN, 1966. Półtawski, Andrzej. Peirce. (Myśli i Ludzie). Warszawa, Wiedza Powszechna, 1965; wyd. 2 1966. Buczyńska-Garewicz, Hanna. Proces myślenia u św. Tomasza z Akwinu a w egzystencjalizmie M. Heideggera. Roczniki Filozoficzne, 13(4), 33-47, 1965. Pastuszka, Józef. O usprawiedliwieniu indukcji. Warszawa, PWN, 1964. Gordon, Mieczysław. Wprowadzenie do metafizyki. Kraków, Wyd. Znak, 1964. Stępień, Antoni Bazyli. Język a poznanie. Warszawa, PWN, 1964; wyd. 2 1967. Schaff, Adam. "Racjonalistyczna wykładnia zasadniczych pojęć epistemologicznych" w: Szkice filozoficzne: Romanowi Ingardenowi w darze. Żarnecka, Zofia (red.), 173-184. Kraków, PWN, 1964. Średzińska-Tarnowska, Irena. O intuicji w filozofii. [Polemika z: Bunge, Mario. Intuition and Science]. Roczniki Filozoficzne, 12(1), 121-129, 1964. Zdybicka, Zofia J. Rola przyczyny w poznaniu naukowym u Arystotelesa. Roczniki Filozoficzne, 12(1), 27-37, 1964. Ziemiański, Stanisław. Arcydialog Platona. Znak, nr 106, 371-400, 1963. Stróżewski, Władysław. Krytyka ludzkiego poznania. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 1962. Adamczyk, Stanisław. Obraz psychiczny a rzeczywistość. Studia Filozoficzne, nr 1, 43-72, 1961. Cackowski, Zdzisław. W sprawie sporu o usprawiedliwienie indukcji. Studia Filozoficzne, nr 2, 145-172, 1961. Gordon, Mieczysław. Podstawy klasyfikacji poznania i nauk. Próba interpretacji myśli Tomasza z Akwinu w komentarzu: "In Boethium De Trinitate". Roczniki Filozoficzne, 9(1), 5-30, 1961. Krąpiec, Mieczysław A. Specyficzność poznania metafizycznego. Znak, nr 83, 602-637, 1961. Krąpiec, Mieczysław A. i Kamiński, Stanisław. Fikcja w dziele literackim a jego zawartość poznawcza. Studia Filozoficzne, nr 3, 159-184, 1961. Markiewicz, Henryk. Czy według Henryka z Gandawy jest możliwe poznanie czystej prawdy bez pomocy oświecenia. Roczniki Filozoficzne, 8(1), 161-171, 1960. Gogacz, Mieczysław. Poznanie symboliczne Boga u Romano Guardiniego. Roczniki Filozoficzne, 8(1), 89-124, 1960. Jaworski, Marian. O pewnych problemach leninowskiej teorii odbicia i klasycznej definicji prawdy. Część II. Studia Filozoficzne, nr 4, 95-117, 1960. Krajewski, Władysław. Przyczynek do zagadnienia stosunku logiki formalnej i dialektyki. Studia Filozoficzne, nr 2-3, 239-257, 1960. Narski, Igor. Wyrazy nieostre i granice ich precyzowania. Studia Filozoficzne, nr 1, 3-26, 1960. Schaff, Adam. Mistyka a poznanie Boga. Znak, nr 59, 588-608, 1959. Gogacz, Mieczysław. Karol Marks i klasyczna definicja prawdy. Studia Filozoficzne, nr 2, 43-67, 1959. Kołakowski, Leszek. Poznawalność Boga i duszy: trudności - podstawy rozwiązań. Znak, nr 60, 747-756, 1959. Krąpiec, Albert M. Metoda transcendentalna a problem poznania syntetycznego w szkole marburskiej. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, t. 5, 141-168, 1959. Ożarowski, Jan. Poznanie filozoficzne a poznanie w innych naukach. Znak, nr 59, 551-563, 1959. Stępień, Antoni. Zarys realizmu ewolucyjnego. Studia Filozoficzne, nr 5, 81-100, 1958. Gawecki, Bolesław J. Czynna rola abstrakcyjnego myślenia w ujęciu Ernsta Cassirera. Studia Filozoficzne, nr 1, 175-208, 1958. Gordon, Mieczysław. Próba redukcji poznania psychologicznego do ekstraspekcji. Przyczynek metodologiczny do problemu poznawania natury ludzkiej. Studia Filozoficzne, nr 5, 138-141, 1958. Kotarbiński, Tadeusz. Zdrowy rozsądek a krytyka poznania. Znak, 39, 291-305, 1957. Krąpiec, Albert M. Metodologiczne założenia recepcji arystotelizmu u Bonawentury. Studia Filozoficzne, nr 1, 116-143, 1957. Legowicz, Jan. W sprawie powszechników. Myśl Filozoficzna, nr 2, 57-101, 1957. Nowiński, Czesław. Logika formalna a niektóre zagadnienia teorii poznania. Diachroniczna logika formalna.
Myśl Filozoficzna, nr 2, 27-56, 1957.
Suszko, Roman. Zagadnienia i kierunki filozofii: teoria poznania, metafizyka. Warszawa, Czytelnik, 1949; wyd. 2 Szaniawski, Klemens (wstęp), 1983; wyd. 3 Kęty, Antyk, 2003. Ajdukiewicz, Kazimierz.
|